گفت‌و‌گو با «هیدتاکا میازاکی» مغز متفکر ارواح ظلمانی

مغز متفکر ارواح ظلمانی

نقد و بررسی بازی Uncharted 4: A Thief’s End

پایان دریک؟

سری بازی‌های Uncharted جزو ستون‌های بازی‌های انحصاری سونی به شمار می‌رود. این فرنچایز به دست سازندگان سابق سری بازی‌های Crash Bandicoot، یعنی Naughty Dog ساخته شده است.
کد خبر: ۷۵۳۴۸۵
پایان دریک؟

سری بازی‌های Uncharted جزو ستون‌های بازی‌های انحصاری سونی به شمار می‌رود. این فرنچایز به دست سازندگان سابق سری بازی‌های Crash Bandicoot، یعنی Naughty Dog ساخته شده است.

آنها که اخبار استودیوهای بازیسازی را دنبال می‌کنند، خوب می‌دانند معمولا پرش یک استودیو از سبکی به سبک دیگر (در این مورد از یک پلتفرمر کارتونی صرف، به یک عنوان جدی تلفیقی با داستان و گیم‌پلی پیچیده) عاقبت خوشی ندارد، اما ND با موفقیت از این آزمون بیرون آمد و یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای، یعنی ناتان دریک را به گیمرهای خوش‌ذوق معرفی کرد. از این بازی سه قسمت مرجع برای کنسول PS3 و یک عنوان جانبی برای PSP Vita عرضه شد و با این چهار عنوان پرونده‌اش در نسل هفتم بسته شد. حدود یک سال از معرفی چهارمین قسمت مرجع این سری بازی برای PS4 می‌گذرد و بتازگی ویدئویی دیدنی از گیم‌پلی و روند بازی منتشر شده است.

سال‌ها از ماجراجویی ناتان می‌گذرد. گذشته‌اش او را رها نمی‌کند و طی یکسری ماجراها، پای او به یک ماجراجویی اساسی باز می‌شود. گویا دسیسه‌ای ایجاد شده که گره آن فقط به دست ناتان باز می‌شود.

ویدئوی منتشر شده با تاکید بر موقعیت سیال (Real-Time) بودن آغاز می‌شود. دوربین از پس‌زمینه جنگلی دیدنی و پر‌جزئیات زوم‌اوت می‌کند و به چهره ناتان می‌رسد. گویا ناتان در جستجوی کسی است. دوربین روی دریا دقیق می‌شود. طراحی کلی آب با محیط هارمونی دارد، اما هنوز از آن انقلاب نوید داده شده جابه‌جایی نسل‌ها اثری نیست. پس‌زمینه‌ها واقعا زیبا و دیدنی بوده و افق مغرب واقعا چشم را اسیر خود می‌کند. دوربین که می‌چرخد تازه متوجه تندی نظر خود می‌شویم. بافت‌ها و طراحی صخره‌ها به طرز تکان‌دهنده‌ای زیبا درآمده است، به طوری که اگر لحظه‌ای فیلم را متوقف کنید، احساس می‌کنید با صحنه‌ای فتورئال روبه‌رو هستید (تصویری که از فرط واقع‌نمایی به واقعیت می‌زند).

ناتان رهسپار غاری می‌شود که پیش از چرخیدن، پشت سرش قرار داشت. به محض ورود فندکش را روشن می‌کند. اینجاست که نورپردازی بازی بیش از پیش خودنمایی می‌کند. همه چیز آن طور که باید و شاید قابل تشخیص است. قطعا از نظر فنی، نورپردازی عنوانی مانند «خباثت درون» به آنچه در اینجا دیدیم برتری دارد، اما بدون شک کار نورپردازی این عنوان هم با استادی انجام شده است.

ناتان با پرشی خود را به صخره روبه‌رویش می‌رساند و لبه آن را گرفته و بالا می‌رود. با وجود ورود به نسل بعد و این که مدت‌ها از تثبیت سری آنچارتد به عنوان یکی از پیشتازان موشن کپچر در صنعت گیم می‌گذرد، هنوز هم شاهد مقداری تصنع در تعامل شخصیت با محیط و ضعف اثر در تبدیل نرم انیمیشن‌ها هستیم.

پس از برخورد با اسکلت به دیوار میخ شده یک دزد دریایی، ناتان راهش را ادامه می‌دهد. در این قسمت هم شاهد عکس‌العمل جالب ناتان نسبت به محیط و دیالوگ‌های بامزه‌اش هستیم. گشت‌و‌گذار ناتان در غار شامل اکشن خاصی نبود، اما زیر و بمش طوری چیده شده بود که حتی قدم زدن را هم لذتبخش می‌کرد. ناتان از غار خارج می‌شود و صحنه‌ زیبایی از صخره‌ها را می‌بینیم.

ناتان پس از گرفتن یادداشتی از یک اسکلت دیگر، اقدام به بالا رفتن از صخره‌ها می‌کند. انیمیشن تعامل ناتان با صخره‌ها هنگام بالا رفتن، واقعا نسبت به انیمیشن‌های میانی لحظات پرش و فرود آمدن، برتری دارد. هنگام بالا رفتن، ناتان تیغه‌ای را از سینه دیوار بیرون کشیده و با استفاده از آن به صعود ادامه می‌دهد.

اندکی بعد صحنه نفسگیری از منظره اطراف به نمایش درمی‌آید که بار دیگر ما را مسخ گرافیک خوشرنگ و لعاب قسمت جدید آنچارتد می‌کند. ناتان پس از کمی درنگ، به مسیر خود ادامه می‌دهد تا این که با مشاهده چند نفر از افراد دشمن، آویزان از لبه صخره، خود را مخفی می‌کند. از اینجا به بعد ناتان رویکردی مخفیانه در پیش می‌گیرد و سعی می‌کند دشمنان را دور بزند. چیدمان دشمنان و محیط در این صحنه نشان از دقت سازندگان دارد.

ناتان پشت دیواری پناه می‌گیرد و به محض نزدیک شدن یکی از دشمنان، او را خلع‌سلاح و بیهوش می‌کند. ناتان همچنان به راهش ادامه می‌دهد و از بالا دشمنان را رصد می‌کند. هنگام آویزان بودن از لبه صخره و حرکت به بالای سر دشمنان، یکی از آنها ناتان را تشخیص می‌دهد. ناتان هم بی‌درنگ خود را رها کرده و روی سر یکی از دو دشمن زیر پایش می‌پرد.

از این قسمت به بعد می‌شود بخوبی تاثیر بازی آخر Naughty Dog، یعنی «آخرینان ما» را دید. مبارزه مشاهده شده از افت‌وخیز بی‌نقصی برخوردار است. دشمنان از همه جهات حمله می‌کردند، اما تعدادشان در حدی نبود که بازی را برای بازیکن به عذاب تبدیل کند. واضح بود که دقت زیادی در این زمینه صورت گرفته است. ناتان در آستانه مغلوب شدن ترجیح می‌دهد با پریدن به سمت صخره‌ای دیگر بهتر پناه بگیرد و دشمنان را از پا دربیاورد. پشت کنده درختی پناه می‌گیرد که با شلیک‌های دشمنان ذره‌ذره می‌شود.

با پرتاب نارنجک دشمن، ناتان بسرعت به لبه صخره می‌رود و با استفاده از کمندش از شاخه‌ای آویزان شده و صاف روی دشمن فرود می‌آید، مسلسل او را برداشته، چرخیده و دشمنی را که روی صخره روبه‌رو بود، از پا درمی‌آورد. صحنه‌های دیده شده به بهترین شکل با هم درآمیخته و جریانی بی‌توقف از اکشن سینمایی را خلق کرده‌اند.

در ادامه دمو، افکت‌های دیدنی گرد و خاک را خواهید دید. گیم‌پلی بازی دقیقا همان چیزی است که از آنچارتد انتظار دارید؛ سینمایی، بدون توقف و پر افت‌وخیز. پس از یکسری درگیری دیگر، ناتان به صخره‌ای می‌رسد و از آن بالا می‌رود. صخره هنگام بالا رفتن او شروع به ریزش می‌کند. پیاده‌سازی این صحنه یکی از بهترین نمونه‌هایی است که تا به حال در این سبک از بازی‌ها مشاهده کرده‌ایم. دموی منتشر شده در نهایت به ملاقات ناتان با برادرش ختم می‌شود.

این طور که پیداست سونی در این بازی سرمایه‌گذاری کرده و هنگام عرضه، شاهد یکی از عناوین درجه یک این صنعت خواهیم بود. هنوز تاریخ عرضه دقیق بازی تعیین نشده است.

عنوان بازی: Uncharted 4: A Thief’s End

پلتفرم: PS4

ناشر: Sony Computer Entertainment

سازنده: Naughty Dog

سبک: شوتر‌/‌ اکشن ماجرایی سوم شخص‌/‌ پلتفرمر

تاریخ انتشار: 2015

سیاوش شهبازی / (ضمیمه کلیک روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها