کودکان فاقد اوراق هویتی در شیرخوارگاه‌های تحت نظارت سازمان بهزیستی، به طور رایگان درمان خواهند شد

ارائه خدمات درمانی رایگان به شیرخواران فاقد هویت

رئیس سازمان بهزیستی کشور از رایگان شدن خدمات درمانی کودکان حاضر در شیرخوارگاه‌ها خبر داد و گفت: از این پس همه کودکان حاضر در شیرخوارگاه‌های تحت حمایت سازمان بهزیستی در سراسر کشور که به هر دلیلی فاقد شناسنامه و دفترچه بیمه هستند، به طور رایگان از تمامی خدمات درمانی بهره‌مند خواهند شد.
کد خبر: ۸۱۴۲۵۶

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی افزود: در شیرخوارگاه آمنه یا دیگر شیرخوارگاه‌های سراسر کشور که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، کودکانی حضور دارند که مادرانشان آنها را رها کرده‌اند، پس به این ترتیب آن کودک بی‌سرپرست نیست، بلکه بدسرپرست است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی به لحاظ قانونی و حقوقی قادر به اخذ شناسنامه برای آنان نیستیم. کودکی که شناسنامه یا دیگر اوراق هویتی نداشته باشد، توانایی دریافت دفترچه بیمه و خدمات دیگر را نیز ندارد؛ بنابراین در زمان ارجاع به مراکز درمانی دولتی به علت فقدان دفترچه‌های بیمه‌ای باید هزینه‌ها به طور کامل پرداخت می‌شد؛ اما از این پس با دستور شخص وزیر کار، تمامی کودکان فاقد شناسنامه و دفترچه بیمه که به مراکز درمانی و بیمارستان‌های سراسر کشور ارجاع می‌شوند، به طور رایگان درمان خواهند شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آن که بهزیستی باید بتدریج مسئولیت هر چیزی که آسیب اجتماعی خوانده می‌شود، در حیطه فعالیت‌های خود بپذیرد، عنوان کرد: به لحاظ قانونی باید سیاست‌های استراتژیک«مسئولیت‌پذیری اجتماعی» را در قانون برنامه ششم توسعه مشخص کنیم. همچنین باید تمامی ذی نفعان و شرکایی را که در زمینه سلامت اجتماعی باید ایفای نقش کنند، در این قانون تعیین کرد . البته باید در نظر داشت ظرفیت عظیمی در شهرداری‌ها وجود دارد، زیرا شهرداری‌ها نهادی فرهنگی و خدماتی هستند.

بندپی با اشاره به این که آسیب‌های اجتماعی در جامعه در حال گسترش و افزایش است و هر دستگاهی که کم می‌آورد انگشت اشاره‌اش را به سمت بهزیستی می‌برد، تصریح کرد: درست است که بهزیستی متولی امور آسیب‌های اجتماعی است، اما به عنوان مثال ما می‌توانیم به لحاظ نیروی انسانی مراکز مشاوره را گسترش دهیم یا مراکز ژنتیک را با بودجه و نیروی انسانی تاسیس کنیم، اما «مکان» احداث چنین مراکزی باید توسط دیگر دستگاه‌ها در اختیار بهزیستی قرار داده شود . هم‌اکنون مسئولان کلانشهرها باید به این موضوعات وارد شده و مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرند.

وی در ارتباط با گرم‌خانه‌ها نیز اظهار کرد: منظور از مکان احداث مراکز بهزیستی توسط دستگاه‌های دیگر یک مکان سوله‌ای نیست، بلکه محلی است که مددکار، جامعه‌شناس و روان‌شناس بتوانند در آن حضور یافته و مداخلات روان‌شناسی و آموزشی خود را ارائه کنند؛ به این ترتیب ما به گرمخانه احتیاجی نداریم، بلکه نیازمند وجود مراکز آموزشی هستیم.

به جای گرمخانه نیازمند مراکز آموزشی هستیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در خصوص جامعه معتادان کشور، آمارها نشان‌دهنده آن است که 60 درصد معتادان شاغل هستند، پس علت اعتیاد آنها بیکاری نیست؛ به این ترتیب برای رسیدگی به چنین آسیب اجتماعی باید مداخلات روان‌شناسی، مددکاری، حمایتی و آموزشی به طور همزمان به فرد ارائه شود.

بندپی عنوان کرد: البته نمی‌توان گفت به گرمخانه‌ها هیچ احتیاجی نیست، اما پیش از آن که به مکان‌هایی با ساختارهای گرمخانه‌ای نیاز داشته باشیم، نیازمند مکان‌هایی برای آموزش این افراد به منظور بهبود شرایط آنان هستیم.

وی همچنین در ارتباط با بیمه تکمیلی معلولان، با اشاره به مصوبه هیات وزیران درخصوص«لایحه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» یادآور شد: در آن مصوبه آمده «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق سازمان بهزیستی کشور مکلف است که نسبت به بیمه پایه و بیمه تکمیلی همه معلولان و تامین تجهیزات مورد نیاز آنها اقدام کند» که هم اکنون در حال رصد آن هستیم که چه قسمت‌هایی از این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون به مجلس شورای اسلامی برود و چه قسمت‌هایی به صورت مصوبه هیات وزیران باقی بماند و پس از اجرایی شدن، این مسأله نیز پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز با توجه به منابع مالی که در اختیار داریم (حدود 50 میلیارد تومان) قراردادی را با یک بیمه تکمیلی منعقد خواهیم کرد تا براساس آن و با توجه به بودجه موجود برای پرکردن سقف پوشش، اقدام کنیم.

بندپی با اشاره به آن که در سال 89 احداث 200 هزار واحد مسکن به مددجویان بهزیستی مقرر شده بود، یادآور شد: هم اکنون توانسته‌ایم 46 هزار واحد مسکونی را به مددجویانی که در آن زمان ثبت‌نام کرده بودند، تحویل دهیم؛ اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که شاید ضرورت ساخت مسکن برای تمامی افراد ثبت‌نام شده در آن طرح وجود نداشته باشد. به همین دلیل در طرحی جدید تفاهم‌نامه‌ای را با بنیاد مستضعفان، جامعه خیرین مسکن‌ساز و سازمان مسکن و شهرسازی و وزارت راه‌وترابری به منظور ساخت مسکن برای «خانواده‌های بیش از دو معلول» منعقد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه برای هر واحد مسکونی شهری 30 میلیون تومان هزینه خواهد شد که 15 میلیون بلاعوض از طریق بنیاد مستضعفان، ده میلیون تومان توسط سازمان بهزیستی کشور و پنج میلیون تومان نیز از طریق خیرین مسکن‌ساز پرداخت خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها