برخی اطلاعات فاش شده، حاکی از تلاش سیا برای وارد کردن اسناد جعلی در برنامه هسته‌ای ایران است

احتمال بازنگری‌آژانس در اسناد ایران

پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد که با توجه به افشای اسنادی که نشان می‌دهد سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) تلاش کرده تا اسناد مربوط به ساخت تسلیحات اتمی را وارد برنامه هسته‌ای ایران کند، ممکن است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اسناد مربوط به ایران، بازنگری کند.
کد خبر: ۷۷۳۱۲۴

به گزارش فارس، بلومبرگ در این رابطه نوشته است: «دو دیپلمات غربی می‌گویند، جزئیات مربوط به تلاش 15 سال قبل سازمان مرکزی اطلاعات که در جریان بررسی یک پرونده در ایالات متحده پدیدار شده، ممکن است که ناظران سازمان ملل را وادار کند تا برخی از شواهد مربوط به فعالیت ادعایی ایران در زمینه تسلیحات هسته‌ای را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.»

اسناد مورد اشاره این دو دیپلمات ظاهرا در دادگاهی که چندی قبل برای بررسی اتهامات «جفری استرلینگ» کارمند سابق سیا که گفته می‌شود اطلاعات مربوط به عملیات این سازمان علیه ایران را به رسانه‌ها درز داده، برگزار شد، منتشر شده است.

براساس این گزارش، اسناد منتشر شده تائید کرد که آژانس جاسوسی ایالات متحده در فوریه سال 2000 با هدف متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای و همچنین ایجاد خلل در برنامه ایران، طی عملیاتی موسوم به «مرلین»، تلاش کرده تا دستورالعمل‌ها و اسناد ساختگی و دستکاری‌شده مربوط به ساخت تسلیحات هسته‌ای را وارد برنامه ایران کند.

مقامات ایرانی همواره از این‌که آژانس بر اساس اسناد ساختگی علیه ایران تصمیم‌گیری می‌کند انتقاد کرده‌اند، با این حال این نهاد هرگز به دریافت اسناد مخفیانه از آژانس‌های اطلاعاتی اذعان نکرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، سیا در این عملیات قصد داشته است تا نقشه‌های معیوب و روش ساخت یکی از قطعات مهم مربوط به تسلیحات هسته‌ای را از طریق یک مهندس روس با اسم رمز «مرلین» به دست ایرانی‌ها برساند. براساس طرح واشنگتن، زمانی که ایران از معیوب بودن طرح‌ها گله می‌کرد، مرلین باید درخواست پول می‌کرد و آن زمان در صورت پیگیری ایران، آمریکا به مدرک لازم برای متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای، دست می‌یافت.

همان‌طور که پیش از این هم اعلام شده، ایران حتی پاسخ درخواست‌های مرلین را نیز نداده و وی نهایتا مجبور شده طرح‌ها را از طریق پست برای نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ارسال کند. اما باز هم ایران هرگز به نامه وی پاسخ نداده و عملا آن‌طور که در کتاب «دولت جنگ» جیمز رایزن خبرنگار نیویورک‌تایمز که به افشای این عملیات محرمانه متهم شده، به آن اشاره شده، این عملیات با شکست کامل مواجه شده است.

در یکی از تلگرام‌های مربوط به ماه می ‌1997 که به دادگاه استرلینگ ارائه شده، آمده است: «هدف عملیات این است که این بخش مهم اطلاعات فریب در برنامه هسته‌ای ایران نهاده شود، آنها را به سمت مسیرهای تاریک ببرد و وقت و سرمایه آنها را هدر دهد.»

به نوشته بلومبرگ، این مساله از آن جهت می‌تواند برای آژانس حائز اهمیت باشد که هنوز هم سوءظن این نهاد به ایران، برآمده از اطلاعاتی است که پیش از این از آژانس‌های اطلاعاتی دریافت کرده است.

با این حال، یک دیپلمات غربی می‌گوید ارزیابی‌های آژانس تنها وابسته به اطلاعات مربوط به سازمان‌های اطلاعاتی نیست و تصاویر ماهواره‌ای و منابع آزاد هم در این امر اثرگذار است.

دان جوینر، استاد حقوق دانشگاه آلاباما عملیات مرلین را نمونه‌ای از تاکتیک‌هایی می‌داند که ایالات متحده و متحدانش علیه ایران به کار بسته‌اند. وی در این رابطه به بلومبرگ گفته است: «جعل اسناد مرتبط با مساله هسته‌ای، بخشی کاملا واقعی از تلاش‌های چنین کشورهایی برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران است. افشای این امر نشانگر خطرات اتکای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر شواهدی است که طرف‌های ثالث دارای انگیزه‌های سیاسی ضدایران، به این نهاد ارائه می‌کنند.

همچنین یک کارشناس سابق سازمان سیا تصریح کرد: آمریکا برای جعل سند درباره برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شبکه پرس تی‌وی، ری مک گاورن در گفت‌وگو با این شبکه گفت: «اسناد جدیدی که درباره اقدامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تلاش برای گمراه کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه انرژی اتمی ایران منتشر شده نشان می‌دهد که سازمان سیا در این زمینه چه نقشی ایفا کرده است. سازمان سیا پول زیادی برای عملیات در این زمینه صرف کرده است که اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. هدف از این کار ارائه اطلاعات مسموم و آلوده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر منحرف بودن برنامه هسته ایران بوده است.

مک گارون می‌افزاید: این اسناد ساختگی نقایص بسیار جدی دارد. قبلا نیز از همین شیوه درباره عراق استفاده شد و تمام دنیا فهمیدند این اطلاعات کاملا نادرست بوده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از اسناد منتشر شده درباره تلاش‌های سازمان سیا علیه ماهیت فعالیت هسته‌ای ایران نگران باشد. اما باید توجه داشت یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فردی است که آمریکا او را به این منصب رسانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها