استاد دانشگاه بوعلی‌سینای همدان به‌‌عنوان شیمیدان برجسته سال در حوزه آلی انتخاب شد.
کد خبر: ۸۱۲۸۴۶

به گزارش ایسنا، براساس انتخاب هیات مدیره انجمن شیمی ایران، دکتر اردشیر خزایی، استاد شیمی آلی (پلیمر) دانشگاه بوعلی‌ سینا به عنوان شیمیدان برجسته، پیشکسوت و موثر کشور انتخاب شد. در بیست و سومین سمینار تخصصی شیمی آلی ایران که در تاریخ 17 تا 19 شهریور امسال در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود از دکتر خزایی تقدیر خواهد شد.

استاد خزایی که متولد 1326 است تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه پیتزبورگ آمریکا و دوره دکترای شیمی آلی (پلیمر) را در دانشگاه منچستر گذرانده است.

لامپ خوراکی که خانه را روشن و گرم می‌کند

‌در آینده ممکن است مبلمان ما از مواد غذایی تشکیل شوند مانند لامپ تولید شده جدید که میان وعده پروتئینی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر طراحان جذب موادی موسوم به ریز جلبک‌ها شده‌اند که گیاه مایع نام گرفته‌اند، زیرا بسادگی می‌توانند در آب معلق بمانند و به‌عنوان ماده‌ای برای طراحی یا حتی برای تغذیه مورد استفاده قرار بگیرند.

به گفته جاکوب دونیاس، طراح معمار و اتان فریر، طراح صنعتی در پروژه Living Things نوعی اسباب خانه فتوسنتزی است که با باکتری‌های قابل خوردن پر شده و می‌تواند فضا را روشن کند. این چیدمان در حال حاضر در کارخانه تشک‌سازی که بخشی از موزه هنرهای معاصر پیتسبورگ در پنسیلوانیاست، به نمایش درآمده است.

عصای هوشمند نابینایان

دانشجویان دانشگاه شهر بیرمنگام یک عصای سفید جدید طراحی کرده‌اند که از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی چهره دوستان و خانواده در جمعیت استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، عصای XploR از یک دوربین و حسگرهای داخلی برای اسکن چهره افراد در میان جمعیت استفاده می‌کند و در صورت تشخیص چهره آشنا، به لرزش درآمده و فرد نابینا را با سرنخ‌های صوتی به سمت وی هدایت می‌کند. این عصای هوشمند تا فاصله 10 متری کار کرده و چهره‌ها روی یک کارت SD ذخیره می‌شود. هدایت‌های صوتی سپس از طریق یک گوشی دارای بلوتوث برای کمک به کاربر به منظور یافتن فرد شناسایی شده، انتقال می‌یابد. عصایXploR از فناوری تلفن‌های هوشمند برای شناسایی چهره‌های آشنا تا فاصله 10 متری استفاده کرده و دارای قابلیت‌های جی‌پی‌اس برای کمک به ناوبری است. به‌طور خاص این عصا از بانکی از تصاویر ذخیره شده در یک کارت SD داخلی برای شناسایی چهره‌های آشنا استفاده می‌کند. اگر دوربین پس از اسکن یک اتاق، با تصویر مشابه یکی از عکس‌های ذخیره شده روبه‌رو شود، عصا لرزیده و به کاربر هشدار می‌دهد. سپس فرمان‌های صوتی گام به گام برای کاربر از طریق گوشی پخش شده و فرد نابینا را به دوستش می‌رساند.

این عصا اخیرا به پزشکان و متخصصان عالم علم در لوکزامبورگ و فرانسه معرفی شده و محققان قصد دارند امسال از سازمان‌هایی در آلمان نیز بازدید کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها