تکلیف پروژه ناتمام و پرحاشیه «لاله» بزودی با رای حَکم معلوم خواهد شد

تازه‌ نفس‌های سینما در صف حمایت

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن تاکید بر تربیت و فراهم کردن شرایط فیلمسازی حرفه‌ای برای کارگردانان جوان، از حمایت این نهاد از ساخت فیلم‌های سینمایی فیلمسازان فیلم اولی در سال جاری خبر داد، اگرچه فیلمسازان جوان چندان با نگاه مثبت به تحقق این وعده امیدوار نیستند.
کد خبر: ۷۰۴۵۱۶

به گزارش جام‌جم، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در نشست رسانه‌ای روز گذشته مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: از همان سال گذشته و از ابتدای حضور در این نهاد تلاشمان این بود که استانداردهای جهانی و شرایط عادلانه‌ای را برای تولید و نظارت بر آثار در نظر بگیریم. بنابراین در زمینه‌های مختلف فیلم داستانی، انیمیشن و سینمایی شوراهایی را راه‌اندازی کردیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره حمایت از فیلم‌های اول سینمایی نیز گفت: از میان تقاضاهای فراوان برای ساخت فیلم اول تاکنون 20 فیلم مورد بررسی قرار گرفته که چهار اثر تصویب شده و قرارداد یکی از این فیلم‌های سینمایی نیز منعقد شده است. درمجموع قصد داریم با مهیا شدن شرایط امسال از ده فیلمساز فیلم اولی برای ساخت اثرشان حمایت کنیم.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: هرچند فعلا از پنج میلیارد مصوب فقط سه و نیم میلیارد تومان بودجه در اختیار ما قرار گرفته که در این صورت مجبوریم کیفیت را فدای کمیت نکنیم و از فیلمسازان کمتری حمایت کنیم. البته دراین رابطه پیگیر جلب مشارکت مراکز دیگر برای حمایت همه جانبه از فیلمسازان فیلم اولی هستیم. ملاک اصلی شورای سینمایی ما برای حمایت کیفیت فیلمنامه و سوابق کارگردان است.

او در ادامه گفت: در حوزه فیلم داستانی نیز تفکیکی بین وظایف ما و انجمن سینمای جوانان ایران صورت گرفته است. ما در مرکز سینمای مستند و تجربی به منظور تمرین و تربیت فیلمساز فیلم بلند، حمایت‌های لازم را از فیلمسازان جوان انجام خواهیم داد. طباطبایی‌نژاد در همین باره افزود: حمایت‌های مرکز گسترش فرصت مناسبی را برای ساخت فیلم داستانی در اختیار آنها قرار می‌دهد. ما پس از بررسی طرح‌های مختلف تاکنون مجوز تولید 20 فیلم کوتاه حرفه‌ای را از سوی سازمان سینمایی صادر کرده‌ایم که یکی از آنها هم به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است. رویکرد ما در این بخش آموزش و حرفه‌ای‌سازی افراد است و فیلمسازان با تولید این آثار به عبارتی برای ورود به سینمای حرفه‌ای کشور هم یک دستگرمی حرفه‌ای انجام می‌دهند و هم فضای مدیریتی سینما را تجربه می‌کنند.

حمایت‌ها جدی نیست

در حالی که طباطبایی‌نژاد در نشست خبری خود وعده حمایت از فیلم اولی‌ها را طرح کرد، خود فیلمسازان جوان، به تحقق این وعده چندان خوشبین نیستند.

تینا پاکروان که اولین و تنها ساخته سینمایی‌اش «خانوم» در نوبت اکران دوم عیدفطر به سر می‌برد، درخصوص حمایت از فیلمسازان فیلم اولی به جام‌جم گفت: واقعیت این است که هیچ مرکز و نهادی از فیلمساز فیلم اولی حمایت نمی‌کند و همه مباحث مطرح شده در این زمینه حرف و شعاری بیش نیست. نهادهای مسئول در این زمینه از فیلمسازان فیلم چندمی هم حمایت نمی‌کنند، چه برسد به فیلم اولی‌ها. حرکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حمایت از فیلمسازان فیلم اولی به سیاست‌های وزارت ارشاد مربوط می‌شود و آنها قرار است فقط فیلم‌های تائید شده توسط این وزارتخانه را پس از بررسی، مورد حمایت مختصری قرار دهند.

بازیگر و مدیرتولید «متروپل» ادامه داد: در همین دو هفته گذشته پنج فیلمساز فیلم اولی به من مراجعه کردند که سرمایه‌گذاری و تهیه‌کنندگی کارشان را به عهده بگیرم، چون مرکز و نهادی نیست که از آنها حمایت‌های لازم و کافی را انجام دهد. الان هم که تهیه‌کنندگی یک فیلم اولی را به عهده دارم، هیچ کمکی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دریافت نکرده‌ام.

پاکروان ضمن اذعان به لزوم حمایت‌های دولتی برای تولید فیلم‌های اول فیلمسازان، نمونه کار و فیلمنامه را دو عنصر مهم برای جذب تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار دانست و افزود: فیلمسازانی که می‌خواهند فیلم اول خود را بسازند، اگر فیلمنامه باکیفیت و قابل اعتنایی دارند، باید آن را به یک تهیه‌کننده حرفه‌ای سینما ارائه کنند. تهیه‌کننده حرفه‌ای هم پس از این‌که از فیلمنامه خوشش آمد، بلد است که چاله‌های مالی فیلم را چطور پر کند. در صورتی‌که اگر خود فیلمسازان فیلم اولی درگیر روند تولید و جذب سرمایه شوند، به دلیل برخوردهای غیرحرفه‌ای که با آنها خواهد شد، خودشان را می‌بازند و از ادامه فیلمسازی سرخورده می‌شوند.

چه خبر از «لاله»؟!

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درخصوص پروژه نیمه‌تمام و جنجالی «لاله» نیز گفت: پس از این‌که جلسات مشترک ما و اسدالله نیک‌نژاد کارگردان فیلم به نتیجه نرسید، در نهایت تصمیم گرفتیم تعیین تکلیف نهایی را منوط به رای حَکم قرارداد کنیم. در قرارداد ما و آقای نیک‌نژاد ماده‌ای وجود دارد که در صورت اختلاف حَکمی از سازمان سینمایی بین ما قضاوت کند.

آقای ایوبی، رئیس سازمان سینمایی هم آقای علیرضا رضاداد را به عنوان حکم پروژه «لاله» انتخاب کرد. آقای رضاداد هم چند وقتی است با دقت این پرونده را بررسی می‌کنند و با طرفین ماجرا یعنی ما و آقایان نیک‌نژاد، آقامحمدیان و جواد شمقدری جلساتی را برگزار کرده‌اند. ایشان بزودی رای نهایی خود را در این خصوص اعلام می‌کنند که ما تابع آن خواهیم بود و امیدوارم آقای نیک‌نژاد هم تن به این تصمیم قانونی دهد.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها