اسباب‌بازی‌های امروز زیر سایه فناوری‌های دیجیتال

دنیای بازی و اسباب‌بازی‌‌ها این روزها در سایه فناوری‌های نوین در حوزه دیجیتال با تحول اساسی مواجه شده است. بررسی نمایشگاه‌های اسباب‌بازی‌ که بتازگی در نقاط مختلف دنیا برگزار شده حاکی از آن است که دنیای اسباب‌بازی‌‌های امروزی نیز روندی مشابه دنیای دیجیتال را در پیش گرفته است.
کد خبر: ۷۷۴۵۹۳
اسباب‌بازی‌های امروز زیر سایه فناوری‌های دیجیتال

در حقیقت دیگر زمان بازی با اسباب‌بازی‌‌هایی که فقط جنبه تفریح و سرگرمی داشته باشد به پایان رسیده است. کودکان امروز به دنبال اسباب‌بازی‌‌هایی هستند که بتواند پل ارتباطی دنیای کودکانه‌ها با دنیای مدرن مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا باشد.

بسیاری از تحولات و پیشرفت‌های به نمایش گذاشته‌شده در نمایشگاه‌های مطرح در حوزه فناوری دیجیتال مانند CES و IFA را می‌توان در ابعادی کوچک‌تر و در قالب مجموعه‌های دوستدار کودک در نمایشگاه‌های اسباب‌بازی‌ نیز مشاهده کرد. نمایشگاه اسباب‌بازی‌ نورمبرگ (Nuremberg) از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های اسباب‌بازی‌ در سطح دنیاست که اخیرا در کشور آلمان برگزار شده است. محصولات به نمایش درآمده در این نمایشگاه بیانگر این حقیقت بود که بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت اسباب‌بازی‌ در سطح دنیا فعالیت می‌کنند استفاده از فناوری‌های روز دنیا در حوزه دیجیتال مانند رباتیک و هوشمند بودن نسل جدید اسباب‌بازی‌‌هایی که به بازار عرضه می‌شود را مورد توجه قرار داده‌اند.

اسباب‌بازی‌‌ها در مسیر هوشمندی

یکی از بزرگ‌ترین و مشهودترین روندهای ایجاد شده در دنیای دیجیتال که در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی نیز به نمایش گذاشته شد، هوشمند شدن محصولات به لطف فناوری‌هایی مانند ارتباطات بی‌سیم و امکان کنترل از راه دور است. در نمایشگاه جهانی اسباب‌بازی‌ که دو هفته پیش برگزار شد نیز چنین روندی کاملا مشهود بود. ورود گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به دنیای بازی به اسباب‌بازی‌‌های کلاسیک مانند لگو و قطار‌های بازی بعد جدیدی را افزوده است.

برای مثال در این نمایشگاه نسل جدیدی از قطارهای اسباب‌بازی‌ به نمایش گذاشته شد که با الهام از آنچه در دنیای امروز برای کودکان در محدوده سنی 6 تا 12 سال محبوبیت دارد طراحی شده است. در حقیقت این قطار دنیای واقعی را به دنیای دیجیتال پیوند می‌زند. ویژگی منحصر به فرد نسل جدید قطار‌های اسباب‌بازی‌ این است که به یک برنامک اختصاصی قابل اجرا روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها مجهز شده است. کودک می‌تواند از طریق این اپلیکیشن اختصاصی قطار را تحت کنترل قرار دهد و به این ترتیب در قالب یک بازی مجازی با این قطار واقعی سرگرم شود. در این بازی کودک باید مشکلات پیش آمده را با استفاده از یک قطار واقعی برطرف کرده و بازی را در دنیای مجازی پیش ببرد. اگرچه پدر و مادرهای امروزی شاید نتوانند خود را با چنین روندی همگام کنند. آنها همچنان بر این باروند که بازی‌های دوران کودکی آنها که به دور از فناوری‌های پیشرفته امروزی بوده به مراتب از جذابیت بیشتری برخوردار است.

یکی دیگر از اسباب‌بازی‌های هوشمند به نمایش در آمده پیست خودروهای مسابقه‌ای بود. اگرچه این مسابقه اتومبیل‌سواری از طریق یک ابزار هوشمند کنترل می‌شود، اما اگر به هر علتی این اتومبیل در مسیر حرکت با مانعی برخورد کند که لازم باشد لاستیک خودرو تعویض شود کودک باید بلافاصله از طریق برنامه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده لاستیک خودرو را عوض کند تا بتواند مسیر مسابقه را در ادامه در پیش گیرد. در نسل جدید اسباب‌بازی‌‌ها، افزودنی‌های مجازی به دنیای واقعی قدم می‌گذارد و به این ترتیب کودک می‌تواند در حالی که سرگرم دنیای مجازی است نیم نگاهی به دنیای واقعی هم داشته باشد.

ترکیب اسباب‌بازی‌‌ها با داستان‌ها و بازی‌های مجازی فقط به اسباب‌بازی‌‌هایی مانند قطار و اتومبیل محدود نمی‌شود. این روزها حتی بازی با بلوک‌های ساختمانی (لگو) نیز در سایه فناوری‌های دیجیتال دستخوش تغییرات اساسی شده است. اپلیکیشن‌های خاص طراحی شده برای این اسباب‌بازی‌‌ها نه‌تنها بخشی از بازی محسوب می‌شود بلکه به کودک این امکان را می‌دهد تا بتواند به فضای گرافیکی داستانی که در پشت صحنه این بازی وجود دارد قدم بگذارد و حتی بتواند بازی‌های ساده‌تر و جورچین‌های مرتبط با آن را نیز تجربه کند. بر این اساس وقتی کودک بتواند این بازی‌های ساده را با موفقیت پشت‌سر بگذارد می‌تواند به دستورالعمل در نظر گرفته شده برای ساخت این پروژه دسترسی داشته باشد.

ارمغان دنیای رباتیک در دنیای بازی

رباتیک از دیگر ابزارهایی است که می‌توان از آن برای ایجاد ارتباط بین دوران کودکی به سبک کلاسیک و فناوری‌های جدید بهره گرفت. ربات‌ها در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌‌های کودکان تبدیل شده‌اند. در حقیقت افزودن قابلیت‌ها و امکانات جدید به این گروه از اسباب‌ها، آنها را به صمیمی‌ترین دوستان کودکان امروز تبدیل کرده است. یکی از ربات‌های پیشرفته‌ای که در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته شد رباتی موسوم به Meccanoid بود که به عنوان یک دوست رباتیک برای کودکان در محدوده سنی 10 تا 12 سال طراحی شده است. این ربات 120 سانتی‌متری از نظر ظاهری نیز از معیارهای مورد نظر کودکان برخوردار است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اسباب‌بازی‌ رباتیک پیشرفته تشخیص صوت است.

کودک می‌تواند مجموعه‌ای از حرکات از پیش تعیین شده را در حافظه این ربات ثبت کند. علاوه بر این می‌توان برنامه‌ها و اطلاعات مختلفی را به حافظه این ربات افزود. این ربات به گونه‌ای طراحی شده که هر کودکی می‌تواند براحتی و بدون محدودیت از آن استفاده کند. این ربات به یک نرم‌افزار متن باز مجهز است و با افزایش سن کودک می‌توان برنامه‌های پیشرفته‌تری را به آن افزود. مکانوئید از جنس پلی‌کربنات با دوام ساخته شده و کودک می‌تواند براحتی قسمت‌های مختلف آن را از هم جدا کرده و دوباره این ربات را بسازد. البته علاوه بر این ربات، اسباب‌بازی‌‌های رباتیک دیگری در ابعاد کوچک‌تر و با قیمت‌های پایین‌تر نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود که کودکان می‌توانند از آنها برای بازی و آموزش استفاده کنند.

پهپادهایی از نوع اسباب‌بازی‌

پهپادها یا هواپیماهای اسباب‌بازی‌ از دیگر اسباب‌بازی‌‌های دنیای مدرن امروز هستند که می‌توان آنها را نسخه هوشمندتری از هلیکوپترهایی دانست که بچه‌ها در فصل تابستان بخشی از اوقات فراغت خود را به بازی با آنها اختصاص می‌دهند. شاید اندکی عجیب به نظر برسد، اما در نمایشگاه جهانی اسباب‌بازی،‌ پهپادها از دیگر فناوری‌هایی که به دنیای بازی کودکان و نوجوانان قدم گذاشته‌اند گوی سبقت را ربوده بودند. بعضی از شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی‌، فضایی را برای پرواز پهپادها اختصاص داده بودند. یکی از این پهپادها Inspire 1 نام دارد. دوربین 4K این پهپاد دید 360 درجه را امکان‌پذیر کرده و همزمان در حین پرواز فیلمبرداری می‌کند. سیستم کنترل از راه دور دوگانه، کنترل هواپیما و دوربین را به طور همزمان ممکن می‌کند.

یکی دیگر از اسباب‌بازی‌‌های مبتنی بر فناوری که در این بخش قرار می‌گیرد پرنده مصنوعی بود که از نظر شکل ظاهری شبیه یک پرنده واقعی است. این پرنده از طریق یک ابزار مبتنی بر سیستم عامل iOS یا اندروید کنترل می‌شود. این پرنده فقط می‌تواند حدود 7.5 دقیقه پرواز کند. شارژر مغناطیسی تخم‌مرغی شکل این پرنده قابل حمل است.

اگرچه نسل جدید دوچرخه‌ها و اسکوترها در مقایسه با ربات‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین به فناوری‌های پیشرفته و خاصی مجهز نشده‌اند، اما کماکان ردپایی از نوآوری دیده می‌شود. در نمایشگاه امسال دوچرخه‌هایی به نمایش گذاشته شد که این موضوع را ثابت می‌کند. دوچرخه‌های الکتریکی ازجمله فناوری‌های جدید به نمایش گذاشته شده در این بخش بود. این دوچرخه‌ها نه‌تنها می‌توانند ابزاری برای سرگرمی باشند، بلکه می‌توان از امکانات و قابلیت‌های آنها به عنوان ابزاری برای حفظ تناسب اندام هم بهره گرفت. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دوچرخه‌ها و اسکوتر‌های جدید امروزی قابلیت حمل آسان آنهاست. این دوچرخه‌ها از نظر ساختاری به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توان آنها را براحتی و در مدت‌کوتاهی جمع کرد تا فضای کمتری را اشغال کنند.

Gizmag / مترجم: فرانک فراهانی‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها