خبر سلامت

ضرورت تحرک در دوران یائسگی

بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند که علائم یائسگی معمولا با گذشت زمان و حتی بدون درمان نیز کاهش می‌یابد و معمولا از بین می‌رود و صرفا طی دوران یائسگی لازم است روش زندگی یعنی نوع تغذیه و میزان تحرک روزانه مورد اصلاح و بازبینی قرار بگیرد.
کد خبر: ۷۶۱۳۴۷

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که بسیاری از مطالعات به نقش ورزش در کاهش علائم یائسگی اشاره می‌کند، می‌گوید: به نظر می‌رسد که ورزش به خودی خود باعث گرگرفتگی و احساس گرما می‌شود، اما ثابت شده که ورزش منظم هوازی، بخصوص پیاده‌روی، شنا و یوگا می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند. از روش‌های کمکی دیگر می‌توان به کاهش وزن و کاهش بافت چربی اضافه اشاره کرد که باعث کاهش علائم یائسگی می‌شود.

وی با اشاره به اصلاحات تغذیه‌ای در دوران یائسگی می‌افزاید: کاهش مصرف موادی مثل ادویه‌جات تند یا قهوه در کاهش علائم یائسگی کمک‌کننده است، ولی باید غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D یا مکمل‌های حاوی آن نیز مصرف شود. همچنین بهتر است خانم‌ها پس از یائسگی از لباس‌های کتان استفاده کنند و حتی ملحفه و روتختی آنها نیز از جنس کتان باشد. گرفتن دوش آب ولرم نیز در کاهش استرس خانم‌ها پس از یائسگی بسیار موثر است. از سوی دیگر باید از مصرف داروهای لاغری و سیگار پرهیزشود.

اصول استفاده از پروتز پس از قطع عضو

معمولا حدود سه تا شش ماه پس از هر قطع عضوی، فرد قطع عضو شده، کاندیدای دریافت پروتز اولیه می‌شود.در این زمان بیشتر التهابات جراحی فروکش کرده و عضو باقی مانده حالت استوانه به خود گرفته است و زخم‌ها نیز بهبود یافته است. در واقع، فرد قطع عضو، باید حتما پروتز اولیه را استفاده کند تا ورم عضو باقی مانده‌اش از بین برود. این پروتز باید برای چند هفته یا چند ماه، تحت نظر کارشناس مربوط، از سوی فرد مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر محمد علی جوانشیر، متخصص ارتوپدی فنی و عضو هیات علمی دانشکده علوم توانبخشی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که فرد قطع عضو شده باید با کمک پروتز بتواند تمرینات مختلفی از جمله حفظ تعادل، راه رفتن و ایستادن را با تمرکز و حوصله کافی فرا بگیرد، می‌گوید: پس از آن‌که فرد با پروتز اولیه‌اش تمرینات اولیه را انجام داد و تورم و درد عضو باقی‌مانده کاهش یافت می‌تواند برای دریافت پروتز نهایی اقدام کند. البته انتخاب پروتز به عوامل مختلفی از جمله سن، جنس، شغل، سطح فعالیت، شرایط اقتصادی و شرایط جغرافیایی محل سکونت شخص بستگی دارد.

وی تاکید می‌کند: توجه داشته باشید افراد قطع عضو شده‌ای که کهولت سن دارند یا سطح تعادلشان پایین است یا در پای مقابلشان احساس درد دارند، نمی‌توانند پروتز را به تنهایی استفاده کنند. این افراد باید از وسایل کمکی مانند عصا کمک بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها