سریال آتش سوزی جنگل‌های کشور ظاهرا همچنان ادامه دارد . شدیدترین آن هفته گذشته در استان ایلام رخ داد ، استانی که طی دو ماه گذشته بارها شاهد آتش سوزی‌های متعدد بوده است.
کد خبر: ۸۱۸۰۲۶

پنجشنبه گذشته نیز حدود 200 هکتار از جنگل‌های سیروان در این استان در آتش سوخت. این آتش‌سوزی که گفته می‌شود پس از 25 ساعت با کمک نیروهای امدادی و مردمی مهار شد بر اثر اختلافات خانوادگی بین دو نفر از اهالی دو روستای این منطقه رخ داده است.

با توجه به نزدیکی محل آتش‌سوزی با عرصه‌های منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده محیط‌زیست، به دلیل وزش باد آتش به سرعت به این عرصه‌ها سرایت کرد و بخش‌های وسیعی از این منطقه جنگلی را نیز دربرگرفت. با وجود حضور نیروهای امدادی محیط‌زیست و منابع طبیعی و نیروهای مردمی از ابتدای شروع این حریق متاسفانه آتش مهار نشده و حجم آن همچنان رو به افزایش بود.سرانجام پس از 25 ساعت تلاش بی‌وقفه آتش در شرایطی خاموش شد که به گفته مدیر منابع طبیعی سیروان اگر آتش به‌موقع مهار نمی‌شد امکان وقوع فاجعه‌ای عظیم وجود داشت.

شدت آتش‌سوزی به حدی بود که مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان، به‌صورت جداگانه از طریق سازمان‌های مدیریت بحران و حفاظت محیط‌زیست کشور درخواست اعزام بالگرد آبپاش به منطقه را کردند.

نابودی 20 درصد درختان

حسین کاظمی‌پور مدیر منابع طبیعی سیروان درباره این آتش‌سوزی گفت: اگر تلاش مردم، بالگرد آبپاش سپاه پاسداران و هواپیمای آتش خاموش‌کن نبود، این رویداد، فاجعه‌ای عظیم را رقم می‌زد.

وی با بیان این‌که تاکنون برآورد اصلی از میزان آتش‌سوزی انجام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود بین 200 تا 250 هکتار از جنگل‌های بلوط و عرصه‌های طبیعی در این آتش‌سوزی نابود شده باشد، افزود: می‌توان گفت حدود 20 درصد درختان منطقه‌ سوخته‌اند.

کاظمی‌پور، اختلافات خانوادگی بین دو نفر از اهالی دو روستای این منطقه را علت آتش‌سوزی عنوان کرد و گفت: یک نفر در بین مزارع خود در حال جمع‌آوری محصولات کشاورزی بوده که نفر دیگر با شلیک چند گلوله وی را به قتل می‌رساند و خرمن وی را هم به آتش می‌کشد که این آتش‌سوزی به داخل جنگل و عرصه‌های طبیعی سرایت می‌کند.

مراد یگانه، فرماندار سیروان نیز در این باره گفت: دو نفر از افرادی که در آتش‌سوزی دره «شاه قلندر» و «کفره» دست داشتند توسط ماموران انتظامی شهرستان دستگیر شدند. این افراد هم اکنون در اختیار مراجع انتظامی و قضایی قرار دارند.

عبدل صاحب‌بازیار فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام نیز گفت: به دلیل سخت گذر بودن منطقه، امکان اطفای حریق یا مهار آتش‌سوزی با امکانات موجود وجود نداشت لذا منتظر بالگرد آبپاش برای اطفای حریق شدیم. مناطق جنگلی استان ایلام از ابتدای سال‌جاری تاکنون بارها طعمه حریق شده و بخش‌های وسیعی از این مناطق بر اثر همین آتش‌سوزی‌ها از بین رفته است. استان ایلام دارای 640 هزار هکتار جنگل است که بخش اعظمی از این مساحت را جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهند.

استفاده از هواپیمای اطفای حریق

احمد کرمی مدیرکل بحران استان ایلام نیز در این باره گفت: بیش از 8000 لیتر آب از طریق سد ایلام توسط هواپیمای اطفای حریق حمل و روی آتش جنگل‌های دره شاه قلندر پاشیده شد. در واقع این نخستین ماموریت این هواپیما برای اطفای حریق در کشور بود که در استان ایلام انجام گرفت.

وی افزود: این هواپیما ظرفیت حمل 40 هزار لیتر آب را دارد که پس از حضور در این استان اقدام به پاشیدن آب بر روی آتش جنگل‌ها کرد که این اقدام نقش مهمی در مهار کامل آتش‌سوزی داشت.

به گفته وی، مهم‌ترین مشکل برای مهار این آتش‌سوزی، صعب‌العبور بودن منطقه و وزش باد بود که موجب شد بخش‌های وسیعی از جنگل‌های طبیعی منطقه دچار حریق شده و ساعت‌ها در آتش بسوزد.

کرمی با اشاره به استقرار بالگرد آبپاش در این استان گفت: به‌منظور اطمینان از مهار آتش و شعله‌ور نشدن مجدد آن این بالگرد در ایلام حضور خواهد داشت تا در صورت نیاز اقدام به اطفای حریق کند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش 25 ساعته نیروهای امدادی، مردمی و نظامی برای اطفای حریق متاسفانه بخش‌های زیادی از عرصه‌های منابع طبیعی بر اثر این حادثه دچار خسارت شده است.

افزایش 50 در صدی آتش‌سوزی‌ها

امسال آتش‌سوزی جنگل‌های کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است به طوری که به گفته فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی ایران، سطح آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران در دو ماهه نخست سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

قاسم سبزعلی با اظهار نگرانی از افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها در فصل گرما، افزود: با توجه به این که ۳۰ درصد جنگل‌های ما دچار آفت و بیماری هستند، این موارد به خشکی درختان و مستعد شدن بیشتر جنگل‌ها برای آتش‌سوزی منجر می‌شود.

انتشار گزارش‌ها از افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران در حالی است که، به گفته کارشناسان محیط‌زیست، بازگشت جنگل‌ها به حالت قبلی خود «حداقل ۱۰۰ سال» زمان نیاز دارد.حتی برای برخی جنگل‌ها نظیر جنگل‌های ارس گلستان «حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال» زمان نیاز است.

کاهش حاصلخیزی از دیگر اثرات مخرب آتش سوزی‌ها ست که به دلیل افزایش جدید دمای خاک سطحی واز بین رفتن موجودات خاکزی که نقش حاصلخیزی خاک را بر عهده دارند ایجاد می‌شوند.

در سال‌های گذشته نیز جنگل‌های استان‌های شمالی بارها دچار آتش‌سوزی شده و بر اساس گزارش‌ها، در آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان سوخته است.

آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام نیز امسال افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که بنا به اظهارات مقامات مسئول استان، از ابتدای سال جاری تا کنون حدود 15 مورد آتش‌سوزی در این استا ن رخ داده است که آتش‌سوزی پنجشنبه گذشته بسیار گسترده بوده است.

در اغلب این آتش‌سوزی‌ها نیز عوامل انسانی دخیل بوده و خشکی زمین و گرمای هوا سبب گسترش آن شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها