یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگیتان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان باشما خواهیم بود.
کد خبر: ۶۹۹۵۱۶
آیا من باردارم؟

جام جم سرا: آیا من باردارم؟ این اولین پرسشی است که خانم‌ها چند روز پس از دیر شدن عادت ماهانه از خودشان می‌پرسند و اگر آماده مادر شدن باشند، کلی ذوق‌زده می‌شوند و امیدوارند نتیجه آزمایش خونشان هم مثبت باشد. البته به تعویق افتادن عادت ماهانه ممکن است یکی از نشانه‌های بارداری باشد و برای این‌که واقعا بدانید باردار هستید یا نه به نشانه‌های بیشتری نیاز دارید، چون بعضی وقت‌ها عادت ماهانه به دلایل متفاوتی غیر از بارداری مثلا تغییرات هورمونی، وجود کیست و... عقب می‌افتد.

خستگی بی‌دلیل: خستگی بیش از اندازه و غیر قابل توجیه به دنبال عقب‌افتادن عادت ماهانه از شایع‌ترین علائم زودرس بارداری محسوب می‌شود. البته نگران نباشید. بدن شما به مرور زمان با شرایط موجود وفق پیدا می‌کند و از شدت احساس خستگی کاسته خواهد شد.

بوهای بدبو: بسیاری از خانم‌ها در هفته‌های نخست بارداری به بعضی بوها حساس می‌شوند به طوری که با استشمام یک بوی همیشگی غذای مورد علاقه‌شان حالت تهوع پیدا می‌کنند. بنابراین اگر باز کردن در یخچال، رفتن به رستوران و استفاده از عطر همیشگی‌تان حالتان را بد می‌کند، شاید حامله باشید. حتی علاقه به برخی غذاها و بوکشیدنشان هم می‌تواند از اولین نشانه‌های بارداری باشد.

تغییرات فیزیکی بدن: یکی از علائم تقریبا شایع بارداری، تغییر سایز و شکل سینه است. بسیاری از خانم‌ها در اوایل بارداری احساس می‌کنند سینه‌هایشان بزرگ‌تر و دردناک شده و هاله قهوه‌ای اطراف آنها نیز تیره‌تر شده است.

تکرر ادرار: آیا عادت ماهانه‌تان دیر شده و زیاد به دستشویی می‌روید؟ احتمالا باید خودتان را برای مادر شدن آماده کنید! تکرر ادرار می‌تواند در اوایل بارداری شروع شود و تا سه ماهه سوم ادامه پیدا کند.

حالت تهوع و استفراغ: هر چند حالت تهوع و استفراغ می‌تواند از جمله نشانه‌های بارداری باشد، اما بسیاری از خانم‌ها آن را تجربه نمی‌کنند و برخی نیز تا لحظه آخر زایمان با این مشکل مواجه‌اند، اما معمولا فقط تا 12 هفته اول بارداری ادامه دارد و بیشتر هم اوایل صبح و پس از بیدار شدن از خواب بروز می‌کند. برای درمان تهوع و استفراغ صبحگاهی توصیه می‌شود معده‌تان را خالی نگذارید و با مصرف میوه و خوراکی‌های کم کالری از بروز آن پیشگیری کنید. البته گاهی این حالت به حدی شدید است که مانع غذاخوردن و کاهش وزن شدید مادر می‌شود. در چنین شرایطی پزشک مصرف داروهای خاصی را تجویز می‌کند که برای سلامت جنین هم خطرناک نباشد.

تست خانگی بارداری: اگر تغییرات خاص در رنگ و غلظت ترشحات واژن همراه با عقب افتادن عادت ماهانه و مثبت بودن تست خانگی بارداری (بی‌بی چک) باشد، احتمالا حامله هستید، اما یادتان باشد نتیجه این تست‌ها همیشه قابل اعتماد نیست و فقط آزمایش خون نتیجه قطعی را مشخص می‌کند.

منبع: مایوکلینیک
پریسا اصولی -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
۱
۰
یك زن باردار چه كارهایی باید بكند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها