یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگیتان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان باشما خواهیم بود.
کد خبر: ۷۰۵۸۸۵
پوست و بارداری

جام جم سرا: بدون شک پس از بارداری سبک زندگی افراد تغییر می‌کند؛ از شیوه غذا خوردن گرفته تا میزان تحرک و خواب، اما موضوع مهمی که بسیاری از خانم‌ها اطلاع چندانی از آن ندارند، تغییرات پوست از همان ماه نخست بارداری است و گاهی هم باعث نگرانی آنها می‌شود.

در دوران بارداری تغییرات هورمونی و متابولیک زیادی در بدن مادر اتفاق می‌افتد. هر چند بدن ابتدا این تغییرات را تحمل می‌کند، اما بعد از مدتی به هم خوردن تعادل هورمونی باعث بروز بثورات و تغییرات پوستی می‌شود.

تغییر رنگ پوست

در 90 درصد زنان باردار بین هفته‌های اول تا چهاردهم بارداری به دلیل افزایش رنگدانه‌ها، رنگ پوست تیره‌تر می‌شود.

حالا اگر پوست و موی خانمی تیره باشد تیرگی ناشی از بارداری هم در او بیشتر خواهد بود البته قسمت‌هایی از پوست که به طور طبیعی تیره‌تر است تیرگی بیشتری پیدا می‌کند.

از طرفی بیشتر خانم‌ها بویژه سبزه‌ها در نیمه دوم بارداری دچار نوعی تغییر رنگ پوست به نام ماسک حاملگی می‌شوند که به صورت تیرگی عموما لب بالا، گونه‌ها، پیشانی و چانه بروز می‌کند و در اثر تماس پوست با آفتاب نیز تشدید می‌شود.

این نواحی تیره عموما قهوه‌ای و در دو طرف قرینه است که ممکن است بعد از زایمان از بین برود یا با درجات متفاوتی باقی بماند.

تغییر ظاهر خال‌ها

یادتان باشد نباید از تغییر ظاهر خال‌ها در دوران بارداری نگران شوید. مثلا در طول بارداری خال‌های تیره ممکن است بزرگ‌تر یا تیره‌تر شده و خال‌های کوچک کاملا مشخص شود. در این بین یادتان باشد خال‌ها همگی با هم تغییر می‌کند، اما اگر فقط یک یا چند خال دچار تغییر اندازه یا رنگ، خارش، سوزش و خونریزی شود، حتما باید توسط متخصص پوست مورد بررسی قرار بگیرد.

کهیر بارداری

برخی خانم‌ها طی سه ماهه سوم بارداری (معمولا در بارداری اول) دچار کهیر می‌شوند که از ناحیه شکم شروع شده و گاهی قسمت فوقانی بازو‌ها و ران‌ها را هم درگیر می‌کند.

بروز این کهیرها با خارش زیاد همراه است به طوری که گاهی مانع خواب شبانه فرد می‌شود. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای مجاز در دوران بارداری ضروری است البته این مشکل پوستی در اغلب موارد در عرض دو تا سه هفته پس از زایمان از بین می‌رود، اما ممکن است بلافاصله پس از زایمان به صورت قابل توجهی تشدید شود.

قرمزی کف دست

این حالت در 40 درصد زنان سفید پوست و 30 درصد خانم‌های بارداری که پوست گندمی و تیره دارند، دیده می‌شود و ممکن است به صورت نقاط منتشر در تمام کف دست یا فقط در برجستگی‌های کف دست باشد.

دکتر بهروز باریک‌بین - متخصص پوست‌ و‌ مو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها