مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از جمع شدن بساط شیمی‌درمانی از مطب‌ها در قالب اجرای بسته حمایت از بیماران مبتلا به سرطان خبر داد.
کد خبر: ۷۴۱۳۵۳

مهدی پیرصالحی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از آنجا که ممکن است در بخش بیمارستانی توانایی لازم را برای ارائه خدمت به همه بیماران سرطانی نداشته باشیم، عده‌ای از بیماران به اجبار و با پرداخت هزینه‌هایی بسیار بالاتر، برای امور شیمی‌درمانی و تزریقات مربوط به آن وارد مطب‌ها می‌شوند.

وی عنوان کرد: این در حالی است که متاسفانه در مطب‌ها، این گونه تزریق‌ها در شرایط استاندارد انجام نمی‌شود؛ زیرا داروها باید در شرایط خاص تهیه شود، در سرنگ کشیده سپس تزریق شوند و شرایط اتاق تزریق باید خاص باشد. در مطب نمی‌توان شرایط مناسب به این منظور را ایجاد کرد.

پیرصالحی ادامه داد: به همین دلیل بحث راه‌اندازی مراکز ویژ‌ه‌ای برای شیمی‌درمانی مطرح است؛ به این معنی که سایت‌هایی با همکاری پزشکان آنکولوژی می‌توانند تجهیز شوند و در صورت برخورداری از استانداردهای لازم از لحاظ کیفیت کار، این خدمات را ارائه کنند. به این ترتیب بخش خصوصی می‌تواند در آن مراکز خاص تزریق را انجام دهد، اما مسلم آن است که این کار باید از مطب‌ها جمع‌آوری شود، زیرا مطب‌ها استانداردهای لازم را ندارد.

وی به بسته حمایت از بیماران مبتلا به سرطان که قرار است در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت بزودی اجرایی شود، اشاره کرد و یادآور شد: در این قالب، یکی از بسته‌های حمایتی ما افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌هاست. به این منظور هزینه‌های لازم برای افزایش ظرفیت و افزایش کیفیت در نظر گرفته شده است، زیرا در برخی بیمارستان‌ها کیفیت تخت‌های آنکولوژی مناسب نیست.

این مقام مسئول ضمن اشاره به بسته حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نیازمند، اظهار کرد: در قالب این بسته حمایتی، چهار فهرست مختلف با هدف حمایت مالی بیشتر از داروهای ضدسرطان بویژه برای بیماران مناطق محروم تهیه شده است؛ به عنوان مثال یک فهرست مربوط به داروهایی است که پزشکان باید با پروتکل خاص تجویز کنند و یک فهرست هم مربوط به داروهای گران قیمت است که باید پوکه‌های آن جمع‌آوری تا از قاچاق آنها جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: این اقلام دارویی با حضور انجمن‌های تخصصی آنکولوژی بررسی شده و در مراحل نهایی قرار دارد. در مجموع این چهار فهرست، تمام داروهای ضدسرطان را شامل می‌شود.

پیرصالحی با تاکید بر این‌که اکنون هم 90 درصد هزینه‌های مربوط به داروهای بیماران مبتلا به سرطان تحت پوشش بیمه قرار دارد، تاکید کرد: اما گاهی تامین این 10 درصد هزینه نیز برای بیماران مشکل است. بر همین اساس در نظر داریم در مناطق محروم، این 10 درصد هزینه را پوشش داده و داروی ضدسرطان برای این بیماران رایگان شود. اعتبار لازم برای این منظور در نظر گرفته شده است و این بسته حمایتی در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها