فضای متفاوتی را برای مخاطبان خلق کردیم
تهیه کننده برنامه محرمی «به امید دیدار»

فضای متفاوتی را برای مخاطبان خلق کردیم

شبکه‌های سلامت تلویزیون و رادیو در سال‌جاری با توجه به شعار جهانی «ایمنی مواد غذایی؛ از مزرعه تا سفره» برنامه‌های متنوعی را برای ارتقای سلامت جامعه تولید خواهند کرد.
کد خبر: ۷۹۱۷۲۴
ارتقای سلامت جامعه؛ اولویت رسانه ملی

برنامه‌سازان این حوزه با استفاده از ساختارهای مختلف برنامه‌سازی همچون مسابقه و گفت‌وگو به موضوعاتی مانند ترویج سبک زندگی سالم، ارتقای مهارت‌های ارتباطی در زندگی زناشویی، جایگاه طب سنتی، اصلاح رفتارهای تغذیه، کنترل خشم و استرس خواهند پرداخت. آبتین مهدی‌پور، مدیر شبکه سلامت سیما در پاسخ به این پرسش که این شبکه تلویزیونی برای آموزش مردم در حوزه سلامت چه برنامه‌های ویژه‌ای دارد، به جام‌جم گفت: با توجه به گستردگی موضوع سلامت تصمیم گرفتیم روی موضوعات سلامت جسم، سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی برنامه‌های متنوعی برای مخاطبان تولید ‌کنیم. وی ادامه داد: زمانی یک پیام می‌تواند اثربخش باشد که در قالب و بسته‌بندی مناسب به مخاطب ارائه شود، به همین دلیل از ساختارهای مختلف استفاده می‌کنیم تا محتوا به بهترین شکل به مردم انتقال داده شود. ضمن این‌که از طریق زیرنویس‌ پیام‌های کوتاه و کاربردی آموزش‌های لازم در زمینه سلامت را به مخاطبان ارائه می‌کنیم.

مدیر شبکه سلامت سیما در پاسخ به این پرسش که آیا رده‌های سنی برای تولید برنامه‌ها در نظر گرفته می‌شود؟ گفت: مسلما ما برای همه گروه‌های سنی برنامه تولید می‌کنیم، اما همان‌طور که می‌دانید مادران سکاندار سلامت خانواده هستند به همین دلیل ارتقای دانش سلامت مادران در اولویت است. اگر دانش مادران در زمینه‌های مختلف افزایش یابد، سلامت بقیه اعضای خانواده هم به نوعی تضمین می‌شود.

مهدی‌پور ادامه داد: البته به این معنا نیست که ما برای مردان، سالمندان و کودکان برنامه‌ تولید نمی‌‌کنیم. در مجموع تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن گستره مخاطبان برنامه‌های ویژه پخش کنیم.

فعال‌ بودن تلفن‌های گویا

وی درباره نیازسنجی مخاطبان و تولید برنامه براساس نیاز آنها توضیح داد: ما سعی می‌کنیم راه‌های ارتباطی با مخاطبان را افزایش دهیم. تلفن‌های گویای شبکه 24 ساعته فعال است و نیازهای مخاطبان در حوزه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود و بر این اساس سوژه‌های مختلف انتخاب شده و بعد از برنامه‌ریزی در قالب برنامه‌های متنوع به مخاطبان عرضه می‌شود.

مدیر شبکه سلامت سیما در پاسخ به این پرسش که آیا در این شبکه به موضوعاتی همچون سلامت جنسی هم پرداخته می‌شود؟ عنوان کرد: هر رسانه‌ای وظایف اختصاصی و عمومی دارد و بر همین اساس شبکه سلامت هم برنامه‌هایی طراحی کرده است. برای ما آموزش مهارت‌های زندگی اهمیت دارد. ترویج سبک زندگی سالم از موضوعاتی است که به آن می‌پردازیم. همچنین دانش لازم در زمینه مهارت‌های ارتباطی به جوانان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش سبک زندگی سالم به مواردی همچون تعذیه سالم و اصلاح تغییر رفتار در زمینه تغذیه مواد غذایی می‌پردازیم. به عنوان مثال مصرف گوشت قرمز در ایران بالاتر از گوشت سفید است. می‌توانیم در این باره رفتارهای تغذیه را تغییر بدهیم، یا این‌که به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان به وزن عادی رسید تا مانع بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و عروقی شویم.

مدیر شبکه سلامت سیما، بررسی جایگاه طب سنتی را به عنوان یکی از مباحثی که امسال در دستور کار قرار دارد، ذکر کرد و گفت: قصد داریم در قالب برنامه‌های مختلف جایگاه طب سنتی را ارتقا دهیم. اصلاح فرهنگ مصرف دارو از دیگر مباحثی است که به آن می‌پردازیم. همه ما در راستای ارتقای فرهنگ سلامت و بهره بردن از مشارکت مردمی در جهت سالم کردن جامعه باید قدم‌هایی برداریم و هر گامی که در این باره برداشته می‌شود، می‌تواند سلامت روان را تضمین کند.

مهدی‌پور با اشاره به حوزه سلامت روان هم گفت: در این باره برنامه‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کردیم تا در سطوح مختلف به جوانان آموزش بدهیم که چگونه می‌توان با دخانیات و مواد مخدر مبارزه کرد. در حوزه سلامت اجتماعی و معنوی هم برنامه‌های متنوع همچون برگی از دفتر وجود، مادر کودک تندرستی، ضربان و... داریم. در شبکه سلامت سیما با تولید برنامه‌های متنوع سعی داریم پاسخگوی مردم باشیم.

جریان‌سازی در حوزه سلامت

صدیقه اعتمادسعید، مدیر رادیو سلامت درباره برنامه‌های این رادیو در سال جاری به جام‌جم گفت: یکی از مطالبات مردم در حوزه سلامت، تغذیه سالم است و طبق شعار جهانی رویکرد ما ارتقای دانش تغذیه سالم در میان مردم جامعه است و سعی داریم رفتارهای مردم را در حوزه تغذیه سالم اصلاح کنیم. زمانی ما جامعه سالم خواهیم داشت که مردم تغذیه سالم داشته باشند، زیرا تغذیه نادرست منجر به بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

وی درباره این‌که رادیو سلامت در مقایسه با شبکه سلامت سیما از چه زاویه‌ای به حوزه سلامت می‌پردازد تا برای شنوندگان جذابیت لازم را داشته باشد، توضیح داد: رادیو سلامت و شبکه سلامت سیما رقیب یکدیگر نیستند، بلکه هدف ما جریان‌سازی در حوزه سلامت است تا بتوانیم رفتارهای اشتباهی را که در حوزه سلامت وجود دارد اصلاح کنیم. بنابراین هر دو رسانه در جهت افزایش دانش سلامت مردم گام برمی‌دارند.

مدیر رادیو سلامت اشاره کرد: با آسیب‌شناسی برنامه‌های رادیو سلامت در سال گذشته متوجه شدیم که برخی برنامه‌ها در حوزه سلامت به مباحث کلی پرداختند و همین باعث شده تا تاثیری بر رفتار مردم در حوزه سلامت نداشته باشند. به همین دلیل اولویت ما در برنامه‌های امسال این است که به موضوعات به شکل جزئی‌تر بپردازیم.

وی ادامه داد: امسال تولید برنامه در زمینه‌هایی چون کنترل خشم، کنترل استرس، رعایت حقوق شهروندی، تحکیم خانواده و ازدواج بهنگام را در دستور کار قرار دادیم. ضمن این‌که سعی می‌کنیم از طریق نیازسنجی متوجه دغدغه‌های مردم شویم، از نظرسنجی صداوسیما هم استفاده می‌کنیم.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها