وزیر صنعت، معدن و تجارت: نخریدن خودروهای داخلی گناه و خلاف و هرکس این را بگوید ضدانقلاب است

دفاع یکطرفه از خودروسازان

درحالی که فشار در فضای مجازی برای نخریدن خودروهای داخلی به خاطر چالش کیفی و قیمتی افزایش یافته، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در واکنشی تند ومقداری یکطرفه به این موضوع گفت: کمپین نخریدن خودروهای داخلی گناه و خلاف است و هر کس این را بگوید ضدانقلاب است چرا که حمایت از کمپین در شرایط فعلی به هیچ وجه معنا ندارد.
کد خبر: ۸۳۱۳۷۴

به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت‌زاده دیروز در نشستی خبری به انتظارات مردم برای کاهش قیمت خودروهای داخلی اشاره و اظهار کرد: این انتظار بسیار طبیعی است اما همین که پس از توافق، قیمت خودروها افزایش نیافت و تثبیت شد به معنای کاهش قیمت است، هرچند باید منتظر ماند که در آینده چه پیش خواهد آمد.

وی با اشاره به حضور خودروها در پارکینگ خودروسازان، اظهار کرد: خودروسازان داخلی روزانه بین 4 تا 5000 دستگاه خودرو تولید می‌کنند و این در حالی است که برای تحویل یک دستگاه خودرو به مشتری یک دوره 15 روزه زمان نیاز است، حال با توجه به این موضوع وجود تعداد زیادی از خودروهای تولیدی در پارکینگ‌ها طبیعی است؛ پس نباید از این موضوع نگران شد.

نعمت‌زاده اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال کاهش قیمت و ارزانی است منتهی این موضوع راهکار خود را دارد نه آن‌که با ضرر یک کارخانه و فشار آوردن به آن دستور دهیم قیمت‌های آن را کاهش دهد؛ البته این در حالی است که گروه خودروساز سایپا امسال هم دچار ضرر شده، لذا نمی‌توان به آن فشار زیادی وارد ساخت تا قیمت‌های خود را کاهش دهد.

بی‌انصافی است علیه خودروسازان جریان‌سازی کنیم

وی بار دیگر راه‌اندازی و حمایت از کمپین نخریدن خودرو را خیانتی به منافع ملی عنوان کرد و گفت: این بی‌انصافی است که علیه خودروهای داخلی جریان سازی کنیم، لذا از رسانه‌ها می‌خواهیم که از خودروسازان داخلی در این شرایط حمایت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که خودروسازان داخلی مشکل خاصی ندارند و طبق برنامه بلندمدت در فعالیت هستند، افزود: مهم‌ترین سرمایه ما اعتماد مردم است. ما سعی می‌کنیم همه موارد را اعلام کنیم هر چند این موارد منفی باشد، لذا شما کمک کنید عده‌ای به حق و ناحق فضایی ایجاد نکنند که تولید ملی از این قضیه ضربه ببیند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: عده‌ای هم‌اکنون فضایی ایجاد کرده‌اند که خودروی داخلی ارزان شود، اما باید اعلام کرد هیچ مسئولی چنین قضیه‌ای را اعلام نکرده که خودرو ارزان خواهد شد، لذا عده‌ای هم به این خبرهای نادرست دامن می‌زنند.

وی با اشاره به برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان، اظهار کرد: خودروسازان براساس این برنامه تلاش دارند تا برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت تولیدات خود فعالیت کنند؛ بنابراین امید داریم پس از عملیاتی شدن توافق وین شرایط تغییر کند.

به گفته وزیر صنعت، تحقق برنامه‌های خودروسازان کشور پس از رفع تحریم‌ها و عملیاتی شدن توافق خواهد بود ضمن آن‌که ما هم در حال مذاکره با طرف‌های خارجی هستیم.

از پرداخت تسهیلات به خودروسازان بی‌خبر هستم

نعمت زاده در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در جلسه هفته گذشته وزیر صنعت با برخی از نمایندگان مجلس بحث اعطای تسهیلات به خودروسازان مطرح شده است، گفت: چنین چیزی مطرح نشده و بنده از این موضوع بی‌اطلاع هستم.

دفاع یکطرفه

نوع و جنس استدلال اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌گونه‌ای است که دفاع کورکورانه و یکطرفه از خودروسازان را مطرح می‌کند. در واقع وی برای این دفاع، از شعار تولید ملی و ایجاد اشتغال استفاده ابزاری کرده و معنای واقعی آن را تحریف می‌کند. به عنوان مثال این سوال جای طرح دارد که در کجای دنیا حمایت از تولید ملی به معنای خرید کالای گران و بی‌کیفیت که درشرایط انحصار طولانی مدت و بدون ارائه خدمات پس از فروش مناسب تولید می‌شود، معرفی شده است؟ اگر این‌گونه باشد پس مثلا کارخانه‌ای که رب گوجه فرنگی یا لبنیات بی‌کیفیت یا تقلبی تولید کرده هم نباید تعطیل شود چون به‌هر حال عده‌ای در آن مشغول بکارند و اشتغال این صنعت در معرض خطر قرار می‌گیرد!

لذا به نظر می‌رسد اظهارات نعمت‌زاده نوعی نقض غرض باشد چون دفاع از تولید ملی و حفظ اشتغال، ابزاری برای حمایت از جنس بی‌کیفیت شده است.

نگاهی به بازارکالاهای مختلف نشان می‌دهد ایرانیان درهر بازاری که کالای باکیفیت و مرغوب ایرانی عرضه شود، چنان حضور پررنگی داشته‌اند که کالای مشابه خارجی اصولا مجال عرض اندام نیافته است. بازارهایی چون کالاهای لبنی، موارد شوینده و بهداشتی، صنایع غذایی، شکلات و بیسکویت و مشابه آن مثال‌هایی در این خصوص محسوب می‌شود؛ لذا این‌که نخریدن خودروهای دارای چالش کیفی و قیمتی عملی ضدانقلابی یا خائنانه محسوب شود، سفسطه به نظر می‌رسد.

انتقاد مجلس

در همین حال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضعف نظارتی مدیران استاندارد، وزارت صنعت و ناظران مجلس، انحصاری بودن،‌ بی‌توجهی خودروسازان و استفاده از لوازم یدکی بی‌کیفیت چینی را از دلایل تولید خودروهای نامرغوب داخلی برشمرد.

نادر قاضی‌پور با بیان این‌که بازار خودرو در انحصار ایران‌خودرو و سایپاست، افزود: این خودروسازان به جای استفاده از لوازم یدکی باکیفیت داخلی از لوازم یدکی فاقد استاندارد چینی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم ارومیه، سرمایه‌گذاری خودروسازان در دیگر بخش‌های اقتصادی از جمله ارز و مسکن را عامل کاهش سرمایه در گردش ایران خودرو و سایپا دانست و اظهار کرد که این دو واحد بزرگ صنعتی، سرمایه در گردش خود را به بخش‌های دلالی و واسطه‌گری انتقال دادند.

وی افزود: بارها به ایران‌خودرو و سایپا گفته شده است در کنار تولید خودروهای لوکس برای اقشار متوسط و ضعیف نیز خودروهای به‌روز تولید کنید، مجلس نیز از شما حمایت می‌کند، اما دریغ از قدری توجه.

حضور خودروسازان پیشرفته الزام اصلاح کیفیت

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به توانایی ژاپن در تولید خودروهای به روز برای طبقه کارگر، گفت: اگر برند تویوتا یا دیگر خودروسازان بزرگ اجازه ورود به بازار انحصاری خودروی ایران را پیدا کنند، یقینا خودروسازان مجبور به اصلاح کیفیت خودروهای ایرانی می‌شوند.

وی هشدار داد: حواسمان باشد اگر قرار بر همکاری مشترک با خودروسازان ژاپنی یا اروپایی باشد، نباید اجازه دهیم مدیران ایرانی شرکت‌های خودرویی برای به صرفه شدن تولید به شکلی در این خودروها دست ببرند که در نهایت خودرویی بی‌کیفیت‌تر از خودروهای موجود ایرانی و چینی در خیابان‌ها تردد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها