تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند و نیز دخترانی که تا دو سال از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، خطر ابتلا به سرطان پستان تا حد زیادی در آنها کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۷۷۰۴۹۱

دکتر فاطمه نجف‌زاده، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: بیشترین سن ابتلا به این سرطان بین 55 ـ 35 سال است. ابتلا به سرطان پستان در بستگان درجه یک، نداشتن زایمان، تاخیر در یائسگی، رژیم‌های غذایی پرچرب، چاقی، تحرک ناکافی و مصرف نامناسب میوه و سبزیجات ازجمله ریسک فاکتورهای ابتلا به این سرطان است. همچنین مصرف الکل و استروژن یا همان هورمون‌‌درمانی، بلوغ‌ زودرس، اولین بارداری بعد از سی و پنج سالگی و ‌شیر ندادن به نوزادان از دیگر فاکتورهای زمینه‌ساز ابتلا به این نوع سرطان است.

وی تصریح می‌کند: همه زنان باید بیاموزند هر ماه خودمعاینگی در مورد این سرطان را انجام داده و در صورت لمس توده یا کوچک‌ترین تغییراتی حتما به پزشک مراجعه کنند. علاوه بر بافت سینه، لمس زیر بغل نیز ضروری است. افراد باید در صورت لمس هر نوع توده، ترشح، خونریزی و زخم و تورم در بافت سینه به پزشک مراجعه کنند. در صورت تشخیص زودهنگام سرطان براساس پیشرفت بیماری، درمان‌هایی ازجمله جراحی و پرتو‌درمانی تجویز می‌شود و اگر بیماری زود تشخیص داده شود در افزایش شانس درمان موثر خواهد بود.

عوامل موثر در پارگی کیسه آب بارداران

عفونت‌های بی‌علامت زنانه و افزایش بیش از حد حجم مایع آمنیوتیک می‌تواند موجب پارگی کیسه آب شود، همچنین گاهی پارگی کیسه آب در اواخر بارداری، علامت وقوع زایمان است.

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: حجم مایع آمنیوتیک در دو ماهگی آنقدر زیاد نیست که فرد با حجم زیادی از آن مواجه باشد، بنابراین ممکن است فرد بر اثر افزایش هورمون‌ها و بزرگ شدن لگن و فشاری که به مجاری ادرار و مثانه وارد می‌شود باعث تکرر و بی‌اختیاری ادرار ‌شود. حجم مایع آمنیوتیک در سه ماهه دوم و سوم بارداری افزایش پیدا می‌کند، در صورتی که ترشحات شفاف و ناگهانی باشد، احتمال پارگی کیسه آب وجود دارد که در این صورت باید به ماما یا پزشک متخصص زنان مراجعه کرد. وی می‌افزاید: تشخیص نهایی با انجام نوعی تست تعیین PH میسر است و برای تائید بیشتر از سونوگرافی نیز استفاده می‌شود که در آن حجم مایع آمنیوتیک نسبت به سن بارداری تعیین می‌شود، چنانچه حجم این مایع کاهش پیدا کرده باشد، تشخیص پارگی کیسه آب داده می‌شود و اگر حجم مایع آمنیوتیک طبیعی باشد مادر می‌تواند مراقبت را طبق روال گذشته داشته باشد. وی تاکید می‌کند: هر مادری که حس کند کیسه آب جنین پاره شده است، باید به یکی از مراکز درمانی مراجعه کند، زیرا اقدام نکردن بموقع می‌تواند موجب عفونت غشای آمنیوتیک شود، همچنین چنانچه پارگی کیسه آب واضح باشد باید ختم بارداری داده شود و مادر زایمان کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها