مردی با موهای خاکستری غوغا کرد

جام جم نوا: کیهان کلهر که در آمریکا به سر می برد و هفته پیش در بالتیمور به اجرای گروهی پرداخت، به زودی راهی اروپا می شود تا در پرتغال و هلند برنامه اجرا کند.
کد خبر: ۷۶۰۷۵۴
مردی با موهای خاکستری غوغا کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او قرار است دوم فوریه همراه اردال ارزنجان نوازنده باقلاما از ترکیه در شهر لیسبون پایتخت کشور پرتغال دونوازی کند.
کلهر 13 تا 15 فوریه نیز در هلند و همراه گروه هلندی رامبراند فرریشز روی صحنه می‌رود.
اجراهای کلهر همواره از استقبال ویژه برخودار می‌شود. چندی پیش در اجرای او در اروپا، قطعه بی‌کلامی که بیش از یک ساعت به طول انجامید و خاطره‌ای پرقدرت و به یادماندنی خلق کرد، با واکنش‌های متعددی در نشریات اروپایی روبه رو شد.
منتقد نشریه گاردین درباره این تور کلهر با بهرامی فرد چنین نوشته بود: آن‌ها به هیچ وجه صحبت نکردند، سازهایی را می‌نواختند که تماشاگران بریتانیایی آشنایی بسیار کمی با آن‌ها داشت و تنها یک قطعه بی‌کلام را اجرا کردند که بیش از یک ساعت طول کشید. اما این اجرایی پر قدرت، به یادماندنی و عمیقا احساسی بود.
کیهان کلهر یکی از بزرگترین موزیسین‌های ایران و نوازنده ساز کمانچه است. همراه او علی بهرامی‌فرد ساز سنتور می نواخت و آن‌ها با هم جدیدترین نسخه آهنگ «من تنها نمی‌ایستم» را اجرا کردند. این دو با سازهای خود در حالی شروع به نواختن کردند که روی سکوی پایین که با فرش خارق‌العاده ایرانی پوشیده شده بود، زانو زده بودند. آهنگ با تم غمگین و تنومند سنتور آغاز شد و بعد کمانچه به فکر فرو برنده و سودازده، وارد شد. از آنجا به بعد موسیقی و حالت کلی به طور مداوم در حال تغییر بود.
حضار چندین بار در میان آهنگ با لحظات سکوت غیرمنتظره روبه‌رو شدند که بلافاصله با خطوط خشمگین کمانچه و همچنین بداهه نوازی‌های کلهر شکسته می شد؛ بداهه‌هایی که او آن‌ها را با چشمان بسته و در حالیکه موهای خاکستری‌‌اش روی صورتش می‌آمدند اجرا می‌کرد. بعد از آن بار دیگر حالت کلی آهنگ تغییر کرد و به موسیقی پرانرژی و بسیار سریعی بدل شد که در آن دو موزیسین با حس ششم خود، به انتظار تک‌نوازی دیگری می ماند. بار دیگر هم تغییری به وجود آمد و موسیقی آن‌ها حالتی شاعرانه و آرام به خود گرفت و در نهایت با رسیدن به اوج خود، با لذتی جسورانه به پایان رسید.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها