ظریف: رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است به‌خاطر این‌که موضوعات زیادی باقی مانده است

مذاکرات وین؛ توافق در کلیات اختلاف نظر در جزئیات

«در مساله هسته‌ای، حتما به تفاهم می‌رسیم». این جمله حسن روحانی آن هم درست در شبی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران برای از سرگیری مذاکرات با 1+5 راهی وین شد، نشان از تداوم امیدواری‌ها نسبت به دستیابی به توافق نهایی تا موعد سوم آذر دارد، هرچند دیروز محمدجواد ظریف در بدو ورود به وین گفت: «رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است به‌خاطر این‌که موضوعاتی که هنوز باقی مانده است که باید حل و فصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند.»
کد خبر: ۷۲۷۶۱۵

در چارچوب دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای، نشست سه‌جانبه معاونان وزیران امور خارجه ایران و ایالات متحده آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره اختلافات باقیمانده میان ایران و گروه 1+5 روز گذشته برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این نشست که در هتل پله کوبورگ وین برگزار شد، سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف، ویلیام برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و وندی شرمن مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه این کشور و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند. پس از این دور از گفت‌وگوها، ظریف و اشتون با برگزاری یک شام کاری، گفت‌وگوهای خود را ادامه دادند.در تیم مذاکره‌کننده ایرانی، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، (اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای) و همچنین امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز مشاوران حقوقی نیز حضور دارند.

روحانی: هیچ‌کس به‌دنبال عدم غنی‌سازی در ایران نیست

این هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و 1+5 است. پیش از برگزاری این دور از گفت‌وگوها، حسن روحانی دوشنبه‌شب در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: ما در کلیات با 1+5 اتفاق نظر داریم، البته جزئیات خیلی مهم است و راجع به جزئیات هنوز بحث‌های مهمی داریم اما امروز 1+5 موضوع هسته‌ای ایران را قبول کرده و حق ایران را به رسمیت شناخته است. وی افزود: حالا این‌که برای چند سال ایران چه مسائلی را بپذیرد و آن هم به صورت محدود، مورد بحث است اما در این‌که باید تحریم برداشته شود جای اختلاف‌نظر نیست، اما این‌که این کار از چه زمانی باید آغاز شود و اولش چگونه باشد، دومش چه باشد مسائل مهمی است که باید حل شود ولی در کلیات مساله امروز توافق داریم.او گفت: در این‌که در نطنز باید غنی‌سازی انجام شود و این‌که فردو مرکزی برای ایران است و همچنین در این‌که در اراک نیاز به نیروگاه داریم، جای بحث وجود ندارد و این‌که ویژگی این نیروگاه چه و چگونه باشد، داریم بحث می‌کنیم. وی یادآور شد: دیگر هیچ‌کس به‌دنبال این نیست که ایران غنی‌سازی نکند و این بحث فراموش، منتفی و حذف شده است.رئیس‌جمهور در همین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: در این‌که ایران باید برای رادیوداروهایش یک نیروگاه داشته باشد، دیگر بحثی نیست. وی گفت: حتی این‌که ایران در کنار غنی‌سازی از سایر فناوری‌های مدرن هسته‌ای باید برخوردار باشد، یکی از مباحث ما با 1+5 است. وی اظهار کرد: کشورهایی در 1+5 داوطلبند که به محض توافق با ما وارد گفت‌وگو شوند.

ظریف: این دور از مذاکرات می‌تواند راه را هموار کند

همزمان با آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه با بیان این که همه مذاکراتی که تاکنون داشته‌ایم، مذاکرات حساسی بوده‌اند، گفت: این دوره هم مذاکره‌ای است که می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر کند.

وی در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران افزود: همان‌طور که رئیس‌جمهور کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده در مورد جزئیات است، مواردی همچون حجم غنی‌سازی، نحوه و زمان‌بندی برداشتن تحریم‌ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند. وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ما امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و هم واقعیات برنامه هسته‌ای ایران که یک برنامه پیشرفته صلح‌آمیز است، بتواند به یک راه‌حل دست پیدا کند که به نفع همه است. ظریف خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم بست که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را ببریم.

وزیر امور خارجه آلمان نیز همزمان با این دور از مذاکرات، با اشاره به اختلافات بین ایران و گروه 1+5، اظهار کرد: ما انتظار نرمش لازم را از تهران در زمینه مسائل بنیادین بویژه در مورد موضوع غنی‎سازی اورانیوم داریم.

گفت‌وگوی فابیوس، کری و لاوروف

نکته جالب توجه درباره این دور از مذاکرات این است که وزرای امور خارجه فرانسه و آمریکا روز دوشنبه و پیش از آغاز هشتمین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای، ضمن دیدار با یکدیگر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کردند.

همزمان یک دیپلمات اسرائیلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «والا» مدعی شد: ممکن است آمریکا و ایران طی مذاکراتی محرمانه بر سر موضوع هسته‌ای به توافقی دست یابند که مورد پسند تل‌آویو نباشد. به گزارش فارس، او با بیان این ادعا که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است امتیازاتی را به تهران بدهد، گفت: «وقتی سران دو طرف چنین اراده‌ای داشته باشند، همه چیز امکان‌پذیر است، اما اسرائیل باید مراقب باشد که در این بین توافقی بد شکل نگیرد».

اظهارات این دیپلمات صهیونیستی بازتاب تلاش لابی‌های تندرو برای برهم زدن توافق هسته‌ای است.

کمالوندی‌: راه‌حل‌های زیادی برای توافق وجود دارد

همزمان با آغاز دور هشتم گفت‌وگوهای هسته‌ای، سخنگوی سازمان آژانس انرژی اتمی گفت: نکته مهم این است که عزم و اراده برای حل کردن موضوع پرونده هسته‌ای ایران وجود داشته باشد وگرنه راه‌حل‌های زیادی برای رسیدن به توافق وجود دارد.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با میزان، درباره چشم‌انداز پیش‌روی مذاکرات، اظهارکرد: پیشنهادهای مختلفی از سوی طرفین و بخصوص از طرف هیات ایرانی داده شده و حین مذاکرات، گفت‌وگوهای فنی زیادی انجام می‌شود که همه آنها در یک بسته بررسی شده و پس از این ارزیابی‌ها درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که «چقدر امیدوار هستید که تا سوم آذر به توافق نهایی با 1+5 برسیم؟» گفت: باید امیدوار باشیم، چون ایران برای انجام مذاکرات کاملا جدی است. کمالوندی در توضیح این‌که شفافیت باید برای طرف مقابل نیز وجود داشته باشد، یادآور شد: این شفافیت باید به نحوی باشد که اگر طرف مقابل نگرانی دارد، نگرانی‌هایش برطرف شود؛ هرچند ما معتقد هستیم نگرانی‌های طرف مقابل ساختگی است. وی افزود: البته برای حل مسائل نیاز به وجود عزم و اراده است که از طرف ما یعنی جمهوری اسلامی ایران این عزم و اراده وجود دارد، ولی باید دید که درطرف مقابل ما نیز چنین تمایل و اراده‌ای وجود دارد یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها