با شروع‌‌‌ گاز رسانی‌ در سیستان و بلوچستان محقق می‌شود

آمادگی‌ برای‌ خداحافظی با کپسول‌های‌ گاز

محرومیت زدایی و تامین امنیت انرژی

راهکاری برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها

توسعه‌ روستایی از چند جهت در زمره‌ مباحث مهم اقتصادی و اجتماعی در کشور است. اهمیت توسعه روستایی از این جهت است که طبق آمار سازمان ملل متحد تقریبا 62 درصداز جمعیت کل دنیا را روستاییان تشکیل می‌دهند، همچنین طبق آمار حدود 700 میلیون نفر در جهان قربانی فقر و گرسنگی هستند که حدود 85 درصد از آنها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۳۶۸۶
راهکاری برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها

این موضوع به‌خاطر بهبود بخشیدن به روش‌های سنتی تولید کشاورزی و بهره برداری بهینه از زمین و منابع تولید و توزیع محصولات کشاورزی و متعاقب آن محو فقر و گرسنگی و از طرف دیگر به‌منظور نوسازی اجتماعی واجد اهمیت فراوانی است.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکلات آینده‌ کشور (اعم از بیکاری، فقر، کمبود درآمد، گرسنگی، کمبود تولید و...) باید ابتدا با تمرکز بر روستاها حل و فصل شود.

گازرسانی روستایی، نیاز اساسی

بنابراین توسعه روستایی به خاطر حل مشکلات مزبور و مخصوصا برآوردن نیازهای اساسی مردم روستایی از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است. در این راستا ، یکی از سیاست‌هایی که دولت یازدهم از ابتدا در پیش گرفت، سرعت دادن به طرح گازرسانی روستایی بوده است.

طبق آمارها در حال حاضر 8/2میلیون خانوار هنوز به نعمت گاز طبیعی دسترسی ندارند، اما وزارت نفت در برنامه‌ای سه ساله متعهد شده است به تمام خانوارها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان گاز طبیعی برساند.

میزان دسترسی به گاز طبیعی در حال حاضر در کشور حدود ۸۸ درصد است که ظرف این مدت به ۹۸ درصد خواهد رسید. این روزها خبرهای خوشحال‌کننده‌ای در مورد توسعه‌ گازرسانی به مناطق محروم و روستاها منتشر می‌شود. به هر حال تا میانه‌ سال 96 قریب به 5/2 میلیون خانوار جدید به شبکه گاز کشور اضافه شده و قریب به 95 درصد از کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار خواهند گرفت.

چندی پیش یکی از خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با تعدادی از نمایندگان مجلس ارزیابی آنها را از عملکرد دولت در حوزه گازرسانی روستایی جویا شد که حاوی نکات قابل توجه بود.

نمایندگان مجلس با توجه به حضور در مناطق مختلف کشور و ارتباط مستقیم با مردم و آشنایی با مسائل و مشکلات آنها از نزدیک، ارزیابی دقیق‌تر و درست‌تری نسبت به عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف دارند و دیدگاه آنها از مرجعیت بیشتری برخوردار است. در این گزارش، دیدگاه نمایندگان ملت در قبال طرح گازرسانی و دستاوردهای آن در چند موضوع دسته‌بندی شده که به این شرح است:

1ـ شتاب در گازرسانی : عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم اشنویه در مجلس معتقد است شاخص برخورداری روستاها از گاز طی دو سال اخیر شتاب ویژه‌ای داشته است.

هدایت‌الله میرمرادزهی، نماینده مردم سراوان هم با بیان این‌که روند گازرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان خوب بوده، گفت: در حال حاضر گازرسانی تا روستاهای ایرانشهر صورت گرفته و امید است تا سال آینده تمام‌ این استان از نعمت سوخت پاک بهره‌مند شود. جواد هروی، نماینده مردم قائنات در مجلس با اشاره به گازرسانی انجام شده به روستاها در دولت یازدهم گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین پروژه‌ گازرسانی شرق کشور در شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در حال اجراست.

2ـ افزایش انگیزه زندگی و کار در روستا: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به سرعت گرفتن گازرسانی روستایی در دولت یازدهم تاکید کرد: این مهم باعث می‌شود تا روستاییان با استفاده از سوخت‌های سهل‌تر برای ادامه زندگی و کار در روستا انگیزه بیشتری داشته باشند. عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده مردم آمل هم از اهتمام دولت در رفع محرومیت‌های کشور و گازرسانی صددرصدی به بسیاری از روستاهای استان مازندران خبر داد و گفت: این اقدام دولت یازدهم برای رفاه حال روستاییان و کاهش مهاجرت به شهرها انجام شده است.

عیسی امامی‌، نماینده مردم گرگان نیز تصریح کرد: در حال حاضر گازرسانی به روستاها توانسته تمایل افراد به ماندگاری در روستاها را افزایش دهد. همچنین سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: گازرسانی به روستاها به رفع محرومیت‌های بسیار و کاهش مهاجرت به شهرها منجر شده است.

3ـ امنیت انرژی: دولت به‌عنوان حامی‌ تمام ‌مردم، وظیفه دارد سوخت مورد نیاز را تامین کند. در روستاها این سوخت‌رسانی از طریق سوخت‌های مایع (نظیر نفت سفید و حسب مورد دیگر سوخت‌های مایع) انجام می‌شد. در حال حاضر سالانه نزدیک به سه میلیارد لیتر نفت سفید و 5/1 میلیون لیتر گاز مایع در این روستاها مصرف می‌شودکه قرار است با گازرسانی از طریق خط لوله یا CNG جایگزین شود.

در این راستا، عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس معتقداست هم اکنون با گازرسانی به شهرها و روستاها علاوه بر اشتغالزایی، احساس امنیت انرژی نیز در دل یکایک افراد ایجاد شده است. غلامعلی جعفرزاده ایمنی، نماینده رشت با اشاره به گازرسانی به روستاها جهت ایجاد انگیزه در روستاییان برای ماندگاری در زادگاه خود شده است تصریح کرد: با توجه به خوش قولی دولت در گازرسانی به روستاها تحقق وعده خداحافظی کشور با بخاری‌های نفتی نیز به زودی محقق خواهد شد.

4ـ افزایش رضایتمندی روستاییان: عطاءالله سلطانی صبور، نماینده مردم رزن با بیان این‌که کار آمدن دولت یازدهم عملیات گازرسانی به روستاها جهش قابل توجهی داشته است، گفت: رضایتمندی مردم از وزارت نفت در نتیجه گازرسانی به روستاها و کاهش دغدغه‌های آنها نویددهنده بهبود شرایط کشور در آینده نزدیک است.

امید کریمیان، نماینده مردم مریوان در مجلس با اشاره به رضایتمندی مردم حوزه انتخابیه‌اش از عملکرد دولت تدبیر و امید در رفع محرومیت از روستاها گفت: بیش از 80 درصد روستاهای حوزه انتخابیه بنده در استان کردستان در دولت یازدهم از نعمت گاز برخوردار شده‌اند. همچنین سیدعلی محمدبزرگواری، نماینده مردم کهگیلویه با بیان این‌که وزارت نفت همسو با برنامه چشم انداز 1404 توانسته در رفع محرومیت از کشور گام بردارد، تصریح کرد: وزارت نفت با گازرسانی به روستاها توانست نمره قبولی از رضایتمندی مردم بگیرد.

5 ـ رفع محرومیت از روستاها: جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت نفت در راستای رفع محرومیت از روستاها در حوزه کاری خود بخوبی عمل کرده است، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا دو سال آینده کار گازرسانی به روستاهای استان فارس به‌طور کلی به اتمام خواهد رسید. علیرضا منظری توکلی، نماینده مردم بافت با اشاره به بالا بودن سطح رضایتمندی روستاییان درخصوص تحقق مطالبه خود از دولت گفت: دولت یازدهم توجه جدی به رفع محرومیت از روستاها داشته که نمونه بارز آن گازرسانی به آنها است.

6 ـ توزیع انرژی پاک: قاسم عزیزی، نماینده مردم شازند در مجلس با اشاره به اتمام پروژه گازرسانی به روستاهای استان مرکزی تا دو ماه آینده گفت: وزارت نفت در تبدیل استان مرکزی به استان سبز از لحاظ برخورداری از موهبت گاز سنگ تمام گذاشت.

حمیدرضا عزیزی فارسانی، نماینده مردم اردل هم تاکید کرد: با ادامه روند کنونی از سوی وزارت نفت شاهد تبدیل بیش از 90 درصد استان چهارمحال و بختیاری به استانی سبز در سایه استفاده از گاز تا سال آتی خواهیم بود.

محمدسعید انصاری، نماینده مردم آبادان با اشاره به برخورداری بیش از 90 درصدی روستاهای استان خوزستان از گاز، گفت: بهداشت، راحتی و رفاه، کاهش آلودگی هوا، اشتغالزایی و همچنین ایجاد منابع مالی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سوخت پاک گاز است.

حرکت در مسیر اهداف عدالتخواهانه

گازرسانی به روستاها، شهرهای کوچک و مناطق محروم از طریق فراهم آوردن دسترسی شهروندان به فرصت‌ها و خدمات رفاهی برابر باعث کاهش محرومیت‌ها و کمبودها می‌شود.

در یک نگاه کلی، دولت درخصوص گازرسانی به روستاها به تمام ‌تعهدات خود پایبند بوده و به گواه نمایندگان، بهترین شیوه‌ عملیات گازرسانی به روستاها را پیگیری کرده است. از این بابت یقینا رفع محرومیت‌ها نیز با سرعت بیشتری محقق شده و بهداشت و رفاه و راحتی افزون‌تری در روستاها حاکم خواهد شد.

حسین هوشیار

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها