رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این‌که گروه هدف این سازمان ده تا ۴۹ ساله هستند، گفت: اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار بی‌سواد در گروه سنی ده تا ۴۹ سال در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۸۱۵۷۱۱

به گزارش فارس، علی باقرزاده با بیان این‌که مبنای تعداد و درصد باسواد و بی‌سواد براساس سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌شود، افزود: آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور سال 1390 بود و براساس نتایج به‌دست آمده تمام افراد بی‌سواد بالای شش سال تا حتی صد سال که حق تحصیل دارند، 9 میلیون و 719 هزار نفر است که خودشان را بی‌سواد مطلق معرفی کرده‌اند.

به گفته وی، این موضوع چون به صورت خوداظهاری است از درجه اعتبار پایینی برخوردار است.

باقرزاده با بیان این‌که از بین سه میلیون و 456 هزار بی‌سواد ده تا 49 سال حدود 430 هزار نفر اتباع خارجی هستند، ادامه داد: این افراد در آمار نبودند و باید برنامه‌ای جداگانه برای آنها داشته باشیم و از کمک‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

وی یادآور شد: حدود 370 هزار نفر هم در این آمار هستند که شناسایی نشدند و مشخصه‌ای از آنها دریافت نشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که از مجموع بی‌سوادان دو میلیون و 700 هزار نفر باقی می‌مانند، توضیح داد: از سال‌های 1390 تاکنون هم حدود 800 تا 900 هزار نفر باسواد شدند یا سوابق تحصیلی ارائه کردند که با سواد بودند.

بی‌سوادی در استان‌های مرزی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری نیز با بیان این‌که متاسفانه نرخ بی‌سوادی در برخی استان‌های مرزی روبه افزایش است، گفت: براساس آمار رسمی نرخ بی‌سوادی در کشور 11 درصد است.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل رضوی با بیان این‌که‌ شورای عالی مبارزه با بی‌سوادی حتی یک بار هم در دولت‌های نهم و دهم تشکیل نشد، افزود:‌ خوشبختانه این شورا سال گذشته برای نخستین‌بار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و به‌صورت جدی برای این موضوع برنامه‌ریزی شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری ادامه داد: شورای برنامه‌ریزی سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده که هدف آن رفع محرومیت‌های تحصیلی است.

ریاست این شورا به‌عهده وزیر آموزش و پرورش و دبیری آن را نیز معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری عهده‌دار است.

رضوی اظهار کرد: در برخی استان‌ها مراکز حمایتی وجود دارد که موازی با آموزش و پرورش مدارسی را دایر و برخی کودکان را تحت آموزش قرار می‌دهند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با بیان این‌که اکنون در حال برنامه‌ریزی برای رفع مشکل تردد و رفت و آمد دانش‌آموزان مناطق محروم به مدارس هستیم، بیان کرد: تعداد محصلان بویژه بعد از مقطع ابتدایی و در دوره دبیرستان در برخی روستاها اندک است و ناچارند به مناطق مجاور بروند. درصددیم مشکل سرویس رفت و آمد دانش‌آموزان را در این مناطق حل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها