آب مشترکین پرمصرف تهرانی دیروز قطع شد

مذاکره برای واردات آب

همزمان با افزایش کمبود آب در تهران و اجرای اقدامات تنبیهی در پایتخت، ‌وزیر نیرو از احتمال واردات آب برای جبران کمبود آب کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۰۳۷۶۸

حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موضوع واردات آب را مطالعه می‌کنیم و با برخی کشورها مذاکراتی دراین زمینه انجام داده‌ایم. وی تصریح کرد: در زمینه واردات آب به مطالعات جامع، فنی، اقتصادی و محیط‌زیستی نیاز داریم که باید انجام شود و در حال انجام است.این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر این‌که مطالعات در زمینه واردات آب مطلبی نیست که سریع‌الوصول باشد، گفت: روی این مساله نمی‌توان به صورت جدی حساب کرد و برای آن زمان نیاز است.

چیت‌چیان در مورد وابستگی کشور به واردات آب افزود: واردات آب وابستگی ایجاد می‌کند. ممکن است در صورتی که واقعا نیازمند واردات باشیم این کار انجام شود البته با تعاملاتی که با کشورهای همسایه داریم جوابگو خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تغییر تعاملات با کشوری که از آن آب وارد می‌کنیم وجود دارد، گفت: ممکن است تعاملاتمان تغییر کند بنابراین وابستگی در مساله آب به هیچ وجه خوشایند نیست.

آغاز تنبیه پرمصرف‌ها در تهران

در همین حال، با اجرای طرح قطعی آب پرمصرف‌ها در تهران، استخرها و فضای سبز ویلاهای شمال پایتخت برای ساعات محدودی دسترسی‌شان به آب شهری را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ما، همان گونه که از قبل وعده شده بود دیروز نخستین مرحله از طرح محدود قطعی آب پرمصرف‌ها در پایتخت به اجرا درآمد. طرحی که اکنون با روشن شدن برخی جزییات آن، مشخص می‌شود بسیار محدود بوده و فقط سه روز اول هفته جاری را در بر ‌می‌گیرد و سپس به پرمصرف‌ها مهلت یک ماهه‌ای برای کاهش مصرف داده می‌شود؛ برخوردی از روی تسامح و تساهل که معلوم نیست از قدرت بازدارندگی کافی برای کاهش مصرف آب در پایتخت برخوردار باشد.

بر این اساس دیروز آب 300 مشترک پرمصرف ـ مشترکینی که بیش از 200متر مکعب آب مصرف کنند ـ قطع شد. مشترکینی در مناطق شمالی تهران مانند فرشته، نیاوران، سعادت‌آباد، ایران زمین، شمال خیابان ولیعصر، زعفرانیه و ونک که منازل ویلایی دارند. این منازل دو ویژگی دارند که باعث افزایش شدید مصرف آب می‌شود. ویژگی اول وجود فضای سبز وسیع در حد باغ و دوم استخر. با این حال نکته اینجاست که نگاهی به روش برخورد وزارت نیرو با پرمصرف‌هانشان می‌دهد این برخورد بیش از حد آسان‌گیرانه است چراکه آب پرمصرف‌ها فقط همین دیروز و برای یک‌روز قطع شد و از امروز در مناطق قطع شده وضع به‌حال‌عادی باز می‌گردد.

به این ترتیب کل قطعی آب برای پر مصرف‌ها در پایتخت فقط امروز و فردا ادامه خواهد داشت، چرا که شرکت آب و فاضلاب تهران در پی تماس‌های مردم به مشترکین یک ماه فرصت اعطا کرده است. به این ترتیب برنامه‌ای که انتظار می‌رفت با قاطعیت مجری، هشداری برای کاهش مصرف آب باشد تنها به سه روز اجرا محدود و سپس یک ماه آینده که قاعدتا گرمای هوا فروکش کرده و مصرف آب به طور طبیعی کاهش یافته است، موکول شده است.

استخرها بی‌آب ماندند

محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما جزئیات اجرای برنامه قطع آب پرمصرف‌ها و اجرای آن از روز گذشته را تشریح کرد.

وی گفت: اکنون در پی اجرای قانون برای کاهش مصرف آب هستیم و انشعاب مشترکان پرمصرفی که بیش از 200 متر مکعب مصرف دارند را از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر قطع می‌کنیم. اما این قطعی فقط دیروز انجام شد و تکرار نخواهد شد.

وی ادامه داد: 70 درصد پرمصرف‌ها در مناطق شمالی تهران زندگی می‌کنند و تکلیف ما باید با این افراد روشن شود. قرار نیست وقتی کسی پولدار است مصرف بیشتری داشته باشد. مشترکان پر مصرف ساکن در شمال تهران فضای سبز و همچنین استخر خانه‌های خود را از آب شرب تامین می‌کنند که با قطع یکروزه آب در منطقه یک تهران، به این افراد هشدار داده شد در مصرف آب خود تجدید‌نظر کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران اظهار کرد: متوسط مصرف مشترکان پر مصرف حدود 250 مترمکعب است البته بیش از این مقدار هم مصرف داشتیم اما تعداشان زیاد نیست. وی افزود: 70 درصد مشترکان پر مصرف در مناطق شمالی تهران قرار دارند و 30 درصد در دیگر مناطق سکونت دارند. این در حالی است که انشعاب 70 درصد مشترکان پر مصرف بیش از 200 متر مکعب روز گذشته قطع شد و 30 درصد باقیمانده در مناطق2، 3، 4، 5 و 6 هستند که امروز و فردا از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر قطعی آب را تجربه خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: اکنون سه میلیون و 800 هزار انشعاب در شهر تهران برای ده هزار واحد مسکونی وجود دارد که 3000 مشترک بالای 50 متر مکعب آب مصرف می‌کنند. وی افزود: متوسط مصرف آب در یک دوره برای یک خانواده چهار نفره حدود 20متر مکعب است و افرادی که بیش از این مقدار مصرف دارند مشخص است که آب شرب را در جاهای دیگر به کار می‌برند. به عنوان مثال زمانی که انشعابی 200 یا 300 متر مکعب آب مصرف می‌کند مشخص است این آب برای آشامیدن استفاده نشده است. پرورش گفت: عملکرد چهار ماهه مشترکان نشان می‌دهد از سه‌میلیون و 800هزار انشعاب 700 هزار مشترک بین 20 تا 50 متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

به گفته وی، ما نمی‌توانیم اکنون برخورد سنگینی با افراد پر مصرف داشته باشیم به این دلیل که این افراد مدت زیادی به پر مصرف بودن عادت کرده‌اند و باید اصلاح الگوی مصرف را به طورتدریجی در برنامه خود قرار دهند. این قطعی آب فقط به عنوان یک محدودیت در نظر گرفته شده تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود. البته به‌دنبال مجوزهای بالا دستی برای برخورد هستیم که با دریافت آن در آینده با مشترکان پر مصرف برخورد جدی‌تر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها