بارداری پدیده‌ای مهم در زندگی زوجین است و چنانچه بارداری طراحی شده و با برنامه باشد می‌توان با اطمینان بیشتری در انتظار آمدن عضو جدید سالم به خانواده و جامعه بود.
کد خبر: ۷۳۰۲۸۱

جام جم سرا: آمادگی زن و شوهر با حضور آن‌ها در کلاس‌های مشاوره می‌تواند نقش موثری در افزایش آگاهی آن‌ها داشته باشد:

*سه ماه قبل از بارداری به ماما مراجعه کنید

مشاوره بارداری قبل از اقدام به آن اهمیت دارد. توصیه صریح ما به زوجین که قصد بچه‌دار شدن دارند این است که حداقل سه ماه قبل از بارداری به مراکز مشاوره یا خدمات مامایی مراجعه کنند این موجب می‌شود چنانچه مشکلی دارند به مراکز مناسب ارجاع داده شوند. در زنان و مردانی که به لحاظ جسمانی و روانی طبیعی هستند اقدامات تخصصی مدنظر نیست اما چنانچه در معاینات اولیه مشخص شود که زوجین یا یکی از آن‌ها مشکلی دارند که ممکن است سلامت مادر یا جنین را به خطر بیندازد به مراکز مربوط ارجاع داده می‌شوند.

*نقش اسیدفولیک در پیشگیری از ناهنجاری‌های نقص لوله عصبی جنین

توصیه می‌شود زنان سه ماه قبل از اقدام به بارداری، پس از مشورت با پزشکشان قرص اسید فولیک مصرف کنند زیرا از ناهنجاری‌های نقص لوله عصبی جلوگیری می‌کند این قرص ارزان و قابل دسترس است.

*پدران مصرف دخانیات را کاهش دهند

حضور پدران در مشاوره‌های قبل از بارداری و حین آن نیز اهمیت دارد. چنانچه پدرانی سیگار، مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کنند باید آن را در جلسات مشاوره بیان کنند. با این حال، معمولا به پدران توصیه می‌شود که مصرف دخانیات را کاهش دهند زیرا برای پدر بودن باید سلامت روانی داشته باشند و عادات ناپسندی که موجب به خطر انداختن سلامت جسمی و روانی آن‌ها و اطرافیانشان می‌شود را اصلاح کنند.

*مواد نیروزا باروری را مختل می‌کند

مواد نیروزا که متأسفانه برخی مردان و زنان استفاده می‌کنند می‌تواند باروری را دچار اختلال کند در مورد مردان استفاده از این مواد می‌تواند کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد.
رژیم غذایی مناسب با مصرف سبزیجات و لبنیات تازه، پیاده‌رویی، ‌کاهش استرس با تغییر سبک زندگی و البته برخورداری از تفریحات خوب و سالم نیز می‌تواند نویدبخش خانواده‌ای سالم باشد. (ناهید خداکرمی - رئیس انجمن علمی مامایی ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها