مقابله با بیابان‌زایی تشنه اعتبار

مقابله با بیابان‌زایی باید یکی از اولویت‌های کشور باشد؛ زیرا برخلاف این که منشأ بخشی از ریزگرد‌ها را باید خارج از مرز‌های کشور جستجو کرد، بخشی از اراضی کشور نیز به دلیل فرسایش به کانون گرد و غبار تبدیل شده و مسئولان برآورد می‌کنند10 درصد ریزگرد‌ها منشأ داخلی دارند. واقعیت اینجاست سال گذشته فقط ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بیابان‌زایی در نظر گرفته شده بود، اما از این مقدار فقط ۲۰ میلیارد تومان محقق شد و سازمان جنگل‌ها در مجموع توانست ۲۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی داشته باشد.
کد خبر: ۸۰۹۳۳۴

عباس کارگر، مدیرکل امور بیابان سازمان جنگلها با بیان این که امسال اعتبار خوبی برای مقابله با بیابانزایی در نظر گرفته شده، افزود: چنانچه این اعتبار اختصاص یابد، حدود ۵۰ هزار هکتار بیابانزدایی اتفاق میافتد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای سال ۹۴ به میزان ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای برنامههای مقابله با بیابانزایی در نظر گرفته شده، اما هنوز اختصاص نیافته است.

کارگر اظهار کرد: غیر از این مبلغ، اعتباراتی که برای احیای دریاچه ارومیه و مهار گرد و غبار در خوزستان در نظر گرفته شده در مجموع بیش از یکصد میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بیابانزایی تعیین شده که اگر اختصاص یابد، توان سازمان جنگلها و مراتع برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی بسیار خوب است.

وی با بیان این که هفت میلیون هکتار کانون بحرانی بیابانی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: برای هر هکتار بیابانزدایی، دو میلیون تومان اعتبار نیاز است؛ بنابراین مساحتی که میتوان بیابانزدایی کرد، بستگی کامل به میزان اعتبارات دارد. به گفته کارگر، اولویت امسال برای بیابانزدایی در کانونهای بحرانی استانهای سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، خوزستان، هرمزگان، ایلام و غرب استان تهران است.

تالابها خشک میشود

مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز گفت: در صورت تامین نشدن حقابه تالابها و برنامهریزی صحیح مدیریتی برای احیای تالابهای کشور، خطر تبدیل شدن 80 درصد از 250 تالاب به کانون گرد و غبار، کشور را تهدید میکند.

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی اظهار کرد: برداشت بیرویه از منابع آبهای زیرزمینی، رعایت نکردن حقابه سیستمهای آبی پایین دست مانند تالابها و رودخانهها، وضع تالابی کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است. سلیمانی روزبهانی ادامه داد: خاک تالابها رسی و غیرمتراکم است از این رو با اولین جریان باد به هوا بلند و به منشأ ریزگرد تبدیل میشود.

وی توضیح داد: اکنون تالابهای زیادی مانند ارومیه، گاوخونی، پریشان، بختگان و هامون در حال تبدیل شدن به منشأ ریزگردها هستند، البته بجز تالابها، برخی زمینها، اکوسیستمهای دشتی و جنگلی هم میتوانند به منشأ ریزگرد تبدیل شوند.

سلیمانی تاکید کرد: مساله مهم در مورد تالابها و به طور کلی منابع آبی، برداشت بیش از حد از این منابع است؛ بنابراین به علت مدیریت نادرست حوضههای آبی در حال از دست دادن مناطق سرسبز در اطراف شهرها هستیم، البته خشکسالی و روند تغییر اقلیم نیز این روند را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مدیریت منابع آب در منطقه چه در بعد ملی و چه منطقهای نادرست بوده است؛ از این رو مشکلاتی مانند بروز ریزگردها را رقم زده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها