دنیای نقل و انتقالات فوتبال حساب و کتاب خاصی ندارد. البته نمی‌توان به طور مطلق و با قطعیت در این باره صحبت کرد، اما به هر حال وقتی قیمت بازیکنان از سال 1998 تا 2012 به ترتیب با رشد 12.5، 19.8، 20.8 و 25 برابری روبه‌رو شد می‌توان براحتی گفت اصولا حساب و کتاب خاصی روی پروژه خرید بازیکنان در بازار نقل و انتقالات از سوی باشگاه‌های مختلف وجود ندارد.
کد خبر: ۸۳۱۹۲۹

در حال حاضر، رئال مادرید در صدر باشگاه‌هایی قرار دارد که تا می‌تواند در زمینه خرید بازیکن پول هدر می‌دهد، نمونه‌اش فروش هشت میلیون یورویی ایارامندی به سوسیه داد بود. رئال همین بازیکن را با 36 میلیون یورو از سوسیه داد خریده بود و حالا بدون این که کوچک‌ترین بهره‌وری از این بازیکن خود داشته باشد او را با هشت میلیون یورو به باشگاه سابق خود واگذار می‌کند. رئال میان همه باشگاه‌های حرفه‌ای مقام نخست را در زمینه اختصاص دادن مبالغ کلان به بازیکنان دارد. این‌که فوتبال بازیکنان ارزش این مبلغ را دارد یا خیر مشخص نیست.

در سال‌های اخیر معاملات کلانی در فوتبال انجام شده است. گاهی اوقات یک بازیکن با مبلغ نه‌چندان قابل توجهی بیشترین میزان کارایی را برای باشگاه خود دارد، اما در مقابل یک مهره گرانقیمت حتی نیمی از انتظارات را برآورده نمی‌کند. در ادامه با بازیکنانی آشنا می‌شویم که باشگاه‌های کنونی‌شان بیشتر از ارزش آنها برایشان پول هزینه کرده‌اند. البته این به آن معنا نیست که آنها عملکرد خوبی در باشگاه‌های خود نداشته‌اند.

این ولزی نباید گران‌ترین تاریخ می‌شد

بیل در سال 2013 از تاتنهام هاتسپر به رئال مادرید پیوست. انتقال ستاره ولزی به رئال مادرید نزدیک به 85.3 میلیون پوند برای باشگاه سلطنتی هزینه دربرداشت. بیل با این انتقال نجومی با سبقت گرفتن از کریستیانو رونالدو، دیگر ستاره رئال مادرید به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال بدل شد و احتمالا تا مدت‌ها کسی نتواند رکورد نجومی او را جابه‌جا کند مگر این که رونالدو یا مسی بخواهند از باشگاه‌های خود جدا شوند و راه تیم دیگری را در پیش بگیرند.

در حال حاضر رئال مادرید در صدر باشگاه‌هایی قرار دارد که تا می‌تواند در زمینه خرید بازیکن پول هدر می‌دهد، نمونه‌اش فروش 8میلیون یورویی ایارامندی به سوسیه داد است

بیل در این دو فصل اخیر بازیکن موثری برای تیمش بوده است (هرچند فصل پیش در برخی دیدارها ضعیف ظاهر شد) و به مفهوم واقعی یک ستاره است؛ اما 85.3 میلیون پوند برای او مبلغ زیادی نیست؟ اصلا فوتبال بیل ارزش این را داشت که او را تبدیل به گران‌ترین بازیکن تاریخ کند؟ بسیاری مخالف بیل گرانقیمت هستند و معتقدند او برای تبدیل شدن به گران‌ترین بازیکن تاریخ خیلی کوچک بود. بیل در صدر بازیکنانی قرار دارد که گفته می‌شود پولی که باشگاه‌هایشان برای آنها هزینه کرده اند خیلی زیاد بوده است، خیلی. در واقع قیمت بیل نباید از 40 میلیون پوند تجاوز می‌کرد، اما سیاست‌های جاه‌طلبانه رئالی‌ها قیمت او را دو برابر کرد.

ستاره‌ای که صبر نداشت

49 میلیون پوند؛ این مبلغ قرارداد رحیم استرلینگ 21 ساله است. او دو ماه پیش با مبلغ 49 میلیون پوندی از لیورپول راهی منچسترسیتی شد. او یکی از گران‌ترین بازیکنان نقل و انتقالات تابستانی محسوب می‌شود. وقتی استرلینگ هنوز راهی منچسترسیتی نشده بود بسیاری این مبلغ را برای استرلینگ جوان زیاد می‌دانستند. از سویی دیگر، عده‌ای اعتقاد داشتند استرلینگ در شرایط کنونی نباید از لیورپول جدا شود، آن هم با چنین مبلغ کلانی.

استرلینگ یک ستاره محسوب می‌شود، اما به طور قطع 49 میلیون پوندی نیست. 49 میلیون پوند برای او زیاد است. با کمی تخفیف او 30 میلیون پوندی است، شاید هم کمتر، اما جاه‌طلبی‌های منچسترسیتی که بیشتر از هر زمان دیگری ستاره‌های گرانقیمت می‌خرد قیمت او را بیشتر از حد معمول کرد. استرلینگ بنا بر اعتقاد کارشناسان باید حداقل دو سال دیگر در لیورپول بازی می‌کرد؛ اما هم او خیلی عجله داشت و هم سران منچسترسیتی. استرلینگ ستاره‌ای است که صبر نداشت بخصوص وقتی پای پیشنهاد نجومی سیتی‌زن‌شیپ‌ها به میان آمد.

اوزیلی که ستاره نشد

اوزیل با دلخوری از رئال مادرید جدا شد. او اختلافات زیادی با سران رئال مادرید پیدا کرده بود تا راهش از این تیم جدا شود، اما اوزیل بابت این جدایی اصلا ضرر نکرد. او سال 2013 با قراردادی با مبلغ 42.4 میلیون پوند از رئال به آرسنال پیوست. اوزیل در آن زمان با چنین قراردادی به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل شد.

اوزیل، اما در این دو فصل چندان ستاره چشمگیری برای توپچی‌های لندن نبوده است. در واقع تعداد بازی‌های درخشان او برای تیم تحت هدایت آرسن ونگر به اندازه یک بازیکن 42.5 میلیون پوندی نبوده است.

اوزیل نیز به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های یک ستاره گرانقیمت نیست. او 20 میلیون پوند یا کمتر می‌ارزید، اما نه 42.5 میلیون پوند.

انتقال غیرمنطقی؟!

دی‌بروین آخرین خرید گرانقیمت منچسترسیتی در فصل نقل و انتقالات تابستانی محسوب می‌شود. او که یک ستاره تمام عیار برای ولفسبورگ در فصل‌های اخیر محسوب می‌شود با 54 میلیون پوند راه منچسترسیتی را در پیش گرفت تا اجازه ندهد استرلینگ گران‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه باشد! دی بروین، یکی از برترین بازیکنان فوتبال اروپا محسوب می‌شود، بازیکنی که البته برخی کارشناسان حضور او را در لیگ برتر انگلیس غیر منطقی قلمداد می‌کنند. دی بروین با تمام توانایی هایش دیگر بازیکنی است که مبالغ بالا برای او زیادی توصیف می‌شود. دی بروین 54 میلیون پوندی نیست و شاید سران منچسترسیتی بخوبی نسبت به این مساله واقف باشند؛ اما از آنجا که رقابت در نقل و انتقالات حرف اول را می‌زند آنها از ترس از‌دست‌ندادن دی بروین، او را با هر مبلغی در اختیار می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها