رسانه های اجتماعی چین چند وقتی است که داستان مردی به نام «گوا گانتانگ» را روایت می کنند که ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۷ کودک دوساله اش را گم کرد. این کودک زمانی ربوده شد که روبروی دروازه خانه اش در حال بازی بود.
از آن زمان تاکنون این پدر دلشکسته حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر را با ۱۰ موتورسیکلت در طول این ۱۸ سال طی کرده است تا تمام استانهای چین را به دنبال فرزند گمشدهاش بگردد به امید آنکه شاید کسی بتواند چهره اش را شناسایی کند و اطلاعات مفیدی از وی را بدهد.
موتورسیکلت آقای «گوا» همیشه دارای دو پرچم است. پرچم هایی که عکس قدیمی از پسربچه دو ساله اش روی آن نقش بسته است.
حالا باید کودک وی جوانی ۲۰ ساله باشد اما او همچنان به امید پیداکردن فرزندش عکس های دوسالگی اش را برای شناسایی به مردم نشان میدهد.
حالا «گوا» از مردی جوان و خوش تیپ تبدیل به میانسالی با چشمهای گود افتاده شده است.
مردی با خانواده ای که بعد از ۱۸ سال هنوز دلشان نمی آید بدون فرزندشان یک عکس خانوادگی بگیرند و این موضوع را تا بازگشت پسر گمشده شان و تبدیل شدن به یک خانواده کامل عقب انداخته اند.
با اینکه تلاش های گوا برای پیداکردن پسرش تاکنون بی ثمر بوده اما توانسته چندین بچه گمشده را به خانواده هایشان برساند.
با این حال گذشت زمان نمی تواند گوا را ناامید کند و او همچنان با موتورش در خیابان های چین می گردد.
داستان غم انگیز زندگی این مرد چینی الهام بخش یکی از فیلم های سینمایی نیز شد تا مردم جهان بعد از دیدن این فیلم وی را در پیدا کردن فرزندش از طریق شبکه های اجتماعی حمایت کنند.
سالانه حدود ۲۰ هزار کودک چینی از خانواده هایشان ربوده می شوند و در بازارهای سیاه به فروش می رسند. این پدیده غم انگیز تاکنون در مستندهای زیادی نیز مطرح شده است.
گوآ ناامید نیست، او حالا هوادارانی دارد که حاضرند او را برای پیدا کردن فرزندش همراهی کنند.(مهر)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد