یادداشت

اخلاق حرفه‌ای از پیشگیری تا پیگیری

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بنا به وظیفه و تعریف خود به ماجرای حضور و بازداشت بازیکنان لیگ برتری در مجالس نامتعارف ورود خواهد کرد. چرا که این ماجرا جدا از ابعاد شخصی، به ابعاد حرفه‌ای فوتبال هم ارتباط دارد. اخلاق در زبان انگلیسی آن دو معادل دارد؛ معادل اول آن moral است،یعنی یک فرد فارغ از آن که فوتبالیست است، هنرپیشه است، چه خصوصیت درونی دارد، این مسائل شخصی است و در حوزه تعریف کمیته اخلاق حرفه‌ای قرار ندارد. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با معادل ethic در واژگان انگلیسی تعریف می‌شود. در این حوزه است که همه افراد با توجه به این که هنرمند، پزشک، روحانی و... هستند باید یک مجموعه موارد را رعایت کنند. بازیکنان فوتبال هم از این قاعده مستنثا نیستند و بنا به موقعیتی که در جامعه دارند، ملزم به رعایت یک‌سری از موارد در جامعه هستند.
کد خبر: ۸۲۷۵۸۱

بازیکن فوتبال وقتی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، وقتی جوانان، نوجوانان و همه اقشار جامعه آنها را مقابل چشم خود قرار می‌دهند و به‌عنوان الگو قرار می‌دهند، عکسشان را روی دیوار اتاقشان نصب می‌کنند، انتظاری که از آنها می‌رود، چندین برابر است. آنها دیگر متعلق به خودشان نیستند و این شهرت برای آنها تعهدآور است. به این خاطر است که واژه حرفه‌ای و حرفه‌ای بودن، خودش را نشان می‌دهد. اینجاست که بازیکنان فوتبال باید از بسیاری از مباهات هم اجتناب کنند چه برسد به موارد غیرقانونی، غیرشرعی و احیانا حرام‌ها...

کمیته اخلاق در دو بخش به ترویج اخلاق حرفه‌ای در فوتبال می‌پردازد، ما هم به پیشگیری می‌پردازیم و هم پیگیری می‌کنیم. در هفته گذشته ما مدیران عامل باشگاه‌ها را دور هم جمع کردیم و قوانین را به آنها دادیم و از آنها خواستیم در هنگام عقد قرارداد، تعهدات بازیکنان را به آنها تفهیم کنند. این هشدارها جنبه پیشگیری دارد و مثل واکسنی می‌ماند تا سلامت فوتبال را تضمین کند اما اگر در بخش پیگیری به‌دنبال کسی می‌رویم که خودش را به‌رغم همه هشدارها در معرض میکروب قرار می‌دهد، این فرد مقصر است و باید پاسخگو باشد. علاوه بر فرد، باشگاه‌ها هم وظایفی دارند، معاونت‌های فرهنگی و معاونت‌های ورزشی باید با تمرکز بر رواج اخلاق حرفه‌ای در این راه به کمیته اخلاق کمک کنند. باید دانست که ورزش حرفه‌ای فقط پول دادن و پول گرفتن نیست، بازیکنان نباید رها شوند، حتی در زمانی غیرتمرین هم باید بازیکنان زیر مراقبت باشند و بدانند که تحت کنترل هستند.

علی‌اکبر محمدزاده رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها