نقد و بررسی بازی Invisible Inc

آقا و خانم نامرئی

هواداران سبک نقش‌آفرینی، نام Obsidian Entertainment را با این شاخه‌ محبوب و قابل احترام بازی‌های ویدئویی عجین می‌دانند. این استودیوی خوشنام، عناوینی چون شب‌های نِوِروینتر 2 و مجموعه‌های الحاقی‌اش، پروتکل آلفا، فالوت: وگاس نو، Wasteland 2 و... را در کارنامه‌ خود دارد؛ عناوینی که هریک به‌تنهایی برای تثبیت جایگاه یک استودیوی بازیسازی کفایت می‌کند.
کد خبر: ۷۹۲۰۲۰
نقد و بررسی بازی ارکان ابدیت

از طرفی با توقعاتی که پیشرفت فناوری از تولید بازی‌ها پدید آورده، تولید بازی‌های خاص و اقلیت‌محور با استقبال کمتری از سوی سازندگان روبه‌رو شده است. از همین رو آبسیدیان تصمیم گرفت بازی‌اش را وارد کیک‌استارتر کند تا بودجه‌ لازم را برای تولید این بازی جذب کند. با این اقدام، بازی Pillars of Eternity رکورد جذب کمک‌های مردمی را شکست و بالاترین رقم را به‌دست آورد.

عنوان بازی: Pillars of Eternity
پلتفرم: Microsoft Windows، OS X، Linux
ناشر: Paradox Interactive
سازنده: Obsidian Entertainment
سبک: نقش آفرینی
امتیاز: 9

به این‌ترتیب، Pillars of Eternity (ارکان ابدیت) به بازار آمد و در کنار دیگر عناوین بزرگ نقش‌آفرینی بر اورنگ حکومت تکیه زد. این بازی فوق‌العاده، وارث غیرمستقیم بازی‌های Baldur’s Gate، Icewind Dale و Planescape: Torment است که هرکدام به نوبه‌ خود سهمی بسزا در تبدیل سبک نقش‌آفرینی به‌صورت امروزی‌اش داشتند. تمام آنها بر پایه‌ موتور اینفینیتی ساخته شده‌اند (موتوری گرافیکی که از آن برای ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی ایزومتریک استفاده می‌شود).

بازی ارکان ابدیت یکی از پیچیده‌ترین و غنی‌ترین بازی‌های سبک نقش‌آفرینی ایزومتریک است. سازندگان ترجیح داده‌اند به جای استفاده از صداپیشگان که لطف خاص خود را دارد، به توصیف‌های متنی روی بیاورند و در نتیجه داستان بازی را غنایی ببخشند که هیچ‌گاه با سرمایه و ساعت‌های محدود ضبط صدا ممکن نیست. تنوع در این بازی بسیار است و اگر اهلش باشید، ساعت‌های زیادی را با آن سپری خواهید کرد، بدون آن‌که گذر زمان را متوجه شوید.

داستان بازی در دنیای تخیلی ایئورا رخ می‌دهد. ایئورا در دل سرزمین دایروود قرار دارد. فرزندان دایروود در پی پدیده‌ای نوظهور به یک بیماری ناگوار دچار شده‌اند و در بدو تولد مبتلا به بیماری تهی ذاتی و با پیکری عاری از روح به دنیا پا می‌گذارند. ابتدای داستان، قدرتی نهان در شخصیت اصلی بیدار می‌شود. او درمی‌یابد یک بنگر است و بر ارواح و زندگی گذشتگان بصیرت دارد. در طول داستان، قهرمانان ما باید به راز بیداری خود پی برده و در عین حال چاره‌ای برای درمان تُهی ذاتان بیندیشند.

اگر اهل مطالعه باشید، دنیای ارکان ابدیت برای شما به مثابه شاعری تواناست که سطور بی‌شمارش برای جان بخشیدن به دنیای دایروود به تحریر درآمده است و فصاحت و بلاغت کلام آن واقعا به دل می‌نشیند. در توصیف صحنه‌ها سنگ تمام گذاشته‌ شده است و آنجا که نبود صدا در فهم حس شخصیت‌ها موجب ابهام می‌شود، از عباراتی دیگر برای وصف حال آنها استفاده شده است. هر شخصیت و هر نقطه و مکان مهم و کم‌ارزش بازی نیز پیشینه‌ مکتوب مفصلی دارد.

گیم‌پلی بازی حالتی گروهی و تاکتیکی موقعیت سیال دارد. زاویه‌ دوربین ایزومتریک است و پس‌زمینه‌های آن از پیش رندر شده‌اند. مانند عناوین کلاسیک این سبک، با پیشروی بازیکن در نقشه، مناطق آن ذره ذره نمایان شده و قسمت‌های رد شده با هایلایتی مجزا مشخص می‌شوند.

سیستم شخصیت‌ها و گیم‌پلی آن کمابیش به Dungeons and Dragons شبیه است، هرچند در این بین تفاوت‌های فاحشی به چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال، کشتن دشمنان به کسب تجربه منجر نمی‌شود و فقط با جستجو و کشف نقاط جدید چنین امری میسر می‌شود که البته این موضوع ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

بازی با ساخت شخصیت آغاز می‌شود و از همین اول می‌توان پرمایگی اثر را مشاهده کرد. 11 کلاس مختلف برای انتخاب وجود دارد که هرکدام تجربه‌ متفاوتی از گیم‌پلی را برای بازیکن پدید خواهد آورد. برای مثال، کلاس سایفر، از روح دشمن برای صدمه زدن به او استفاده می‌کند. درویدها هم که به سحر و جادو مسلط هستند، قادرند تغییر شکل دهند.

کلاس شخصیت اصلی داستان بر گزینه‌های انتخابی دیالوگ اثر مستقیم دارد. بازیکن می‌تواند در سفرهایش پنج نفر از هشت نفری را که در مسیر خود می‌یابد با خود همراه کند. هر یک از این کاراکترها خصوصیات منحصر‌به‌فردی دارد. در عین حال می‌توان اعضای دیگری را هم به استخدام خود درآورد که البته هزینه‌های جدا دارد.

بازی ماموریت‌های جانبی دارد و به داستان اصلی ربط خاصی ندارند. هر ماموریت با حضور شخصیت‌های خاص خود روایت شده و ممکن است چند نتیجه‌ مختلف داشته باشد.

در طول بازی، بر اساس کلاس انتخابی و اعمال خود، در میان مردم مطرح خواهید شد. رفتارهای خیرخواهانه یا کینه‌توزانه‌ شما به شهرت‌تان دامن زده و اثر مستقیمی در داستان بازی دارد. در بازی قابلیتی به نام دیده‌بانی است که در این حالت می‌توانید بدون دخالت مستقیم و درگیری، تله‌ها و گنج‌های مناطق خاص را بررسی کرده، با خنثی و فعال کردن مجدد تله‌ها، آنها را بر ضد دشمنان استفاده کنید.

بازی دو عنصر استقامت و سلامت دارد. استقامت در انتهای هر نبرد پر می‌شود، اما برای پر کردن سلامت به استراحت نیاز است. استراحت نیز از طریق رجوع به مسافرخانه یا اردو زدن میسر است. اگر در حین نبرد، استقامت یکی از افراد تمام شود، بیهوش می‌شود و تا انتهای نبرد از جا بلند نخواهد شد، اما اگر سلامت یکی از همراهانتان کلا از بین برود، در جا مرده و دیگر به بازی بازنخواهد گشت.

گفته شد اطلاعات خوبی از دشمنان موجود در بازی در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. این اطلاعات در کنار سیراب کردن عطش هواداران این سبک بازی، نکات بسیار مهمی را درباره‌ نحوه‌ مقابله با نمونه‌های مختلف در اختیارشان قرار می‌دهد. هر گروه از دشمنان به استراتژی‌های خاصی برای شکست نیاز دارد که ترکیب همه‌ آنها با یکدیگر به پیچیدگی خوشایند بازی ختم شده است. این بازی برای هواداران سبک نقش‌آفرینی لذت‌بخش خواهد بود.

سیاوش شهبازی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها