اشرف غنی امروز در تهران

رئیس‌جمهور افغانستان که در آخرین هفته‌های سال گذشته سفر خود به تهران را به دلیل حادثه ریزش «بهمن» به تعلیق درآورده بود، امروز در راس یک هیات عالی‌رتبه وارد تهران می‌شود.
کد خبر: ۷۸۹۲۷۰

سفر دو روزه محمد اشرف غنی در حالی صورت می‌گیرد که چند ماه گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیام دعوت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را در سفری که به کابل داشت، به او ابلاغ کرد.

در جریان سفر امروز اشرف‌غنی، محمد محقق معاون دوم رئیس اجراییه، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت‌ملی رئیس‌جمهور، اکلیل حکیمی وزیر دارایی (مالیه)، داوود شاه‌صبا وزیر معادن و پترولیم و سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و جمعی دیگر از مقامات دولتی افغانستان، رئیس‌جمهور این کشور را همراهی می‌کنند. قرار است اشرف غنی و هیات عالی‌رتبه همراه وی در جریان سفر دو روزه خود به تهران با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران پیرامون راه‌های توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر داشته باشند.

درباره جزئیات این سفر، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: تحولات در منطقه خاورمیانه بویژه رویدادهای یمن ایجاب می‌کند که با دولت جدید این کشور همکاری‌های دوجانبه داشته باشیم و مسائل امنیتی منطقه را مدنظر قرار دهیم، زیرا افغانستان در این زمینه تاثیرگذار است. وی افزود: البته گاهی این تاثیرات به علت فعالیت‌های طالبان و افراطی‌گری در افغانستان منفی بوده، اما طبعا توقع داریم دولت جدید افغانستان به امنیت داخلی و بیرونی این کشور کمک کند.

مهار تروریست‌ها، از اولویت‌های روابط تهران و کابل

همچنین محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم درباره اولویت‌های موجود در مناسبات تهران و کابل گفت: روابط میان ایران و افغانستان با توجه به گستردگی مرزهای مشترک بالاست و در همین راستا مهم‌ترین موضوعی که باید در جریان سفر رئیس‌جمهور افغانستان به کشورمان مورد توجه قرار گیرد، بحث ورود تروریست‌ها از مرزهای افغانستان به کشورمان است که کابل باید در زمینه تامین امنیت مرزهای خود تلاش بیشتری را صورت دهد.

او ضرورت کنترل مناطق مرزی افغانستان برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به کشورمان را از دیگر اولویت‌های موجود در مناسبات تهران و کابل ارزیابی کرد و افزود: همچنین موضوع حضور مهاجران غیرقانونی در خاک کشورمان موضوع دیگری است که در جریان این سفر باید مورد توجه قرار گیرد. نماینده اراک در مجلس افزود: در رابطه با تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن، دست‌کم این انتظار وجود دارد که کابل از موضعگیری‌هایی که واکنش‌های داخلی در این کشور را برمی‌انگیزد پرهیز کرده و اگر نمی‌خواهد واکنشی منفی نسبت به سیاست‌های عربستان بروز دهد، دست‌کم بی‌طرف بماند.

آصفری در این گفت‌وگو همچنین با تاکید بر این‌که ایران آماده کمک به افغانستان برای سرمایه‌گذاری و سازندگی این کشور است، ادامه داد: ایران به اتکای پیمانکاران و فعالان اقتصادی خود، آماده امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و تجاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها