قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: کمیته ملی صنوبر که در سال‌های اخیر راکد بود، برای برطرف کردن تهدیدات و معضل‌های پیش روی صنایع چوب دوباره فعال و راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۷۲۸۸۳۳

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به سطح جنگل‌های کشور افزود: حدود 14 میلیون هکتار از مساحت کشور به جنگل‌ها و مراتع اختصاص دارد که برای خروج از طبقه کشورهای کم‌پوشش جنگلی باید در افق 1404 پنج میلیون هکتار جنگل به مساحت کشور اضافه شود.وی گفت: اگر در سیاست‌های اجرایی افزودن مراتع و جنگل‌ها موفق شویم قطعا از طبقه کشورهای دارای پوشش جنگلی اندک خارج می‌شویم.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این‌که مساله توسعه جنگل‌ها از جمله برنامه‌های اجرایی منابع طبیعی است، تصریح کرد: مساله توسعه جنگل به میزان پنج هکتار و تقویت حفاظت مناطق جنگلی کشور، مشخص کردن مرزهای جنگلی و تثبیت وضعیت مالکیت دولت از جمله اقدامات و برنامه‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال جاری است.

مقدسی گفت: با همکاری جامعه محلی و مشارکت عمومی می‌توان از تعرضات و تجاوزاتی که در جنگل‌های کشور روی داده، جلوگیری کرد.وی با اشاره به زراعت چوب در جنگل‌های شمال کشور بیان کرد: زراعت چوب به منظور تامین منابع سلولزی مورد نیاز کشور باید در دستور کار قرار گیرد تا حتی‌المقدور برداشت از جنگل‌های طبیعی را به لحاظ اهمیت کارکردهای زیست‌محیطی کاهش دهیم و در نهایت، منابع چوب را هر چه بیشتر در جنگل‌های دست کاشت و زراعت چوب فعال کنیم.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: کمیته ملی صنوبر که در سال‌های اخیر راکد شده و همین امر سبب بروز مشکلاتی در سیاست‌های اجرایی شده بود هم اکنون برای برطرف کردن تهدیدات و معضلات در پیش روی صنایع چوب دوباره فعال و راه‌اندازی شد.

این مقام مسئول با اشاره به چالش‌ها و معضلاتی که جنگل‌های کشور با آن مواجه است، افزود: امور دامی، افزایش جمعیت و مساله ساخت و سازهای بی‌رویه در سطوحی از جنگل‌ها که فاقد طرح‌های جنگلداری و مدیریت بوده از معضلات و چالش‌های قدیمی است که بر پیکره جنگل‌های شمال کشور باقی مانده است.

به گفته مقدسی سیاست‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین دولت بر این امر است تا با استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی سریع‌تر تمامی سطوح جنگلی در قالب طرح‌های مدیریتی، مدیریت شوند.قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر رفع تهدیدات مناطق جنگلی متذکر شد: با توجه به قانون حفاظت و بهره‌برداری و رفع آفات و بیماری‌ها از مناطق جنگلی باید نقش و مسئولیت دستگاه‌های دیگر را در صیانت و حفاظت از جنگل در برنامه آینده خود پررنگ‌تر کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها