اول آذر، انحلال پلیس جنوب

امروز اول آذر 1393 هجری شمسی؛ 28 محرم 1436 هجری قمری؛ 22 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۱۰۴۰
اول آذر، انحلال پلیس جنوب

هجری شمسی

1 آذر 1300

رضاخان پلیس جنوب را منحل کرد. پلیس جنوب یا اس. پی. آر. نیروی نظامی بود که بریتانیا در پایان جنگ جهانی اول در مناطق جنوبی ایران به ویژه در فارس و کرمان تشکیل داد. عده نفرات این نیرو در حدود ۵۶۰۰ نفر بود که از سربازان مستعمرات آسیائی بریتانیا و عده ای سرباز ایرانی تأمین شده بود. فرمانده این نیرو ژنرال سرپرسی سایکس بود. پس از تقویت نیروهای نظامی ایران، این نیرو منحل شد.

1 آذر 1307

ایران پیمان تحریم جنگ را امضا کرد. این پیمان که به عهدنامه «کلوگ ـ برایاند» مشهور است در پنجم شهریور 1307 میان نمایندگان امریکا و 14 کشور عمدتاً اروپائی در پاریس به امضا رسید. پیمان در دو ماده تنظیم شده و جنگ را پدیده‌ای غیرقانونی خوانده و خواستار تحریم جهانی آن شده است

1 آذر 1324

حزب دمکرات آذربایجان به رهبری سیدجعفر پیشه‌وری در تلگرافی به رؤسای قوای سه‌گانه درخواست خودمختاری و به رسمیت شناختن زبان ترکی در منطقه آذربایجان را مورد تأکید قرار داد.

1 آذر 1349

خروج نظامیان انگلیسی از خلیج‌فارس آغاز شد.

1 آذر 1354

آیت‌الله بهبهانی به دلیل ناراحتی قلبی در سن 92 سالگی درگذشت و پیکرش در مسجد علمیه بهبهان به خاک سپرده شد.

هجری قمری

28 محرم 1280

میرزا "محمدطاهر تنکابنی" حکیم و فیلسوف ایرانی در این روز به دنیا آمد. وی در سال 1280 ق در کلاردشت به دنیا آمد. پس از تحصیل مقدمات به تهران رفت و فقه و اصول و حکمت را در نزد مدرس زنوزی، محمدرضا قمشه‏ای و میرزا ابوالحسن جلوه شاگردی نمود. سپس به تدریس روی آورد و در مدرسه سپه‏سالار درس می‏گفت. بعدها وارد سیاست شد و در دوره‏ اول و چهارم مجلس شورای ملی وارد مجلس شد. سرانجام میرزا طاهر تنکابنی در سال 1360 ق در 80 سالگی وفات یافت و در جوار استادش مرحوم جلوه در مزار شیخ صدوق(ره) مدفون شد. درباره‏ علم و دانش و تبحر او در حکمت و فلسفه گفته‏ اند که با مرگ او، حکمت و فلسفه‏ قدیم نیز در تهران، مُرد.

میلادی

در بیست و دوم نوامبر سال 1963 میلادی، جان اف. کندی رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به هنگام عبور از خیابان های شهر دالاس ترور شد. او به عنوان جوان ترین رئیس جمهور آمریکا در 43 سالگی به این مقام منصوب شد و دوران ریاست جمهوری او دوران نسبتاً پر تنشی در زمینه سیاست خارجی آمریکا به شمار می رود. علت و چگونگی ترور کندی پس از گذشت بیش از چهل سال همچنان نامعلوم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها