تحلیل

اشتراکات داعش و صهیونیسم

با وجود اختلافات تاریخی در ظهور و پیدایش، باید گفت بین پدیده صهیونیسم و داعش مشترکات زیادی وجود دارد. گروه «دولت اسلامی عراق و شام» یا همان داعش تشکیلاتی جهادی تکفیری است که از خلأ به‌وجود نیامد. صرف‌نظر از عامل عراقی، باید داعش را حرکت خشونت‌گرایی دانست که در جنایات خود فراتر از القاعده رفت. به همین دلیل برخی کارشناسان از یک تروریسم جهادی میانه سخن می گویند که همان «القاعده» باشد و یک جریان تروریسم جهادی افراطی که می گویند در «داعش» تجسم پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۵۳۵۱۷

جریان صهیونیسم خاستگاهی دینی دارد که پیرامون اسطوره «سرزمین موعود» شکل گرفته است و این‌طور وانمود می شود که یهودیان باید به سرزمین صهیون بازگردند، زیرا آنجا منطقه و میراث اجدادی‌شان است. اما این تصوری باطل وغیر منطقی است که صهیونیست ها به دلایل و انگیزه‌های سیاسی بر آن پافشاری می‌کنند. درمقابل، داعش نیز به‌دنبال یک سرزمین موعود است و آن را سرزمین «خلافت اسلامی» خود می داند. به این ترتیب صهیونیسم و داعش هردو به‌دنبال یک «سرزمین موعود» هستند واین هدف را از طریق یک نوع «بنیادگرایی افراطی یهودی» یا «سلفی‌گری جهادی افراطی» جستجو می‌کنند.

صهیونیست ها به دنبال توسعه طلبی بوده و پروژه شهرک‌سازی‌شان که ماهیتی نژادپرستانه دارد هیچ مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. آنها سرزمین خود را از نیل تا فرات قلمداد می‌کنند، ولی به دلایل امنیتی به دور خود دیواری حایل کشیده و در پشت آن پنهان شده‌اند! همین‌طور سران داعش نیز مرزی جغرافیایی برای خود نمی‌شناسند. به اعتقاد آنها «ارض‌الله» مرزهای کشوری آنهاست. آنها گرچه بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه را به تصرف خود در آورده‌اند، اما معتقدند مرزهای خلافت‌شان مکان مشخصی نیست و می‌تواند تا آن سوی دنیا تصور شود.

همان‌طور که تئودور هرتزل برای تشکیل یک وطن یهودی از همه یهودیان جهان خواست به فلسطین مهاجرت کنند، ابوبکر البغدادی نیز از همه مسلمانان جهادی می‌خواهد به سرزمین خلافت مهاجرت کنند.

داعش به‌دنبال پاکسازی نژادی سرزمینی است که به تصرف خود در آورده و این کار را به بهانه‌های مذهبی انجام می‌دهد. این گروه تاکنون ده‌ها و صدها نفر را از مناطق تحت تصرف خود آواره کرده است.

کاری که صهیونیست‌ها هم با داشتن سازمان های مخوف تروریستی از قبیل «هاگانا» و... انجام داده و هزاران فلسطینی را از سرزمین‌شان آواره کردند. باندهای جنایتکار صهیونیستی، فلسطینی‌ها را ترسانده و دچار وحشت می‌کنند. این همان راهکاری است که گروه داعش نیز به کار می‌برد.

داعش تلاش می‌کند تفکر «دولت خلافت» را از طریق ترور و ارعاب تبلیغ کند. گروه‌هایی که به داعش تمایل پیدا می‌کنند باید در درجه اول این دولت را پذیرفته و با آن بیعت کنند. اسرائیل نیز تلاش می‌کند ـ بعد از سال‌ها که دم از دولتی دموکراتیک می‌زد ـ یک «دولت یهود» تشکیل دهد. «دولت دینی داعش» با «دولت یهودی اسرائیل» به لحاظ ماهیت و انگیزه‌های دینی و مذهبی تفاوتی نمی‌کند.

در همین رابطه، فاضل الربیعی، یک نویسنده عراقی می گوید: «دولت یهودی اسرائیل با دولت اسلامی داعش مشابه است. زیرا اساس به وجود آمدن گروه تروریستی داعش در خاورمیانه به همان سبک و شیوه‌ای بوده است که اسرائیل شکل گرفت. به این معنا که حتی می‌توان گفت تشکیل دولت اسلامی داعش نیاز مبرم آمریکا و اسرائیل به حمایت از دولت یهودی بوده است». الربیعی در مقایسه نحوه شکل‌گیری دولت داعش و رژیم صهیونیستی می‌گوید برای تشکیل رژیم اسرائیل یک استراتژی توحش تعقیب می‌شد حال آن‌که برای تولد دولت اسلامی داعش نیز همین استراتژی پیگیری می‌شود. به این معنا که اسرائیلی‌ها برای تحکیم پایه های دولت خود دست به خونریزی و ترورهای وحشتناک زدند و داعش نیز از همین شیوه برای ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کند. داعش با انگیزه‌های افراطی و جنایتکارانه خود از کشتن و سربریدن پیروان همه ادیان و مذاهب و نژادها ابایی ندارد.

الربیعی می‌افزاید: «خروج انگلیس از فلسطین موجب تولد رژیم صهیونیستی شد حال آن‌که در عراق نیز داعش بلافاصله بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شکل گرفت. این گروه ابتدا در موصل و رقه اعلام موجودیت کرد و بعد به سمت غرب عراق و شمال سوریه گسترش یافت.»

اسرائیل مشروعیت خود را از خون فلسطینی‌ها و اعراب می‌گیرد و تلاش می‌کند تاریخ ملت فلسطین را از بین ببرد. بنیان‌های رژیم صهیونیستی بر اجساد قربانیان و پاکسازی دینی و نژادی و ویران کردن شهرها و روستاهای فلسطینی و سربریدن ها و کشتن ها استوار شده است. آنها از اسطوره بازگشت به کوه صهیون سخن می‌گویند که بر مقولات دینی و اسناد گزینشی تورات متکی است. طبق همین اسطوره است که پاکسازی نژادی فلسطینی و ریختن خون‌شان بشدت هرچه تمام‌تر توجیه می‌شود. از آنجا که آنها خود را قوم برگزیده خداوند تصور می‌کنند، به خود اجازه می‌دهند تا هر فرد غیریهودی را از سرزمین خود اخراج کنند. به گفته صهیونیست‌ها، تورات به یهودیان دو راه را پیشنهاد می‌کند: «یا شما ملت‌هایی را که برسرزمین شما زندگی می‌کنند در خاک دفن می کنید یا آنها مانند خاری در چشمان شما خواهند بود.»

این تفکر «یهود، قوم برگزیده خداوند» مشابه همان تفکر داعشی است که خود را گروه برگزیده اسلامی می‌دانند و حاضر به مشارکت با هیچ‌کس نیستند و همه را جز خود به لحاظ اعتقادی، سیاسی، دینی و مذهبی مخالف به‌شمار می‌آورند. آنها نیز با برداشت‌های انحرافی از قرآن و سنت می‌کوشند اعمال و رفتار خود را توجیه کنند. بین صهیونیسم و داعش مشترکات فراوانی وجود دارد. درعین حال میان آن دو یک فرق اساسی نیز وجود دارد و آن این‌که محافل بین‌المللی، رژیم اسرائیل را باوجود همه کشتارها و جنایاتی که مرتکب شده «به رسمیت» شناخت اما هنوز این اتفاق درباره داعش نیفتاده است.

منبع: الاخبار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها