از مدت‌ها پیش بحث استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی در عراق و سوریه مطرح بوده است. گزارش‌های اطلاعاتی انتشار یافته در روسیه طی دو سال اخیر در برگیرنده چند مورد استفاده داعش از سلاح شیمیایی در سوریه بود که بر اثر آن تعدادی کشته و مجروح شدند. مسکو در همین راستا از شورای امنیت و سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواستار تحقیق درباره این موارد و اعمال تدابیر لازم برای جلوگیری از به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط گروه تروریستی داعش شده بود. جمهوری اسلامی ایران نیز از آغاز اقدامات تروریستی گروه داعش در سوریه، بر لزوم اقدام بین‌المللی به منظور جلوگیری از تکرار استفاده از سلاح شیمیایی توسط این گروه تاکید کرد. اما موضع همیشگی مقامات غربی نسبت به این مساله انکار و نادیده گرفتن بود.
کد خبر: ۸۳۴۴۰۲

حال مقام‌های آمریکایی با گذشت بیش از دو سال از این موضوع، نه‌تنها استفاده از این سلاح‌ها بلکه توانایی تروریست‌های داعش در تولید آن را مورد تاکید قرار داده‌اند. این موضوع را یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به بی‌بی‌سی اطلاع داده است. بنا به گفته وی، در دولت آمریکا این باور در حال قوت گرفتن است که داعش از مواد خام شیمیایی در ساخت این سلاح‌ها استفاده کرده است. سلاح شیمیایی به کار گرفته شده توسط تروریست‌های داعش در سوریه و عراق به شکل پودر خردل بوده است.

به گفته این مقام آمریکایی، داعش دست‌کم در چهار نقطه مجزا در هر دو سوی مرزهای سوریه و عراق از چنین سلاح‌هایی استفاده کرده و تاثیر استفاده از پودر خردل در این مناطق مشاهده شده است. بنا به گفته این منبع خبری، آمریکایی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که داعش یک مرکز کوچک ولی فعال تحقیق و توسعه سلاح شیمیایی دارد. به گفته منبع خبری بی.بی.سی، این فرضیه مطرح است که گروه تروریستی داعش توانسته از ذخیره سلاح‌های شیمیایی در عراق و سوریه برای این کار استفاده کند و اکنون بسیاری از آژانس‌های اطلاعاتی می‌گویند شواهد کافی برای تصدیق این موضوع وجود دارد. ماه گذشته میلادی نیز آژانس امنیت ملی آمریکا در گزارشی اعلام کرد واشنگتن با جدیت بیشتری مساله استفاده از این نوع سلاح‌ها توسط داعش را بررسی می‌کند.

تائید از سوی اروپایی‌ها

علاوه بر آمریکایی‌ها، حال کشورهای اروپایی نیز بر استفاده داعش از این سلاح‌ها تاکید می‌ورزند. شاهد این مساله گزارشی است که وزارت دفاع آلمان چند روز پیش منتشر کرد. نیروهای آلمانی مسئولیت آموزش تعدادی از گردان‌های پیشمرگ را به عهده دارند. ماه آگوست حمله خمپاره‌ای از سوی داعش علیه این نیروها در منطقه مخمور صورت گرفت. در همان زمان نیروهای کرد اعلام کردند علائم سوختگی روی بدن مبارزان این گروه مشاهده شده که احتمالا به خاطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی بوده است. وزرات دفاع آلمان نیز در بیانیه جدید خود به مشکلات تنفسی تعدادی از این نیروها بر اثر آن حمله اشاره کرده است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، مشاهدات این دو گروه با تاثیرات بجا مانده از عامل شیمیایی خردل که اولین بار در زمان جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت، مطابقت دارد. در همین حال، بی.بی.سی اذعان کرد که تیم‌های خبری این شبکه در دو سوی مرزهای ترکیه و سوریه شواهدی دال بر تائید این‌گونه اخبار در اختیار دارند.

تسلیحات داعش

استفاده داعش از این تسلیحات بار دیگر این پرسش را به‌وجود آورد که این تسلیحات و ادوات نظامی چه اندازه است. بخش زیادی از این تسلیحات پس از تصرف مناطقی از سوریه و عراق به دست تروریست‌ها افتاده است. آخرین نمونه آن به ماه گذشته میلادی برمی‌گردد که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد در حمله اعضای داعش تعداد زیادی از خودروهای نظامی «هاموی» به دست آنها افتاد. بر همین اساس گفته می‌شود حدود 2300 نوع از این خودرو در اختیار داعش است.

در کنار این نوع خودرو که جزو ادوات سنگین به حساب می‌آید باید به کامیون‌های پنج تنی، 52 قبضه توپ 155 میلیمتری M198، نفربر زرهی M113، بیش از 300 خودرو MRAP، تعداد زیادی موشک ضدتانک روسی و آمریکایی از جمله کورنت و یک تا دو فروند تانک آبرامز نیز اشاره کرد.

در بخش سلاح‌های سبک نیز می‌توان به سلاح‌های روسی و آمریکایی کلاشینکوف و تفنگ‌های سری ام اشاره کرد که بیش از 8000 قبضه کلاشینکوف و هزار قبضه «ام 16»، 3000 قبضه دراگانوف، تعداد زیادی تیربار «ام‌14» و «ام‌249» را در بر می‌گیرد. همچنین مقادیر بسیار زیادی تجهیزات انفرادی مثل دوربین‌های دید در شب و جلیقه‌های ضد گلوله در اختیار داعش قرار گرفته است.

تاثیر ماده شیمیایی خردل

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گزارشی برخی از تاثیرات خردل را این‌گونه اعلام کرد: سوختگی، صدمه شدید به چشم و آسیب رساندن به اندام داخلی. براساس این گزارش، ساختن ماده شیمیایی خردل بسیار آسان بوده و اولین انتخاب هر گروهی برای دسترسی به این تسلیحات است. همچنین این ماده شیمیایی بین دو تا 24 ساعت بعد از استفاده روی فرد تاثیرات خود را نشان می‌دهد. گزارش نیروهای پیشمرگ تا حدود زیادی با این مطالب همخوانی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها