شهرهای آبادان و خرمشهر که هنوز محرومیت ناشی از تخریب‌های دوران جنگ تحمیلی را بر دوش می‌کشند، اکنون شاهد باز شدن افق تازه‌ای برای توسعه و پیشرفت است؛ افقی که با اعلام این شهرها به عنوان مناطق آزاد، روی آنها گشوده شد و قرار است با مصوبات این طرح، مشکلات اقتصادی و اجتماعی این دو شهر از بن بست خارج شود.
کد خبر: ۷۲۸۸۴۲
آبادان و خرمشهر، آباد و خرم می شوند

طرح پیوستن خرمشهر و آبادان به منطقه آزاد اروند که حرکتی برای پیشرفت و رونق اقتصادی این منطقه بود، اواخر سال 92 و همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان مطرح و از ابتدای سال 93 به طور قانونی اجرایی شد. براساس این طرح منطقه آزاد اروند که پیش از این 17 هزار هکتار بود، به 34 هزار هکتار افزایش یافت تا با پوشش دادن آبادان و خرمشهر، به رفع مشکلات زیرساختی و بهبود وضع کار و معیشت مردم این دو شهر کمک شود.

مدیرکل حقوقی و قراردادهای منطقه آزاد اروند با بیان اینکه این طرح تحولی اساسی در این منطقه ایجاد خواهد کرد یادآور شد : برای ایجاد تغییرات عمده، منطقه آزاد اروند باید از حالت کنونی خارج شود، در غیر این‌صورت خدمات اقتصادی خاصی اتفاق نمی‌افتد.

سید زین‌العابدین موسوی با اشاره به این‌که یکی از این تغییرات فنس‌کشی و حصارکشی اطراف منطقه است که در حال اجراست و قرار است شش گیت در اطراف آن ایجاد شود، گفت: پروسه فنس‌کشی حدود هشت ماه زمان نیاز دارد و اعتبار لازم برای این کار نیز پیش‌بینی و جاده‌های آبادان ـ اهواز، آبادان ـ ماهشهر، آبادان ـ اروندکنار، آبادان ـ قفاس، خرمشهر ـ اهواز و امام صادق به سمت اهواز به عنوان شش دروازه خروجی پیش بینی شده است.

وی با بیان این‌که بر اساس مقررات مناطق آزاد، افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی وارد منطقه شوند، اما کنترل‌هایی برای خروج اعمال می‌شود، تصریح کرد: زندگی شهروندانی که در درون این محدوده ساکن هستند، تحولات مثبت بسیاری خواهد داشت؛ همان‌گونه که این تغییرات را در مناطق آزاد کیش و قشم شاهد بودیم. همچنین اجرای معافیت‌های مالیاتی برای کارکنان و کسبه، باعث رونق سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی می‌شود و این عوامل در نهایت موجب کاهش تورم شده، رفاه و معیشت مردم را بهبود خواهد بخشید.

موسوی با اشاره به این‌که بزودی تمام مردم خوزستان از مزایای این مصوبه منتفع خواهند شد، افزود: علاوه بر امکان استفاده از خودروهای دارای پلاک اروند تا شعاع 120 کیلومتری که با دستور استاندار خوزستان صورت گرفت، با واردات خودرو و کالا، قیمت خودرو و کالاها در تمام شهرهای استان شکسته می‌شود و تورم کاهش می‌یابد.

گرچه تاکنون حدود هشت ماه از آغاز اجرای این طرح می‌گذرد، ولی شهروندان خرمشهری و آبادانی بر این اعتقادند تاکنون تحول مثبتی در وضع آنان به وجود نیامده است؛ البته کارشناسان و مسئولان اقتصادی وجود این مدت زمان را برای مشاهده تبعات مثبت اجرای طرح بر زندگی و معیشت مردم کافی نمی‌دانند و معتقدند به مدت زمان بیشتری نیاز است.

یکی از شهروندان آبادانی با ابراز خرسندی از اجرای طرح پیوستن آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند، به جام‌جم می‌گوید: تاکنون خدمات قابل توجهی در قبال اجرای این طرح به این دو شهر و ساکنان آن ارائه نشده است و بهبود چندانی در زمینه وضع بیکاری و اشتغال، رفع مشکلات آب، فاضلاب، آسفالت‌های خراب و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی مشاهده نمی‌شود و اما منتظریم در آینده درهای توسعه به روی این دو شهر باز شود .

حسینی یکی از تبعات اجرای این طرح را رونق خرید ملک در این دو شهر می‌داند و می‌افزاید: قیمت زمین و ملک به حدی افزایش یافته که قطعه زمینی که در منطقه پرت و حاشیه شهر داشتم و پیش از این 22 میلیون تومان قیمت داشت، اکنون به 120 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به این‌که قیمت اجاره مسکن نیز به همین میزان افزایش یافته است، می‌گوید: کارمندان، کسبه و بازاریان امیدوارند با اجرای قانون معافیت مالیاتی که از مصوبات مناطق آزاد است به تواند شرایط را در این منطقه بهبود ببخشد.

تهیه نقشه‌راه و کار کاشناسی

نماینده مردم آبادان در مجلس نیز معقتد است روند اجرایی این طرح باید سرعت گیرد این طرح با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر خرمشهر و آبادان، تاکنون بازده چندانی نداشته است و امیدواریم با اقداماتی همچون ترانزیت کالا، جذب گردشگر و سرمایه‌گذار و ورود و خروج کالای همراه مسافر که می‌تواند موجب رونق بازرگانی و تجاری در منطقه شود، شرایط را بهبود ببخشد.

سعدون‌زاده وجود اتاق فکر مناسب، نقشه راه و کار کارشناسی برای اجرای هرچه بهتر قوانین منطقه آزاد را ضروری می‌داند و می‌افزاید: تورم ایجاد شده در منطقه و گرانی املاک و زمین، روی دوش مردم سنگینی می‌کند. برای جلوگیری از این روند، بهتر است مسئولان هرچه سریع‌تر درصدد بهبود شرایط این مناطق برآیند.

امضاء تفاهم نامه با هیات ویتنامی

ورود اولین هیات تجاری ویتنامی به این شهرها در چند روز گذشته نویدی دیگر بود بر آغاز حرکت این شهرها بر مدار توسعه و پیشرفت. این هیات متشکل از معاون اتاق بازرگانی ویتنام و برخی تجار این کشور، به منظور بررسی زمینه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت آبادان و خرمشهر در امر صادرات، وارد این دو شهر شدند که به عقد قراردادی تجاری بین اتاق بازرگانی ویتنام و ایران انجامید.

به گزارش مهر، دان دو خونگ، معاون رئیس اتاق بازرگانی کشور ویتنام با اشاره به این‌که عقد این قرارداد بین دو کشور پس از 40 سال فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاری تجار فراهم کرده است،‌ تصریح کرد: خرمشهر و آبادان فرصتی بسیار خوب برای اجرای طرح‌های تولیدی و صنایع زودبازده است و تولیدی‌های پوشاک و غذاهای دریایی از محصولات ویژه کشور ویتنام است که می‌تواند در این منطقه تولید شده و به کشورهای همجوار ایران صادر شود.

فرماندار خرمشهر نیز در حاشیه مراسم بازدید این هیات، به ظرفیت‌های اقتصادی خرمشهر برای سرمایه‌گذاری تجار اشاره کرد و با بیان این‌که وجود بندر خرمشهر و مرزهای دریایی و زمینی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شهر است، گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مهم باشد بخش نفت و پتروشیمی است و به دلیل وجود مواد اولیه این صنایع در خرمشهر قطعا سرمایه‌گذاری در این بخش سودآور خواهد بود. ضمن این‌که صنایع لاستیک‌سازی با وجود نفت و گاز اروندان در این منطقه نیز می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش باشد.

ولی‌الله حیاتی با اشاره به رودخانه کارون که این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است، افزود: زیبایی که این رودخانه به این شهر داده، کاملا منحصر به فرد و آماده اجرای طرح‌های گردشگری برای سرمایه‌گذاران است.

وی با بیان این‌که بازدید روزانه 7000 گردشگر داخلی و خارجی از این شهر و بویژه ساحل زیبای کارون می‌تواند زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش توریست در کنار این رودخانه باشد، خاطرنشان کرد: ما امکانات لازم را برای ساخت اماکن گردشگری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهیم داد تا بتوانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را پیاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها