افتخاری دیگر برای سبک معمایی

نقد و بررسی بازی The Talos Principle

بشر تشنه‌ قصه است. ما برای شنیدن قصه سراغ فیلم‌ها، سریال‌ها، کتاب‌ها و بازی‌ها می‌رویم و پدران و مادرانمان احتمالا خاطرات فراوانی از قصه‌هایی که شب‌ها پای کرسی تعریف می‌شد، دارند. همچنین اجدادمان اتفاقات و ماجراهایی را که می‌دانستند نسل به نسل منتقل می‌کردند یا بر دیواره‌ غارها رسم می‌کردند تا آیندگان را دنبال قصه‌های خود بکشانند.
کد خبر: ۷۶۳۵۶۳
نقد و بررسی بازی The Talos Principle

بشر تشنه‌ قصه است. ما برای شنیدن قصه سراغ فیلم‌ها، سریال‌ها، کتاب‌ها و بازی‌ها می‌رویم و پدران و مادرانمان احتمالا خاطرات فراوانی از قصه‌هایی که شب‌ها پای کرسی تعریف می‌شد، دارند. همچنین اجدادمان اتفاقات و ماجراهایی را که می‌دانستند نسل به نسل منتقل می‌کردند یا بر دیواره‌ غارها رسم می‌کردند تا آیندگان را دنبال قصه‌های خود بکشانند. به طور کلی می‌توان گفت تمام قصه‌‌ها و داستان‌ها در تلاش هستند با روایت خود پیامی اخلاقی، اجتماعی یا روان‌شناختی را به مخاطب منتقل کنند.

با وجود این بیشتر بازی‌ها خود را وقف قدرت بخشیدن به بازیکن یا خلق صحنه‌های حیرت‌آور و شگفت‌انگیز کرده و کمتر توجهی به پیامی که به مخاطب منتقل می‌شود، دارند. از سوی دیگر
The Talos Principle شاهکاری از دید سرگرمی و هنری است که حدود یک ماه و نیم پیش منتشر شده و در حالی که بخوبی لذتی را که از یک بازی ویدئویی انتظار می‌رود به بازیکن ارزانی می‌دارد، از شما دعوت می‌کند به خودنگری پرداخته و در مورد جهان، آفرینش و جایگاه خود در آن تامل کنید.

عنوان بازی: The Talos Principle
پلتفرم: PC
ناشر: Devolver Digital
سازنده: Crotean
سبک: پازل
امتیاز: 5.‌9

بازی از جایی آغاز می‌شود که به درون یک جنگل متروکه مملو از ویرانه‌های تمدن یونانی انداخته می‌شوید، صدای موجودی بی‌جسم به نام Elohim را می‌شنوید که مدعی است شما را خلق کرده و از شما می‌خواهد در دنیایی که پیش رو دارید گردش کنید و با چالش‌های او رو‌به‌رو شوید.

هرچه بیشتر در دل بازی فرو می‌روید، نشانه‌های غیرعادی بودن دنیای آن بیشتر نمود پیدا می‌کند. در مواقعی قسمت‌هایی از محیط با تغییراتی همراه می‌شود تا به آن پویایی بخشیده و از استاتیک ماندنش جلوگیری کند. اگر در محیط به جستجو بپردازید، قطعا با پایگاه‌های رایانه‌ای مواجه می‌شوید که به شما اجازه می‌دهند با یک هوش مصنوعی که حکم دستیار شما را دارد، مکاتبه و صحبت کنید. این دستیار معمولا از شما دعوت می‌کند تعدادی از تمایلات فلسفی خود را بیان کرده و توضیح دهید.

اتمسفر آرام و در عین حال گیرای بازی به مرور شما را به عمق خود می‌کشاند تا جایی که به داستان پیچیده و ناراحت‌کننده‌ آن در مورد به پایان رسیدن تمدن بشر و کار خسته‌‌کننده‌ باقی نگاه داشتن تاریخ پی‌ببرید. داشتن داستانی غنی برای یک عنوان معمایی برگ برنده‌ای است که بسادگی می‌تواند آن را متمایز کند. ولی در خلال تعاملات داستانی بازی، تعداد بسیاری پازل یا معماهای هوشمندانه وجود دارد که از شما می‌خواهد با پیدا کردن علائمی رمزگونه‌، از آنها به عنوان کلید باز کردن درهای قفل استفاده کرده و به مناطق جدیدی از دنیای بازی دست یابید که هر کدام حاوی معماهای محیطی متنوع دیگری است.

معماهای بازی ابتدا ساده شروع می‌شوند و برای حل کردن آنها کافی است از ربات‌های در حال انفجار فاصله گرفته یا از سلاح‌های خودکار مخفیانه عبور کنید؛ اما بازی، عناصر جدیدی برای معماها به گیم‌پلی خود اضافه می‌کند که باعث می‌شود هر یک از معماهای آن تازه و هیجان‌انگیز باقی بمانند. اختلالگرهای الکتریکی می‌توانند ربات‌های متخاصمی را که به گشتزنی می‌پردازند، از کار بیندازند یا دیواره‌های انرژی را که حکم مانع دارند، از بین ببرند.

تیرهای اتصال به شما کمک می‌کنند مسیر لیزرها را از منبع آنها تغییر داده و به سمتی هدایت کنید که موجب فعال شدن یک در یا دریچه می‌‌شود. ضبط‌کننده‌ها این امکان را به‌ بازیکن می‌دهند نسخه‌ای از فعالیت‌های خود تهیه کرده و آنها را روی کپی یا کلونی از خود کاراکتر اجرا کنند که برای حل کردن معماهایی که یک جفت دست برای آنها کافی نیست، حسابی به کار می‌آید.

همان طور که گفته شد با پیشرفت بازی، سختی معماها نیز اوج می‌گیرد، اما بندرت موقعیتی پیش می‌آید که با گیر کردن در یک محیط احساس ناتوانی و سرافکندگی کنید. حتی پرزحمت‌ترین خواسته‌ها برای انجام دادن نیز با تسلط داشتن روی ابزاری که دارید و در نظر گرفتن این‌که هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهایی بسیار متنوع داشته باشند، در نهایت راه‌حل‌هایی را پیش‌رویتان قرار می‌دهد که از رسیدن به آنها حسابی لذت خواهید برد.

ابتدا گمان می‌کنید نمی‌توانید جلوتر بروید یا یک جای کار می‌لنگد. سپس محیط و توانایی‌های خود را با دقت بررسی می‌کنید و ناگهان راه‌حل در ذهن‌تان جرقه می‌زند. از آن پس تمام کارهایی که به‌ترتیب برای حل کردن معما انجام می‌دهید، لذتی وصف‌نشدنی در پی دارد؛ زیرا دقیقا می‌دانید چه نتیجه‌ای دارند و چه کار می‌خواهید بکنید.

The Talos Principle با این‌که از بسیاری جهات بازی کامل و بی‌نقصی است، اما متاسفانه در تعداد اندکی از معماهای خود گرفتار ضعفی آشنا در سبک معمایی شده است. بازیکن مجبور می‌شود مسافت‌های به نسبت طولانی را پیموده و برای به دست آوردن ابزار مورد نیاز برای حل معما، از یک هزارتوی محیطی چند بار عبور کند. تعدادی از بازیکنان ممکن است با این مساله مشکلی نداشته باشند، اما عده‌ای دیگر معمای بازکردن درهای قفل شده‌ مناطق دیگر را با در نظر گرفتن این‌که چند بار در طول بازی به یک شکل انجام خواهد شد، تکراری می‌دانند.

اگر دو نسخه‌ بازی «پرتال» از بهترین تجربه‌های معمایی عمر‌تان است و برای یک عنوان معمایی درست و حسابی که بتواند ساعت‌ها شما را سرگرم نگه دارد، دلتان تنگ شده، The Talos Principle به شما فرصت می‌دهد معماهای استثنایی‌اش را حل کرده و احساس خوبی داشته باشید.

مجید رحمانی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها