برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان تداکس یک هدف بیشتر ندارند و آن هم پرورش ایده‌های بکر برای تغییر و بهتر شدن دنیاست. با این هدف در حاشیه سخنرانی‌ها و خارج از سالن اصلی، نمایشگاهی کوچک از ایده‌های جوانان ایرانی برپا شد.
کد خبر: ۷۹۱۹۱۵

کلیک ایده‌های فناورانه این نمایشگاه را بررسی کرده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

گلخانه هوشمند

تاکنون فکر کرده‌اید کاش راهی حرفه‌ای برای نگهداری از گل‌های خود در خانه یا محیط کار پیدا می‌کردید؟ یک جوان خوشفکر ایرانی که در زمینه خانه‌های هوشمند فعالیت می‌کند، این ایده را پیاده‌سازی کرده است. Smartbeen یک سیستم هوشمند برای کنترل گل و گیاه است. با این گلخانه می‌توانید رطوبت، دمای هوا، منواکسید کربن و... را به‌صورت خودکار یا دستی برای گلدان‌های خود تنظیم کنید. این فناوری که از صفر تا صد آن در ایران ساخته شده، در خانه‌ها، استخر‌ها، شرکت‌ها، گلخانه‌های بزرگ و... کاربرد دارد. سازنده آن معتقد است محصولات خارجی مشابه، بسته‌ای کامل به مشتریان ارائه نمی‌کنند، اما با توجه به کاربری بسیار ساده این سرویس ایرانی، به هیچ هزینه اضافه مانند نصب دستگاه، برنامه‌نویسی برای آن و... نیاز نیست. این سیستم روی کلود (سیستم ابری) کار می‌کند، کافی است به سایت Smartbeen مراجعه کنید و بعد از وارد کردن شماره سریال دستگاهی که خریده‌اید و انتخاب یک نام کاربری و رمز ورود برای خود، نوع گیاه‌تان را انتخاب کنید. سپس نور، رطوبت، دمای ریشه و محیط اطراف، آبیاری خودکار از طریق مخزن آب این دستگاه و... به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود.

واقعیت مجازی به سبک ایرانی

بیرون از درهای سالن اصلی، چیزی که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کرد، هدست‌هایی بود که سازندگانش از شرکت‌کنندگان در کنفرانس تداکس درخواست می‌کردند آن را روی سر خود قرار داده و امتحان کنند. با گذاشتن این هدست روی سرتان، تصویر درون آن را به‌صورت ۳۶۰ درجه می‌توانید ببینید و با چرخاندن سر به راست و چپ یا بالا و پایین همه زوایای تصویر درون هدست قابل مشاهده است. این هدست‌ واقعیت مجازی و افزوده که طبق استانداردهای Google Cardboard در کشور ساخته شده‌، از فناوری بسیار ساده‌ای بهره برده‌است. درون این هدست می‌توانید یک گوشی‌ مجهز به دو حسگر ژیروسکوپ و شتاب‌سنج قرار دهید. این گوشی‌ها با استفاده‌ از اپلیکیشن‌های مخصوصی تصاویر را به‌صورت دو تصویر مجزا نمایش می‌دهند و وقتی تلفن همراه درون این هدست قرار می‌گیرد، هدست با استفاده از اپتیک با عملکردی مشابه آنچه در چشم اتفاق می‌افتد آن را به یک تصویر تبدیل می‌کند. به گفته سازنده، این هدست واقعیت مجازی می‌تواند در زمینه‌های سرگرمی، آموزش (محتوای ۳۶۰ درجه) و گردشگری استفاده شود و اپلیکیشن‌هایی برای دیدن حافظیه شیراز و برج میلاد در حال طراحی شدن است.

چاپگر‌های سه‌بعدی

دو گروه در نمایشگاه تداکس کیش، فناوری سه‌بعدی خود را عرضه کردند؛ یکی شرکت ماشین‌های هوشمند هزاره سوم و دیگری گروهی از دانشگاه علم‌و‌صنعت به‌نام آروشا. چاپگر سه‌بعدی شرکت ماشین‌های هوشمند هزاره سوم از نوع FDM و ساخت ایران است. اجسام ساخته شده با این چاپگر از جمله مجسمه‌های کوچک، بسیار ساده و سبک هستند. از مهم‌ترین دستاوردهای این چاپگر ساخت کشور باید به کاربرد آن در دندانپزشکی اشاره کرد. براساس گفته سعیدرضا علیخانی، مدیرعامل این شرکت، چند ماه پیش برای انجام یک عمل دندانپزشکی از فناوری چاپگر سه‌بعدی ساخت شرکت آنها استفاده شده که در نوع خود کم‌نظیر بوده است.

گروه دانشگاه امیرکبیر نیز که روی ساخت چاپگرهای سه‌بعدی تحقیق می‌کند، نمونه‌ اولیه‌ای از چاپگر‌های سه‌بعدی ساخت خود را در نمایشگاه تداکس معرفی کرد. به گفته این تیم تحقیقاتی، بعضی از نمونه‌های به نمایش درآمده مانند چاپگری که شکلات چاپ می‌کند، از روی نمونه‌های خارجی ساخته شده‌، اما یک چاپگر سه‌بعدی نیز طراحی کرده‌اند که از ایده تا اجرا ایرانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها