یکی از راهکارهای رونق اقتصادی در کشور اطمینان در سرمایه گذاری و اجرای طرح های صنعتی و تولیدی است که از طرفی برای منافع ملی و اقتصاد کشور مفید بوده و از طرف دیگر سبب رونق کسب و کار و معیشت مردم می شود ضمن این که اجرای پروژه های صنعتی از جمله طرح هایی در کشور است که سرمایه گذاری در آن همواره رضایت و رشد سرمایه را به همراه داشته است.
کد خبر: ۷۷۸۸۷۸
بسترهای مناسب سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند

شهر های آبادان و خرمشهر از جمله شهرهایی هستند که در طول دوران دفاع مقدس خسارات زیادی را از جنبه های اقتصادی و زیرساختی متحمل شده اند. خوشبختانه با آغاز فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و زیرساختی پس از اعلام این مناطق به عنوان منطقه آزاد اروند تا کنون سرمایه گذاری های مناسبی در بخش های مختلف گردشگری، صنایع تولیدی و زیرساختی و ... شده است و این منطقه به عنوان یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور به شمار میرود و به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی بزودی قطب اقتصادی کشور و دروازه صادرات کشور خواهد شد.

اجرای ۳ پروژه بزرگ فولادی در منطقه آزاد اروند

مدیرعامل منطقه آزاد اروند از احداث ۳ واحد بزرگ فولادی در این منطقه خبر داد و گفت: مجوز پنج پالایشگاه کوچک صنایع پایین‌دستی نفت و بزرگترین واحد تولید آلومینیوم کشور در این منطقه صادر شده است.

اسماعیل زمانی در نشست خبری پنجشنبه به وضعیت منطقه آزاد اروند اشاره کرد و افزود: این منطقه در جنوب غرب ایران و شمال غرب خلیج فارس قرار گرفته که شامل شهرهای خرمشهر و آبادان می‌شود که در پایان دولت هشتم برای آنکه این منطقه آسیب‌دیده از جنگ از لحاظ اقتصادی و فرهنگی توسعه یابد نیز به عنوان منطقه آزاد اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های پس از جنگ بیشتر به بازتابی فیزیکی در این منطقه توجه شده تا بازتابی اقتصادی، خاطرنشان کرد: زمانی آبادان شهر صنعت نفت ایران بود و خرمشهر نیز یکی از بنادر مهم کشور محسوب می‌شد اما پس از جنگ به دلیل تخریب و مهاجرت افراد، شهرها و بنادر دیگر رقبای این منطقه شدند و به گونه‌ای از محوریت اقتصادی خارج شد.

زمانی به این نکته اشاره کرد که دولت یازدهم طی یک سال اخیر اراده جدی‌تری را برای استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اروند در دستور کار قرار داده تا حدی که اکنون 75 میلیارد تومان برای بازسازی 3 بیمارستان شهرهای خرمشهر و آبادان اختصاص داده است که امیدواریم با توجه به قرابت عراق و میل عراقی‌ها برای استفاده از ظرفیت درمانی ایران بتوان گردشگری سلامت را در منطقه آزاد اروند پررنگ‌تر کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند قرار گرفتن در مرکز بزرگترین حوزه انرژی جهان را یکی دیگر از مزایای این منطقه دانست و گفت: از طرف دیگر این منطقه در کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال منطقه آسیا قرار گرفته است که ظرفیت چند میلیارد دلاری دارد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که به دلیل جنگ بین ایران و عراق و غرق شدن بسیاری از شناورها عمق منطقه‌ آزاد اروند کاهش یافته که نیاز به لایروبی دارد و اخیرا توافقاتی با عراق صورت گرفته تا این مغروقه‌ها خارج شده و لایروبی در این حوزه انجام گیرد.

زمانی همچنین از اجرای 3 پروژه بزرگ فولادی در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: فولاد کاوه با 2.5 میلیون تن واحد نورد تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود و فولاد شهید جهان‌آرا که قرارداد آن با سازنده‌های اسپانیایی امضا شده ظرف 2.5 سال آینده برای تولید 2 میلیون و 500 هزار تن فولاد به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد اروند، همچنین واحد دیگر فولاد با ظرفیت 1.5 میلیون تن به همت یک سرمایه‌گذار کویتی صرفا با رویکرد صادراتی در دست احداث است.

زمانی همچنین از در دست احداث بودن بزرگترین واحد تولید آلومینیوم کشور با ظرفیت 47 هزار تن خبر داد و افزود: 5 پالایشگاه کوچک در حوزه صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی مجوز گرفته‌اند و شیمی‌شهر برای استقرار واحد‌های پایین‌دستی پتروشیمی و پالایشگاهی در این منطقه ایجاد خواهد شد که نقش مهمی در اشتغال‌زایی منطقه خواهد داشت.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت:طرح الگوی توسعه و معماری شهرهای آبادان و خرمشهر بر اساس پیشینه تاریخی این منطقه تدوین و اجرا می شود.

سید مرتضی نعمت زاده با بیان ظرفیت های توسعه ای منطقه جغرافیایی زیر پوشش سازمان منطقه آزاد اروند، افزود: طرح الگوی معماری بومی این منطقه مبتنی بر پیشینه تاریخی و سنتی مردم در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: اعتقاد داریم اگر قرار است برای شهرستان های این منطقه نمادسازی و معرفی جاذبه ها انجام شود، این مهم باید بر مبنای آداب و رسوم و پیشینه تاریخی مردم منطقه انجام شود.

نعمت زاده همچنین با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای تغییر نگاه مسئولان کشوری و مردم دیگر استان ها به شهرستان های آبادان و خرمشهر، افزود:اگر نگاه به سمت اقتصاد توسعه گرا و تامین حداکثری مشارکت مردم تغییر یابد، رفع بسیاری از مشکلات نیز آسان تر می شود.

معاون سازمان منطقه آزاد اروند از گردشگری به عناون رکن اصلی توسعه پایدار شهرستان های آبادان و خرمشهر یاد کرد و گفت:این سازمان در تلاش است تا با افزایش میزان مشارکت مردم، درخصوص نهادینه شدن فرهنگ گردشگری گام بردارد.

وی برگزاری تورهای دانش آموزی دیدار از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان را از اقدامات این سازمان در راستای رونق گردشگری خواند و گفت: اگر اطلاعات شهروندان در خصوص ظرفیت های گردشگری منطقه افزایش یابد، مشارکت آنان در اجرای این طرح های نیز گسترش می یابد.

شهرهای آبادان و خرمشهر که هنوز محرومیت ناشی از تخریب های دوران جنگ تحمیلی را بر دوش می کشند، اکنون شاهد باز شدن افق تازه ای برای توسعه و پیشرفت است، افقی که با اعلام این شهرها به عنوان مناطق آزاد، روی آنها گشوده شد و قرار است با اجرای طرح های زیرساختی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی این دو شهر با سرعت بیشتری حل شود.

طرح پیوستن خرمشهر و آبادان به منطقه آزاد اروند که حرکتی برای پیشرفت و رونق اقتصادی این منطقه بود، اواخر سال 92 و همزمان با سفر رییس جمهور به استان خوزستان مطرح و از ابتدای سال 93 به طور قانونی اجرایی شد.

براساس این طرح منطقه آزاد اروند که پیش از این 17 هزار هکتار بود، به 34 هزار هکتار افزایش یافت تا با پوشش دادن آبادان و خرمشهر، به رفع مشکلات زیرساختی و بهبود وضع کار و معیشت مردم این دو شهر کمک شود.

اختصاص 10 میلیارد تومان برای بازسازی فرودگاه آبادان

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد: برای بازسازی و توسعه فرودگاه آبادان حدود 10 میلیارد تومان در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور قرار دادیم.

اسماعیل زمانی - پنجشنبه - در نشستی خبری با بیان اینکه در حوزه راه تفاهم‌نامه‌هایی با اداره کل راه و شهرسازی آبادان امضا کردیم، گفت: برای ترمیم، آسفالت و بهتر کردن خدمات حمل و نقل عمومی تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسیده و اقداماتی در دست انجام داریم.

مزایای نسبی سرمایه‌گذاری صنعتی در منطقه آزاد اروند

زمانی درباره مزایای نسبی سرمایه‌گذاری صنعتی در منطقه آزاد اروند نیز گفت:‌ معافیت مالیاتی برای کلیه فعالیت های اقتصادی به مدت 20 سال از تاریخ بهره‌برداری و آزادی مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی به هر میزان از درصد سهام از جمله مزایای نسبی سرمایه‌گذاری صنعتی در منطقه آزاد اروند است.

وی افزود: با وجود ذخایر نفتی در نزدیکی منطقه و پالایشگاه بزرگ نفت آبادان و وجود پتروشیمی می‌توان در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و همچنین صنایع پایین دستی آنها سرمایه‌گذاری کرد که هم اکنون تعدادی از صنعتگران در این زمینه مشغول فعالیت هستند و در این راستا منطقه آزاد اروند پس از بررسی‌های زیست محیطی و زیرساخت‌ها اقدام به ایجاد شیمی شهر جهت فعالیت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی کردند.

رییس سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از دیگر پتانسیل‌های منطقه آزاد اروند می‌توان به نخلستان‌ های خرما و ایجاد صنایع مرتبط با آن اشاره کرد و با توجه به وجود شرکت فولاد خوزستان و تامین مواد اولیه مورد نیاز جهت صنایع فلزی در منطقه و وجود پروژه‌های ساخت و ساز عمرانی و مزایای دیگر، صنایع فلزی قابلیت زیادی داشته و واحدهای فعال بزرگی نیز در ساخت سوله‌های فلزی، جرثقیل سقفی و موارد دیگر در منطقه فعالیت دارند.

پتانسیل‌های بسیار بالا جهت سرمایه‌گذاری صنعتی در اروند

وی افزود: موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد در جنوب غربی‌ترین نقطه کشور، پتانسیل‌های بسیار بالا جهت سرمایه‌گذاری صنعتی و دسترسی به راه‌های اصلی زمینی، هوایی و دریایی و همجواری با کشورهایی مثل عراق و کویت و دیگر کشورهای دارای بازار مناسب و داشتن منابع طبیعی فراوان از دیگر خصوصیات جهت سرمایه‌گذاری صنعتی در این منطقه به حساب می‌آید.

زمانی اظهارداشت: به طور کلی بسترهای مناسب قانونی و پتانسیل‌های متعدد منطقه در زمینه‌های صنعت، تجارت و خدمات با توجه به موقعیت جغرافیایی، نیروی انسانی ماهر، قابلیت‌ها و امکانات زیرساخت‌های صنعتی، تجاری و خدماتی موجود زمینه رشد چشمگیر منطقه آزاد اروند در مدت کوتاه فعالیت خود بوده است.

وی افزود: منطقه آزاد اروند از طریق خرمشهر به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شده و بندر خرمشهر نیز از طریق خطوط ریلی به ایستگاه خرمشهر متصل و انتقال کالاهای وارداتی به داخل کشور و یا انتقال کالا جهت بارگیری در بندر ایفا نقش می‌کند.

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فولادی

رییس سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به سرمایه گذاری در پروژه‌های فولادی گفت:‌ در حوزه صنایع سه پروژه فولادی بزرگ را در دست انجام داریم که یکی از پروژه ها با ظرفیت 2.5 میلیون تن در حال انجام است که در فاز اول این پروژه 1.5 میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: پروژه بعدی سرمایه‌گذاری فولادی با ظرفیت 1.5 میلیون تن است که در کنار آن یک واحد بزرگ 470 هزار تنی آلومینیومی نیز در حال طراحی است و برای صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی نیز مجوزهایی صادر شده است.

زمانی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها را تقویت کرده و در این راستا در سفری که معاون اول رییس جمهوری به عراق داشت توافقات خوبی برای لایروبی و بازگشایی آبراه اروند انجام شد، گفت: منطقه آبادان و خرمشهر شرایط ویژه‌ای دارد و زیرساخت‌های عمومی منطقه باید توسعه یابد.

خوشبختانه در یکسال اخیر به دلیل اعتباراتی که به دست آمده، بازسازی زیرساخت‌ها در حال انجام است چون بعد از جنگ احیا و توسعه منطقه انجام نشد و به مباحث اقتصادی توجه چندانی نشد و نتوانستیم به لحاظ اقتصادی این شهر را توسعه دهیم.

رییس سازمان منطقه آزاد اروند افزود: این موضوع باعث نا امیدی مردم شده و مهاجرت معکوس داشتیم و علت آن عدم توسعه اقتصادی شهرها بود که البته حدود یکسالی است که سرمایه‌گذاری در این زمینه را آغاز کردیم و بیشتر توجه خود را به زیرساخت‌های منطقه مثل راه، بندر، فرودگاه یا آموزش معطوف کردیم و به عنوان یک ستاد برنامه‌ریزی با دستگاه‌های اجرایی تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رساندیم.

وی افزود: با دانشکده بهداشت منطقه و وزارت بهداشت نیز توافقنامه‌هایی امضاء شده و برای بهبود بیمارستان‌های منطقه سرمایه گذاری هایی صورت گرفته است.(شریان نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها