همزمان با نزدیک شدن به عید نوروز، این هفته جام‌جم سری به بازار داغ پرده زده است

بهای لباس فاخر پنجره‌ها

با نزدیک شدن به عید نوروز اکثر خانواده‌ها براساس عرفی قدیمی که ریشه در سنت و فرهنگ کشورمان دارد در تدارک تغییر و تحول در دکوراسیون منزل و ایجاد تازگی، تنوع و نو شدن هستند.
کد خبر: ۷۶۹۵۸۷

این تغییرات معمولا از تعویض پرده‌ها به عنوان ساده‌ترین راهکار ایجاد تغییری عمده در دکوراسیون منزل آغاز می‌شود. تغییری که گاه صدای آقایان را از هزینه‌های آن به آسمان بلند می‌کند! با این حال چون با توجه به نمایی که پرده‌ها در محیط داخلی منزل دارند ایجاد هر گونه تغییر کوچک در آنها می‌تواند تفاوتی چشمگیر را برای بینندگان ایجاد کند.

پرده‌های منزل بخش عمده‌ای از دکوراسیون منزل است و نه‌تنها وظیفه زیبایی بخشیدن به کل فضای خانه را بر عهده دارد بلکه قرار است حریم شخصی خانواده را با توجه به تغییر سبک زندگی امروزی ما یعنی آپارتمان‌نشینی، حفظ کند.

اما از آنجا که به عقیده کارشناسان دکوراسیون داخلی، نصب پرده به مالک فضا این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر حفاظت از حریم شخصی، فرصتی برای معرفی کل آن فضا را به تازه‌واردان داشته باشد؛ بنابراین استفاده از بافت‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف پرده می‌تواند باعث چشمگیر شدن فضا و برانگیخته شدن احساسات افراد و تاثیرات روحی آنها باشد، به همین دلیل انتخاب صحیح پرده برای محیط داخلی منزل یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون است که باید به آن خوب دقت داشته باشیم. از این رو حالا که دوباره فصل تغییر و تحول در منزل از راه رسیده بد نیست کمی هم درباره نحوه انتخاب این لباس پنجره‌های منزل بدانیم به همین دلیل بازار جام‌جم این هفته سری به دو بازار معروف پرده‌فروشی پایتخت یعنی خیابان فلسطین (زرتشت) و مولوی زده تا از زیر و بم انتخاب و نصب پرده برایتان بگوید.

انواع پرده

شاید با شنیدن لغت پرده همه تصویری یکسان همانند آنچه در خانه پدر و مادرهایمان دیده‌ایم داشته باشیم، اما همان طور که بسیاری از لوازم زندگی بشر دستخوش تغییراتی شده است این بخش از منازل که بیشتر جنبه تزئیناتی به خود گرفته نیز تغییراتی را تجربه کرده است. از این رو اکنون انواع پرده‌ در بازار کشورمان وجود دارند:

1 ـ پرده‌های پارچه‌ای یا همان نمونه‌های سنتی

2 ـ پرده کرکره ساده (فلزی یا چوبی) باپره‌هایی افقی که قابلیت تنظیم نور ورودی به داخل اتاق را دارند.

3 ـ لوور دراپه: صفحات پارچه‌ای یا پی‌وی‌سی عمودی که در یک نوار نقاله به حرکت درمی‌آیند و قابلیت تنظیم نور ورودی به داخل اتاق را دارند.

4 ـ کرکره‌های فانتزی: نمونه‌های فانتزی و مدرن کرکره‌ها که معمولا طرح‌دار هستند که معروف‌ترین آنها مدل «زبرا» است.

5 ـ شِید (رولی): صفحه‌ای طرح‌دار که از جنس پارچه یا صفحات پی‌وی‌سی است و به صورت اتوماتیک جمع و باز می‌شود.

اما فراموش نکنید هنوز هم گروه عمده‌ای از خریداران،همان خریداران سنتی پرده‌های پارچه‌ای هستند بنابراین دانستن رمز و راز خرید پرده‌های پارچه‌ای با این قوانین برایتان آشکار خواهد شد.

به پنجره‌ها دقت کنید

قبل از تصمیم‌گیری یا انتخاب پارچه پرده‌ای، خوب به منزل و محل نصب پرده دقت کنید و نحوه باز و بسته شدن پنجره مورد نظرتان را ارزیابی کنید. امروز سیستم باز و بسته شدن پنجره‌ها دیگر منحصر به یک نمونه معمول نیست، چون پنجره‌های ریلی و چند حالته نیز در دسترس شماست که هر کدام می‌توانند در جهت‌های متفاوتی باز شوند. بنابراین خوب دقت کنید نمونه و مدلی از پرده را که قرار است تهیه کنید به گونه‌ای باشد تا مانعی برای باز و بسته شدن پنجره نباشد. با این ریزبینی می‌توانید طول عمر پرده را افزایش دهید و از پاره شدن یا کثیف شدن بی‌مورد آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال اگر قرار است از پرده ثابت و کلاسیک استفاده کنید بدون تردید برای پنجره‌ای که لولای آن ثابت است و به‌ طرف داخل به صورت عمودی باز می‌شود هرگز مناسب نیست و در این شرایط پرده‌های متحرک و سبک بهترین گزینه شماست.

دکوراسیون منزل را خوب درنظر بگیرید

پرده در واقع قاب بزرگی برای معرفی دقیق دیگر لوازم منزل است؛ همانند یک تابلوی بزرگ. از این رو هماهنگی رنگ وطرح این قاب با دیگر لوازم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین قبل از هر تصمیم‌گیری، خوب به تنوع رنگی و اجناس و دکوراسیون منزل یا اتاقی که قرار است از این پرده استفاده شود توجه داشته باشید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در این بخش لازم است به این نکته توجه داشته باشید که برای اتاق‌های مختلف باید متناسب با لوازم و کاربرد اتاق پرده انتخاب کنید به این صورت که نباید هرگز تمام پرده‌های منزل را یکسان در نظر بگیرید. در این مرحله بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که معمولا پارچه‌های بافت‌دار به دلیل این ‌که بیشتر جنبه رسمی داشته و نمایی کلاسیک را به نمایش خواهند گذاشت برای اتاق نشیمن و پذیرایی مناسب است در حالی که برای اتاق خواب بهتر است از پارچه‌های ساده یا دارای چاپ متناسب با فضای اتاق استفاده کنید.

فراموش نکنید رنگ پرده مورد استفاده برای اتاق خواب به گونه‌ای باید انتخاب شود که احساس آرامش را به شما القا کند که بهترین رنگ، طیفی از رنگ‌های قرمز یا بنفش است، اما برای اتاق پذیرایی معمولا رنگ‌های رسمی مثل کرم یا قهوه‌ای براساس سلیقه قالب کشورمان کاربرد زیادی دارد.

برای همخوانی بیشتر پرده‌ها سعی کنید در اتاق پذیرایی رنگ‌بندی پارچه پرده را با رویه مبل‌ها و صندلی‌ها تنظیم کنید و برای اتاق خواب با روکش تختخواب، اما اگر به دنبال پرده‌ای مناسب برای آشپزخانه هستید خوب دقت کنید تا رنگ قالب به تزئینات آشپزخانه را بیابید و سپس اقدام به انتخاب رنگ پرده کنید هرچند به این نکته باید خوب دقت داشته باشید که بیشتر آشپزخانه‌ها اکنون جزئی از سالن اصلی ساختمان شده‌اند بنابراین باید میان پرده‌ها هماهنگی دقیق وجود داشته باشد. البته شاید برای هماهنگ شدن رنگ‌ها کمی نگران شده باشید و تصور چگونگی تناسب رنگ‌ پارچه پرده با دیگر لوازم برای شما کار دشواری باشد، اما نگران نباشید، چون مدتی است دنیای مجازی به یاری طراحی دکوراسیون منازل آمده و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید بدون این ‌که هزینه کنید رنگ‌بندی پرده را با لوازم منزل خود هماهنگ کنید. در این نرم‌افزارهای صفر و یکی، کاربر این امکان را دارد تا با استفاده از داده‌های اولیه، میان دکوراسیون و پرده‌ها ارتباط برقرار کرده و در میان انبوهی از ست‌های دنیای مجازی نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین به آن طرح را در میان پارچه‌های موجود فروشگاه بیابد. برای این منظور قانون رنگ‌های متضاد را هرگز فراموش نکنید به عنوان مثال اگر رنگ‌بندی لوازم شما با پرده‌ها تقریبا یکی شده است کافی است یک یا دو عنصر رنگ متضاد به کار بگیرید تا تابلوی نقاشی منزل شما کامل شود.

رسمی یا معمولی؛ کدام گزینه صحیح است؟

به طور کلی در تقسیم‌بندی پرده‌های پارچه‌ای برخی از پارچه‌ها در ردیف پارچه‌های لوکس قرار می‌گیرند و گروهی هم به عنوان همه‌کاره‌های این بخش شناخته شده‌اند. به عنوان مثال کتان، پارچه‌ای همه کاره است که قابلیت شست‌وشوی آسان و طول عمر مفید آن می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند این در حالی است که پارچه‌های مخمل و ابریشمی معمولا برای سالن‌های مجلل و خانه‌هایی با دکوراسیون اصیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این در حالی است که پارچه‌های توری همواره از انتخاب‌های اصلی برخی بانوان ایرانی است، اما فراموش نکنید که باید پرده رسمی یا معمولی را برای اتاق‌های مختلف به کار گیرید. طبق تعاریف حرفه دکوراسیون منزل، پرده رسمی بدون در نظر گرفتن طرح و جنس پارچه، به انواعی از پرده گفته می‌شود که ارتفاعش از سقف تا سطح زمین باشد، اما برای پرده‌های غیررسمی یا همان معمولی‌ها ارتفاع پرده به گونه‌ای انتخاب می‌شود که انتهای پرده تقریبا 30 سانتی‌متر تا سطح زمین فاصله دارد. این نمونه پرده بیشتر برای اتاق خواب کودکان یا نوجوانان مناسب است و در پذیرایی باید به انواع رسمی یعنی همان بلندترها بیشتر فکر کنید.

ابعاد مورد نیازتان چقدر است؟

پس از آشنایی با یکی دو پیش فرض خرید و انتخاب پرده لازم است متری به دست بگیرید تا اندازه مورد نیازتان را تعیین کنید. در این بخش نیز چند قانون کلی را هرگز نباید فراموش کنید چون در غیر این صورت از خرید خودتان پشیمان خواهید شد و نمایی را که در ذهن خودتان از به کاربردن آن پرده تصور کرده‌اید، در عمل نخواهید داشت.

برای رسیدن به این خواسته لازم است به اندازه کافی از پارچه مورد نظرتان تهیه کنید. برای این کار نباید فراموش کنید که پرده‌های رسمی از سقف تا سطح زمین ارتفاع دارند و غیرمعمولی‌ها تقریبا 30 سانتی‌متر کمتر از رسمی‌هاست، اما درباره عرض این پرده همواره دست و دلباز باشید و سعی کنید حداقل 15 سانتی‌متر از دیوار کناری پنجره را برای پرده مورد نظرتان محاسبه کنید چون اگر دقیقا قالب پنجره را برای پرده مد نظر داشته باشید هرگز به خواسته خود یعنی زیبایی مطلق پرده حتی اگر بهترین و مناسب‌ترین پارچه را انتخاب کرده باشید، نمی‌رسید.

فراموش نکنید اگر قصد انتخاب پارچه‌های سبک و ساده مثل توری‌ها را دارید بهترین جلوه، زمانی برای شما ایجاد می‌شود که بتوانید پرده‌ای پر از چین برای سطح پنجره تدارک ببینید. بنابراین درباره عرض پرده معمولا باید 1.5 تا دو برابر ابعاد دقیق قاب پنجره، پارچه بخرید. به عنوان مثال اگر عرض پنجره را دو متر در نظر بگیریم، بهتر است 3.5 یا 4 متر پارچه بخرید تا حاصل کار پرده‌ای پر از چین باشد.

داخلی یا خارجی

به طور کلی هنگامی که برای هر نوع خریدی که روانه بازار می‌شویم این سوال همواره در ذهن ما جاری است که باید دنبال محصول دلخواهمان میان تولیدات داخل کشورمان باشیم یا این ‌که از وارداتی‌ها نتیجه بخواهیم؟ در بسیاری از موارد این گونه می‌توان گفت که تولیدات داخلی کشورمان قابلیت رقابت با خارجی‌ها را دارند که پارچه پرده نیز از این گروه است. این در حالی است که اکنون تولیدات مختلفی از ترکیه، چین، ایتالیا، هندوستان، کره ‌جنوبی و آلمان در کشورمان وجود دارد، اما بسیاری از برندهای داخلی ایران واقعا توان برطرف کردن نیاز شما را چه از نظر جنس و چه از نظر مدل‌های متنوع خواهند داشت. بنابراین سعی کنید تا آنجا که محدودیتی نداشته باشید از میان تولیدات داخلی کشورمان برای حمایت از صنایع انتخاب کنید. چون واقعا تفاوت آنچنانی میان وارداتی‌ها و تولیدات داخل نیست البته در بسیاری از موارد کیفیت تولیدات ایران از خارجی‌ها بالاتر است این قانون دست‌کم درباره تولیدات کشور چین واقعا صدق می‌کند.

کتیبه و پنل را دریابید

دکوراسیون منزل یا محل کار امری کاملا سلیقه‌ای است بنابراین جای تردید نیست که این صنعت هرگز انتهایی به خود ندیده و هر روز شاهد ورود وسیله‌ای تازه و نوین در این زمینه هستیم. به همین دلیل هنگامی که برای خرید و انتخاب روانه بازار می‌شود این مساله را مدنظر داشته باشید که با استفاده از یک خرید هوشمندانه می‌توانید یک تابلوی هنری را مقابل پنجره نصب کنید. از این رو اگر اهل تنوع هستید بد نیست یک پرده ساده توری یا کتان را زمینه کار قرار دهید و با استفاده از کتیبه و پنل‌های متنوع کار را تمام کنید. در این مورد دیگر نیازی نیست نگران طرح‌ها و زیبایی پارچه در ابعاد بزرگ باشید چون این کتیبه‌ها و پنل‌ها آماده هستند و می‌توانید نهایت کار را دقیقا متصور شوید. فقط یک موضوع را هرگز فراموش نکنید که برای نصب و تکمیل این اثر هنری اگر واقعا دست به آچار نیستید خودتان آستین بالا نزنید چون ممکن است به اقتصاد خانواده لطمه بزنید، بنابراین بهتر است از افراد متخصص یا همان نصاب‌ها کمک بگیرید.

آنچه باید در خرید پرده مورد توجه قرار دهید

ـ اگر منزل شما آفتابگیر است و نور مستقیم خورشید به پرده‌های مورد نظر شما می‌تابد، فراموش نکنید برای این که زیبایی پارچه همواره حفظ شود برای پشت پرده سایه‌بان در نظر بگیرید تا اشعه‌ خورشید باعث از بین رفتن رنگ پرده نشود.

ـ اگر برای اتاق کودکان دنبال پارچه مناسب هستید به روحیه او خوب دقت کنید. به عنوان مثال اگر فرزند شما پرانرژی است می‌توانید به جای استفاده از طرح‌های هیجان‌انگیز مثل اسپایدرمن از رنگ‌های ملایم که آرامش را به محیط القا می‌کند، استفاده کنید.

ـ اگر منزل شما قدیمی است و پنجره‌های نامتقارن دارد، می‌توانید این ناهماهنگی را با استفاده از پرده‌های یک اندازه از بین ببرید.

ـ اگر پنجره‌ها در فرورفتگی نصب شده‌ و فضای مرده دارند، بهترین گزینه برای شما این است که پرده را دقیقا داخل فرورفتگی در نظر بگیرید با این کار باعث مسطح شدن فضای دیوار و در نهایت بزرگ‌تر جلوه دادن فضای کلی خواهید شد، اما فراموش نکنید این کار می‌تواند بخش اعظمی از نور ورودی منزل را کاهش دهد، بنابراین در انتخاب مدل خوب دقت کنید تا با جمع شدن کامل پرده اجازه دهید هنگام روز نورکافی به داخل برسد.

ـ اگر میان دو پنجره فاصله‌ای با دیوار ایجاد شده این فاصله را با وسیله‌ای تزئینی بپوشانید تا ترکیب پرده و آن وسیله یک اثر هنری برای منزل شما خلق کند.

ـ هنگام خرید پارچه برای پرده سعی کنید جنس و رنگ پارچه را با انواع نور طبیعی و لامپ در نظر بگیرید تا مبادا در انتخاب خود اشتباه کرده باشید، بنابراین بهترین زمان مراجعه به فروشگاه برای خرید در روشنایی روز است.

ـ اگر قصد خرید اقتصادی دارید سعی کنید نمونه‌هایی را انتخاب کنید که نیاز به لوازم و تجهیزات اضافه مثل آویزها یا گیره‌های مخصوص ندارند بلکه با دوخت و نوارهای حاشیه جلوه‌ای باشکوه به خود می‌گیرند.

ـ هرگز نقش روی نقش قرار ندهید، چون با این کار فضایی پر از طرح و رنگ را برای منزل یا اتاق‌هایتان تدارک دیده‌اید و این شلوغی می‌تواند باعث بروز احساس نارضایتی از خرید شما باشد.

ـ اگر فاصله پنجره‌های اتاق مورد نظرتان نزدیک به یکدیگر است هرگز از پرده‌های مجزا استفاده نکنید. چون نه‌تنها هزینه‌هایتان افزایش می‌یابد بلکه در نهایت هیچ زیبایی خاصی برای خود تدارک ندیده‌اید، بنابراین سعی کنید برای بزرگ‌تر جلوه دادن فضا از یک پرده یک تکه و سراسری استفاده کنید.

ـ اگر ارتفاع سقف منزل شما کوتاه است می‌توانید این کوتاهی را با استفاده از پرده‌های بلند کاملا جور دیگری جلوه دهید.

ـ توجه داشته باشید اگر محل نصب پرده با سقف کاذب یا قاب طراحی شده، می‌توانید با استفاده از دکور پرده (بخش‌هایی که صرفا جنبه تزئین داشته و ثابت هستند) روی زمینه یک اثر هنری خلق کنید، چون بوم شما آماده است.

ـ از فناوری بافت پرده غافل نشوید، چون امروزه پارچه‌هایی که با فناوری نانو تولید شده‌اند، می‌توانند بهترین گزینه باشند. این نوع پارچه‌ها گرچه کمی قیمت متفاوتی نسبت به پارچه‌های ساده دارند، اما دیر کثیف شده و بهترین ثبات رنگ را دارند. به ‌طور کلی، منسوجات سنگین و ریز‌باف، بادوام‌تر از پارچه‌هایی مانند تور هستند که تار و پودشان معلوم است. الیافی مانند نخ، استات، نایلون، ابریشم و کتان از الیاف‌های آسیب‌پذیر به حساب می‌آیند.

قیمت و نکات قابل توجه در خرید پرده

اجرت نصب سفارش‌های کمتر از 5 مترمربع، در فاکتور 5 مترمربع محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه هزینه کرکره 1.5 و 2.5 متر:

ـ عرض کمتر از یک متر همان یک متر محاسبه می‌شود.

ـ ارتفاع کمتر از 1.5 متر همان 1.5 متر محاسبه می‌شود.

ـ جمع معدل کل هر پرده از 1.5 مترمربع کمتر باشد همان 1.5 محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه پرده کرکره 3.5 آلومینیوم و 3.5 چوبی، بامبو، آنتیک 5 سانتی:

ـ عرض کمتر از یک متر، یک متر محاسبه می‌شود.

ـ ارتفاع کمتر از 1.5 متر همان 1.5 متر محاسبه می‌شود.

ـ جمع معدل ساخت از 2 متر کمتر باشد همان 2 متر محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه پرده‌های شید اسکرین اتوماتیک، سیلوئت و زبرا و عمودی پی‌وی‌سی:

ـ عرض کمتر از یک متر همان یک متر محاسبه می‌شود.

ـ ارتفاع کمتر از 180 همان 180 محاسبه می‌شود.

ـ جمع معدل ساخت از 2 متر کمتر باشد همان 2 متر محاسبه می‌شود.

لوازم جانبی پرده

حالا که با توجه به موارد ذکر شده پرده مورد نظرتان را انتخاب کرده و توانسته‌اید رنگ‌بندی و تناسب کاملی میان پرده و دیگر لوازم منزل برقرار کنید، بد نیست کمی هم از لوازم جانبی این تن‌پوش پنجره‌ها برایتان بگوییم تا بتوانید با استفاده از این لوازم، بهترین استفاده را از پرده مورد نظرتان داشته باشید. در این بخش اصلی‌ترین وسیله، میله‌ پرده است که در واقع ستون و قالب کار خواهد بود، بنابراین برای انتخاب میله پرده بد نیست به نکات زیر خوب دقت کنید:

ـ اگر میله‌پرده‌ را کمی بالاتر از لبه پنجره نصب کنید باعث بلندتر جلوه کردن پرده خواهد شد.

ـ درباره پرده‌های آماده که با بند به میله وصل می‌شوند توجه داشته باشید پرده حدود 5 سانتی‌متر پایین‌تر از میله پرده قرار خواهد گرفت، بنابراین در محاسبات ارتفاع خوب دقت کنید تا جلوه اصلی و دلخواه را داشته باشید.

ـ هرگز طول پرده و میله پرده را یکسان انتخاب نکنید، بلکه میله پرده از هر طرف دست‌کم باید 10 سانت بزرگ‌تر باشد.

ـ هنگام انتخاب میله پرده سعی کنید بهترین جنس را متناسب با وزن و تعداد پرده‌ای که تهیه کرده‌اید، انتخاب کنید به عنوان مثال اگر پرده شما سه لایه است باید ریل سه ردیفه انتخاب کنید و فراموش نکنید که وزن کل پرده به این قسمت وارد خواهد شد، بنابراین استحکام و کیفیت جنس میله پرده باید مد نظر شما باشد.

عماد عزتی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها