jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۷۷۷۸۳۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۳  |  ۰۸:۴۲

جام جم سرا: دختری ۱۷ ساله و مجردم. بعضی اوقات به چیزهایی فکر می‌کنم که آزارم می‌دهد و عصبی می‌شوم و فکرم آزاد نمی‌شود. چند راه حل بگویید که فکرم را آزاد کند.

راهنمای کنترل افکار مزاحم و آزاردهنده

پاسخ مشاور: به طور کلی آمدن افکار مزاحم در ذهن انسان یکی از نشانه‌های اضطراب است و چنانچه این افکار تکرار شونده باشد، به آن وسواس فکری گفته می‌شود. برای حذف افکار مزاحم از ذهن لازم، است منشاء و زمان آمدن آن را به درستی بشناسید.


منشاء افکار مزاحم

منشاء افکار مزاحم در دو دسته قابل تقسیم است: الف- افکاری که مربوط به اتفاقات روزمره می‌شود؛ ب- افکاری که از احساسات یعنی حس ترس، گناه، خشم و مواردی از این قبیل نشأت می‌گیرد. برای رفع این افکار ابتدا باید منشاء آن را پیدا کنید؛ برای اینکه بفهمید، زیربنای این افکار کدام حس شما است، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.


زمان آمدن افکار مزاحم

موضوع بعدی زمان آمدن افکار مزاحم است. این افکار بیشتر شب سراغ شما می‌آید یا صبح؟! معمولاً افکار مزاحم در دو زمان بیشتر به ذهن انسان می‌آیند، یکی شب هنگام و در زمان خواب که باعث می‌شود فرد دچار بی‌خوابی، اختلال خواب و یا دیدن کابوس شود و دوم در زمان کارهای نیازمند به تمرکز و یکنواخت مثل درس خواندن، رانندگی، ظرف شستن و... با بررسی این موارد می‌توانید به راهکار مناسبی برای رفع افکار مزاحم خود دست یابید. ما در ادامه چند راه حل ساده و عمومی را برای کنترل این افکار به شما پیشنهاد می‌کنیم.


راه‌های کنترل فکر

۱- تهیه فهرستی از افکار استرس‌زا:
روی یک برگه سفید افکار غیرمنطقی، استرس زا و بی‌فایده‌ای را که به عادت تبدیل شده و متوقف کردن آن‌ها برای شما سخت است بنویسید؛ سپس این افکار را اولویت بندی کنید؛ یعنی ابتدا آن مواردی را که بیشتر تکرار می‌شود به ترتیب بنویسید و بعد از آن مواردی را که آزاردهندگی بیشتری برای شما دارند یادداشت کنید.

۲- تخلیه افکار:
گام بعدی این است که روزی یک بار در یک ساعت مشخص افکاری را که بیشتر به سراغتان می‌آیند روی کاغذ منتقل کنید. نوشتن به شما کمک می‌کند که افکارتان تخلیه شود.

۳- ریلکسیشن (تمدد اعصاب):
این روش به رفع افکار مزاحمی که ریشه در اضطراب دارند، کمک زیادی می‌کند و باعث استراحت اعضای بدن شما خواهد شد. برای این کار بهتر است لوح فشرده یا کتاب‌هایی را که در این زمینه نوشته شده است از بازار تهیه کنید.

۴- تصویرسازی فکر:
چشم‌هایتان را ببندید و موقعیتی را که احتمالاً فکر استرس زا اتفاق می‌افتد، تصویرسازی کنید البته بهتر است که این روش را با کمک یک مشاور اجرا کنید.

۵ - تکنیک توقف فکر:
هر زمان که افکار مزاحم به ذهن شما آمد، خودتان با صدای بلند فرمان «ایست» بدهید. در ابتدا این کار خیلی سخت به نظر می‌رسد، اما تکرار آن باعث می‌شود که به مرور حواس شما پرت شود. پس از ایست، چند نفس عمیق بکشید و به کار عادی خود ادامه دهید یا اگر امکانش وجود داشت، موقعیت خود را تغییر دهید یعنی اگر نشسته هستید، بلند شوید وچند قدم راه بروید.

۶- جانشین سازی افکار:
زمانی که فکری به ذهن شما خطور می‌کند، از خودتان بپرسید که این فکر را با چه افکار دیگری می‌توانم جایگزین کنم و یا به گفت‌و‌گو با فکرتان بنشینید. در پایان به شما توصیه می‌شود که در این خصوص حتماً از مشاوره حضوری بهره گیرید؛ از آنجا که ریشه افکار مزاحم اغلب در اضطراب نهفته است و اگر رفع نشود، خدای نکرده به وسواس فکری یا عملی، ترس‌های بیمارگونه، اختلال خواب یا افسردگی تبدیل می‌شود؛ بهتر است برای پیشگیری، مشاوره خود را آغاز کنید. (راهله فارسی، کار‌شناس ارشد مشاوره/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
كمكم كـــرد
۰
۰
پایا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
من خیلی درد میكشم از این همه افكار آزاردهنده ذهنم دارم را به جنون میرم
۰
۰
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
از مستند راز استفاده كن
دایان
-
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
جالب بود ممنون
من كه همش فكر میاد سراغم خیلی بی ربطه دقیق موقع كار و رانندگی یا مطالعه افكارم جای دیگس

خیلی مسخره س
۰
۰
اقا احسان
-
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
ممنونم مفید بود
۰
۰
پوریا
Netherlands
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
تمام این راه حل ها بی فایده و بی تاثیر هست .
۰
۰
reza
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
از قانون جذب استفاده كن
كمیل
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
از مستند راز استفاده نكن... هرگز
۰
۰
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
روش من كه باعث شد با موفقیت از این همه درد فرار كنم این بود:-------------------->خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بابا خدا میگه جلو من وایسین جلو خودتون وایسادین.بفهمین.بگیرین.هركیو بیشتر دوس داره بیشتر درد بهش میده كه غفلت نكنه
بخودش قسم هیچ فرمول و قرص دیگه ای نداره.فقط خدا و خیر و خوبی.به احوالاتتون دقت كنین متوجه میشین.
به امید سلامتی همه مردم دنیا

یادداشت

بیشتر
تکریم بسیج، پاسداشت جوانمردی و تضمین آینده است

تکریم بسیج، پاسداشت جوانمردی و تضمین آینده است

پنجم آذر، یادآور نام بسیج و خاطره عزیزترین نهاد و بزرگ‌ترین مردان تاریخ ماست. نهادی که به تعبیر امام راحل تشکیل آن «یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود» و «شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد.

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

جلسات شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ابتدای کار، امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این احساس وجود داشت که یک نهاد بالادستی برای کنترل شرایط اقتصادی ایران و تعیین چشم‌انداز آتی آن ایجاد شده است اما به‌سرعت موانع متعددی در مقابل عملکرد این شورا ایجاد شد.

تدبیر و توکل در تحریم

تدبیر و توکل در تحریم

«دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر»، با این‌که این عبارت را منسوب به چرچیل می‌دانند، ولی خلفای عباسی بیش از هزار سال پیش آن را زندگی کردند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر