لرزش‌هایی که به‌دلیل کهولت سن در دست یا سر یا صدای افراد مسن دیده می‌شود، اغلب علتی غیر‌ از بیماری پارکینسون دارد. هر لرزشی به معنای ابتلا به پارکینسون نیست، بویژه لرزشی که در دیگر افراد مسن خانواده نیز دیده می شود ، مطرح‌کننده پارکینسون نیست، بلکه این لرزش وابسته به سن یا لرزش ارثی است که خوشخیم بوده و ارتباطی با بیماری پارکینسون ندارد.
کد خبر: ۷۹۷۰۶۵

پارکینسون، دومین بیماری شایع تخریبی سیستم عصبی بعد از بیماری آلزایمر است که شیوعی بین 100 تا 300 مورد در هر 100 هزار نفر جمعیت دارد.

دکتر محمد روحانی، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌و‌گو با جام‌جم گفت: مهم‌ترین علامت بیماری پارکینسون شامل کندی حرکات، لرزش در حالت استراحت، سفتی عضلات و اختلال راه رفتن می‌شود.

وی اظهار داشت: کندی حرکت ناشی از پارکینسون در هر قسمتی از بدن ممکن است به شکلی خودش را نشان بدهد. به‌عنوان مثال کند شدن حرکات صورت که باعث ماسکه شدن و از بین رفتن حس و حالت صورت شده و چهره فرد شبیه مجسمه می‌شود.

این متخصص افزود: کند شدن بلع باعث می‌شود گاهی بزاق از گوشه دهان این بیماران بیرون بریزد. کند شدن در حرکات دست‌ها باعث می‌شود در انجام حرکات ظریف، بیماران مشکل داشته باشند؛ به‌عنوان مثال یکی از اولین علائم این بیماران بد شدن دستخط است که دچار ریزنویسی و بدخطی می‌شوند.

وی از دیگر علائم شایع پارکینسون به لرزش در حالت استراحت اشاره و خاطرنشان کرد: لرزش در حالت استراحت معمولا از یک دست شروع می‌شود و اندام‌های دیگر را نیز درگیر می‌کند.

روش‌های اصلاح عادات غذایی برای رفع ریفلاکس

در شرایطی که دریچه بین معده و مری عملکرد موثری نداشته باشد، برگشت اسید معده به ریفلاکس منجر می‌شود. بر این اساس اصلاح عادات غذایی، شیوه غذاخوردن و تقویت معده در رفع ریفلاکس معده بر درمان ارجحیت دارد.

سیدجواد علوی، کارشناس طب سنتی در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به روش‌های رفع ریفلاکس گفت: باید غذا را بخوبی جوید تا غذا با بزاق کاملا آغشته و سپس بلعیده شود. خوب نجویدن غذا باعث هضم ناقص می‌شود که موجب تنبلی روده‌ها و تولید گازهای بد بو می‌شود که این گازها جذب خون می‌شود و حتی بوی بد دهان را ایجاد می‌کند. بهتر است افراد تا گرسنه واقعی نشدند غذا نحورند، چراکه مصرف غذا قبل از هضم غذای قبلی موجب تضعیف معده می‌شود و هضم غذا را مختل می‌کند.

وی افزود: مصرف غذا با آرامش و آهستگی صورت گیرد، چراکه تند غذا خوردن خود موجب بروز نفخ می‌شود. گفتن مطالب شاد در سر سفره از عوامل هضم غذا محسوب می‌شود. خنده، دستگاه گوارش را تحریک و به دفع بهتر مواد زائد کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: مصرف مایعات همراه با غذا خود از عوامل تضعیف معده است. مصرف کنجد و شنبلیله نیز برای افرادی که دچار ریفلاکس هستند، ضرر دارد. همچنین مصرف مویز بادام، مربای آمله، مربای هلیه، ماش، کرفس، نعناع و عسل به رفع ریفلاکس کمک می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها