رئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد فشار بیشتر، منجر به توافق بهتر نمی‌شود

فرمانده سپاه: فرزندان انقلاب در نبرد دیپلماتیک از حقوق ملت دفاع کرده‌اند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با قدردانی از تلاش فرزندان ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: مقاومت ملت ایران در مقابل آمریکا، گزینه‌های نیرومند ایالات متحده برای تحمیل اراده‌ سیاسی به جمهوری اسلامی ایران را ناکارآمد ساخت.
کد خبر: ۷۸۵۵۵۳

به گزارش سپاه‌نیوز، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری با بیان این‌که ملت ایران پشتیبان جبهه‌ دیپلماتیک هسته‌ای خود خواهند بود، به خبرنگاران گفت: آمریکا که در پی تغییر رفتار سیاسی ایران بود، خود به تغییر رفتار سیاسی تن داد و برخلاف مشی گذشته‌ خود، در مقابل مردم ما، مجبور به فراموش کردن همه‌ گزینه‌های روی میز و جایگزین‌سازی مسیر دیپلماسی برای حل موضوع هسته‌ای شد.

جعفری با اشاره به این‌که شکوه مقاومت مردم نجیب و آزاده‌ ما، رئیس‌جمهور آمریکا را به پرده‌برداری از این اعتراف بزرگ تاریخی مجبور ساخت که گزینه‌ نظامی و استمرار تحریم‌ها ایران را قوی‌تر و مصمم‌تر خواهد‌ کرد، تصریح کرد: به فضل الهی، فرزندان انقلابی ایران اسلامی در نبرد دیپلماتیک خود تا به امروز توانسته‌اند از حقوق ملت ایران به شایستگی دفاع کنند و ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های سیاسی این عزیزان و ایستادگی روی خطوط قرمز تعیین شده، قدردانی می‌کنند.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: هرچند بی‌صداقتی و عدم پایبندی آمریکایی‌ها به تعهدات و عدم اعتماد به آنها، مسیر سختی را برای آینده‌ این جهاد دیپلماتیک ترسیم می‌کند، اما مطمئن هستیم همانگونه که رئیس محترم جمهور و وزیر محترم امور خارجه و اعضای برجسته‌ این تیم بصراحت مطرح کردند خط قرمز ما علاوه بر پذیرفتن حق چرخه‌ غنی‌سازی هسته‌ای و تحقیق و توسعه در این حوزه «لغو همه‌ تحریم‌های مرتبط» به عنوان نقطه‌ مرکزی مطالبات ملت ایران است.وی با تاکید بر این‌که از دستگاه هوشمند و شجاع دیپلماسی کشور انتظار می‌رود، در فرصت تعیین‌کننده‌ پیش رو، حداکثر ظرفیت‌های قدرتمند خود و مجموعه نظام را برای عزت انقلاب اسلامی و کشور و نیز لغو همزمان تحریم‌ها به کار گیرد، گفت: ملت بزرگ ایران بر اساس شعار نورانی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در یک صف واحد، پشتیبان جبهه‌ دیپلماتیک هسته‌ای خود خواهند بود و اجازه نخواهند داد القائات گمراه‌کننده‌ دشمن بویژه آمریکا در موضوع مذاکرات اخیر از طریق ترجمه غیرواقعی بیانیه مشترک، اعتماد بین دولت و ملت را خدشه‌دار کند.

لحن متفاوت اوباما

اظهارات فرمانده سپاه در حالی است که به نظر می رسد پس از دستیابی تهران و 1+5 به تفاهمی سیاسی در لوزان، باراک اوباما تلاش می‌کند فضای داخلی آمریکا و متحدانش را به سمت و سوی حمایت از مذاکرات هسته‌ای تغییر دهد.

رئیس‌جمهور ایالات متحده برای جلب نظر مخالفان عمدتا جمهوری‌خواه توافق هسته‌ای با تهران، دو راهکار را مورد توجه خود قرار می‌دهد. یکی تحریف نتایج مذاکرات و «بیان برخی جزئیات توافق‌نشده، به‌منظور مصرف داخلی» و دیگری «اشاره به واقعیت‌های مرتبط با قدرت کشورمان». با توجه به این‌که باراک اوباما بخوبی می‌داند، آنچه بهتر می‌تواند افکار عمومی کشورش درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای را توجیه کند، نه فکت‌شیت‌های اغراق شده، بلکه تبیین واقعیت‌های موجود در ایران، به‌دور از رویکردهای ایران‌هراسانه است، او در گفت‌وگوهای خبری خود در روزهای اخیر، با ادبیاتی اعتراف‌گونه، در حال مهندسی تصویری تازه از ایران در بین افکارعمومی آمریکایی است. تصویری که به‌نظر می‌رسد از این به بعد، با شتابی بیشتر باید جایگزین چهره ترسیم شده از سوی تندروهای غربی شود.

مقاومت ایران، عقب‌نشینی آمریکا

اوباما که در جریان گفت‌وگوی خود با روزنامه نیویورک‌تایمز به این واقعیت که ایران در برابر هرگونه فشار خارجی مقاومت خواهد کرد، اشاره کرده بود، دیروز در مصاحبه با رادیو ملی این کشور، بار دیگر دو گزینه جایگزین عدم توافق هسته‌ای با ایران، یعنی «جنگ» یا «تداوم تحریم» را رد کرد و گفت: این توافق هسته‌ای برای آمریکا، متحدانمان در منطقه و صلح جهانی توافق خوبی برای پیگیری است. اگر شما فکر می‌کنید ایران آماده برای تغییر است، این یک توافق خوب است و از سوی دیگر اگر شما فکر می‌کنید ایران همچنان مخالف ارزش‌های آمریکا و متحدانمان است، ‌هم این یک توافق خوب است.

در ادامه این برنامه مجری پرسید: «توافق هسته‌ای براساس پیش‌بینی‌ها باعث رشد اقتصادی در ایران می‌شود و آیا این شما را نگران نمی‌کند که حمایت مالی ایران از بشار اسد و گروه‌هایی مثل حزب الله بیشتر شود؟» اوباما در پاسخ گفت: «اینها موضوعات به هم مرتبطی هستند. این درست که اگر اقتصاد ایران تحت فشار نباشد وارد یک توافق نخواهد شد اما به این معنی هم نیست که اگر ما فشار بیشتری وارد کنیم پس به یک توافق بهتری دست خواهیم یافت؛ استدلالی که دیدگاه نخست‌وزیر اسرائیل است... ایران حتی در دوران تحریم نیز عملیات خود را تامین مالی می‌کرد و طی چهار یا پنج سال گذشته نیز به حمایت خود از بشار اسد و حزب‌الله ادامه داد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی دیگر از این گفت‌وگو در مورد درخواست اسرائیل برای به رسمیت‌ شناخته شدنش از سوی ایران و مطرح شدن این مساله در مذاکرات هسته‌ای، گفت: فکر می‌کنم مهم است که درک کنیم تعداد زیادی از کشورهای خاورمیانه، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند. می‌دانید که اسرائیل با مصر پیمان صلح دارد، با اردن هم پیمان صلح دارد، اما در عین حال کشورهای دیگر هستند و روشن است که بین اسرائیل و جهان عرب، تنش‌هایی وجود دارد. برخی از آنها حاصل ادبیات ضدیهودی داخل جهان عرب است، برخی هم مربوط به درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و پیدا نشدن راه‌حل برای آن است.

اوباما با اشاره به پیش‌شرط نتانیاهو درباره به‌رسمیت شناختن اسرائیل در چارچوب توافق هسته‌ای گفت که چنین شرطی «یک سوءداوری جدی است.» وی بار دیگر مذاکرات جاری با ایران را فرصتی دانست که یک بار دست می‌دهد و یادآور شد: «من به مردم اسرائیل می‌گویم که برای جلوگیری از دستیابی ایران به یک سلاح اتمی هیچ فرمولی، هیچ گزینه‌ای، موثرتر از ابتکار عمل و چارچوب دیپلماتیکی که ما پیشنهاد کرده‌ایم وجود ندارد و می‌توان این را نشان داد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها