ظریف‌: باید تا تیر‌ماه بر سر ‌جزئیات به‌توافق برسیم

مذاکرات هسته‌ای از سر‌گرفته شد

مذاکرات دوجانبه هسته‌ای ایران و آمریکا با حضور معاونان وزیران خارجه دو کشور، ظهر دیروز به وقت تهران در ژنو از سر گرفته شد.
کد خبر: ۷۷۲۶۷۵

به گزارش ایرنا، هیات مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی سیدعباس عراقچی صبح دیروز وارد ژنو شد و مذاکرات هیات ایرانی با مذاکره‌کنندگان آمریکایی، امروز نیز ادامه می‌یابد.

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه نیز در تیم مذاکره‌کننده ایران حضور دارد.

سرپرستی مذاکره‌کنندگان آمریکایی در این دو روز را وندی شرمن، فرد شماره 3 وزارت خارجه آمریکا به‌عهده دارد.قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه این مذاکرات در سطح وزیران خارجه دو کشور و با حضور محمدجواد ظریف و جان کری انجام شود.

به گفته عراقچی احتمال دارد در روز چهارم مذاکرات، دیگر معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5 به این مذاکرات ملحق شوند.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه پس از این دور مذاکرات، روز سه‌شنبه به وین می‌رود تا با یوکیا آمانو درباره سرعت بخشیدن به همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو کند.

تائید دوباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران

در همین حال و به دنبال انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس گفت: نخستین گزارش آژانس در سال 2015 و در آستانه ادامه مذاکرات در ژنو، بار دیگر نشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، رضا نجفی افزود: گزارش همراه با جزئیات شامل مکان‌ها، تعداد سانتریفیوژها، نوع آنها، مقدار مواد اعم از غنی‌شده و غنی‌نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده، بازدیدهای مکرر، نمونه‌برداری‌ها و نتایج آنها، گرچه غیرلازم بوده و موضع جنبش عدم تعهد هم در مخالفت با آن است، اما نشان از شفافیت کامل برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران دارد.

به گفته نجفی، این گزارش بار دیگر تائید می‌کند که ایران به تمامی اقداماتی که به‌صورت داوطلبانه طبق توافق ژنو و تمدید آن پذیرفته، عمل کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: گزارش جدید در مقایسه با گزارش قبلی مطلب چندان جدیدی ندارد و شاید بتوان گفت که بیش از 90 درصد آن تکراری است و فقط اعداد و ارقامش تغییر کرده حتی جملات تکراری گزارش‌های قبلی درج شده است.

نجفی افزود: درباره اتهامات بی‌اساس موسوم به PMD (ابعاد احتمالی نظامی) تکرار آنها در گزارش جدید چیزی بر اعتبار آن اتهامات نمی‌افزاید.

وی ادامه داد: درباره اجرای اقدامات عملی توافق شده، ایران اکثر آنها را کامل کرده و در مورد ناتمام ماندن دو اقدام عملی باقیمانده نیز ایران به سهم خود برای پیشرفت کار پیشنهاد دسترسی مدیریت شده به «منطقه مریوان» را داده است و این برعهده ایران نیست که توضیح بیشتر بدهد بلکه کشورهای ارائه‌کننده اطلاعات غلط به آژانس، باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: تنها نکته جدید در گزارش، ملاقات اخیر مدیرکل آژانس با وزیر امور خارجه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ است که قرار شد تماس‌ها ادامه پیدا کند.

نجفی، در همین ارتباط به سفر عراقچی که قرار است روز سه‌شنبه به مقصد وین انجام شود، اشاره کرد و گفت که معاون وزیر خارجه کشورمان در این سفر با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو می‌کند.

ظریف: زیاده خواهی کنند هیچ توافقی نخواهد شد

در همین حال، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با تاکید بر این‌که مذاکرات هسته‌ای باید تا تیر ماه بر سر جزئیات به توافق برسد، گفت: اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی کند، هیچ توافق کلی و جزئی نخواهد شد.

ظریف با اشاره به برنامه‌های آینده جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مذاکره‌کننده غربی در پرونده هسته‌ای، گفت: همکاران من مذاکرات را ادامه خواهند داد و هر جا که ضروری باشد، من نیز وارد مذاکره می‌شوم؛ فرصت خیلی کم است و چندان وقت نداریم که جلسات رسمی تشکیل دهیم و باید به همین شیوه، مذاکرات دوجانبه را دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.

وزیر امور خارجه درباره تاکید جمهوری اسلامی ایران در توافق یک مرحله‌ای در مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: این موضوع دیدگاه جدیدی نیست که جمهوری اسلامی مطرح کرده باشد؛ من نیز این دیدگاه را از ابتدا در وین داشته‌ام و اصرار هم کرده‌ام و حالا نیز باید کار را پیش ببریم و برای رسیدن به یک توافق، تلاش خواهیم کرد؛ رهبری نیز چارچوب کار را کاملا مشخص کرده‌اند و ما نیز همین چارچوب را از ابتدا مد نظر داشته‌ایم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از نظر من باید حتما تا تیر‌ماه به همه جزئیات برسیم و نمی‌شود که در تیر ماه یک اعلامیه سیاسی داد و بعد منتظر باشیم تا روی جزئیات توافق شود؛ این‌طور یک روند بی‌انتها شروع می‌شود که به منفعت هیچ کسی نیست.

تحریم اخیر، خلاف عقلانیت بود

وی همچنین در واکنش به تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران از سوی اتحادیه اروپا و در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام غربی‌ها، نقض توافق ژنو مبنی بر عدم تحریم جدید نیست، اظهار کرد: این تحریم جدید نیست؛ اینها تکرار تحریم‌های قبلی است که یک حرکت حقوقی لازم دارد که دوستان ما به دادگاه می‌روند و رای می‌گیرند و براساس رای دادگاه، مشکلات فنی را برطرف می‌کنند و پاسخ دادگاه را می‌دهند؛ لذا از نظر حقوقی چندان نمی‌توان گفت که توافق ژنو نقض شده است.

ظریف تاکید کرد: ‌در عین حال آنچه که نقض شده، عقل است؛ چون این کار آنها خلاف عقلانیت است، به‌خاطر این‌که غربی‌ها هنوز به این درک نرسیده‌اند که تحریم‌ها برای خودشان هم به جای این‌که یک سرمایه باشد، یک نوع هزینه است که نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند؛ من بیش از این‌که نگران یک یا دو مورد از این اتفاقات باشم، نگران این تفکر هستم.

وی ادامه داد: تا هنگامی که این تفکر را اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها داشته باشند، به نظر نمی‌رسد امکان رسیدن به یک تفاهم جدی باشد؛ چون اینها فکر می‌‌کنند که تحریم‌هایشان کارآمد است؛ واقعا اگر فکر می‌کنند که این تحریم‌ها کارآمد است، چرا با ما مذاکره می‌کنند؟! تحریم‌ها را ادامه بدهند.

وزیر امور خارجه بار دیگر با اشاره به تحریم دوباره شرکت ملی نفتکش تاکید کرد: هر تحریم جدیدی نقض توافق ژنو است، اما ادامه تحریم‌های قبلی، نقض توافق ژنو نیست.

وی در پاسخ به انتقادات محافل کارشناسی نسبت به تفسیرپذیر بودن برخی از مفاد توافق ژنو از جمله عباراتی مانند «تحریم جدید»، گفت: توافق ژ‌نو تفسیرپذیر نیست؛ تحریم جدید معلوم است که چیست و تحریم‌های قبلی نیز معلوم است که کدام است.

ظریف همچنین در گفت‌وگو با سایت عصرایران درباره آخرین وضع مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: مذاکرات در مرحله جزئیات است و در مورد کلیات بحثی صورت نمی‌گیرد. راجع به جزئیات غنی‌سازی و بخصوص جزئیات رفع تحریم‌ها در حال مذاکره و گفت‌وگو هستیم که این دو حوزه بسیار کار می‌برد.وی در پاسخ به این پرسش که کدام کشورها با ایران همراه‌تر هستند، گفت: طبیعتا دوستان ما در مذاکرات چین و روسیه هستند که مواضع متعادل‌تری دارند و در میان کشورهای غربی نیز حسب مورد هستند کشورهایی که مواضع متعادل و گاه تندی دارند. اما باید اعضای 1+5 به‌طور یک مجموعه حرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها