معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی دلیل این مسمومیت را فاسد بودن غذای سحری نذری اعلام کرد

مسمومیت 400 نفر از اهالی یک روستا در خراسان شمالی

بروز نوعی مسمومیت در روستای «قلعه‌خان» شهرستان «مانه و سملقان» در استان خراسان شمالی از روز دوشنبه، شمار زیادی از اهالی این روستای 2500 نفری را به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه کشانده است.
کد خبر: ۶۹۸۵۰۴

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شمار مسموم‌شدگان را 400 نفر اعلام کرد و گفت: فاسد شدن برنج سحری صرف شده از سوی ساکنان روستای «قلعه‌خان» در شهرستان مانه و سملقان گمانه اصلی برای مسمومیت روزه‌داران در این روستاست.

دکتر نادر نیک‌پرست افزود: چلوگوشت غذای سحری این روستاییان هشت تا ده ساعت قبل از سحر پخت شده بود، بنابراین به نظر می‌رسد این غذا تا حدودی فاسد شده و روزه‌دارانی که این غذا را خورده‌اند پس از شش هفت ساعت علائم مسمومیت را بروز داده‌اند.

وی گفت: علاوه بر آن برای پخت غذا و مصرف آب شرب روزه‌داران از آب چاه بدون داشتن شرایط بهداشتی استفاده شده که همین امر نیز می‌تواند علت دیگری برای مسمومیت روستاییان باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی احتمال شیوع بیماری التور در این منطقه را به‌دلیل استمرار نداشتن علائم مسمومیت روستاییان رد کرد.

وی اظهارکرد: 20 مورد آزمایش از آب، غذا و مسموم‌شدگان به آزمایشگاه‌های داخل و خارج استان ارسال شده که تا پایان هفته جاری نتایج اولیه آن
اعلام می‌شود.

دکتر نیک‌پرست افزود: آزمایش التور نیز انجام شده و در آزمایشگاه‌های استان در حال بررسی است که بزودی نتایج آن نیز مشخص می‌شود.

وی پیرامون مراحل سیر این واقعه گفت: در مرحله نخست علائم مسمومیت در 800 نفر از روستاییان منطقه که آب و غذای سحری را مصرف کرده بودند وجود داشت که این علائم در 400 نفر شدت داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: نیروهای پزشکی برای مداوای روستاییان مسموم به منطقه اعزام شده‌اند و مشکلی نیز از لحاظ درمانی
وجود نداشت.

مسمومیت از آب نیست

گرچه برخی احتمال می‌دهند استفاده از آب آلوده دلیل مسمومیت روستاییان باشد، اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی این احتمال را رد کرد و گفت: مسمومیت اهالی روستای قلعه خان ناشی از آب آشامیدنی مصرفی نیست، زیرا اگر مسمومیت اهالی روستا ناشی از آب باشد، باید دیگر ساکنان روستا و حتی روستاهای همجوار آن هم که با تانکرهای سیار زیر پوشش این شرکت تامین می‌شود، مسموم می‌شدند.

حمید روشن‌روان افزود: طبق بررسی انجام شده با توجه به این‌که یکی از اهالی روستا، تامین آب مراسم افطاری و تهیه غذای مسجد روستا را با تانکر شخصی خود انجام داده است، احتمال آلودگی تانکر حمل آب وجود دارد، ولی باید بررسی بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

به گفته وی، آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان روستاهای دچار کم‌آبی استان از جمله قلعه‌خان در شهرستان مانه و سملقان از طریق تانکرهای سیار و آب چاه کلرزنی شده و بهداشتی مختص مصرف آب آشامیدنی زیر پوشش شرکت تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی با تاکید بر این‌که این شرکت بر تامین آب آشامیدنی روستاهای مزبور به صورت مستمر نظارت داشته و مشکلی از این بابت وجود ندارد، از روستاییان درخواست کرد فقط از آب آشامیدنی‌ای که به وسیله تانکرهای سیار تحت نظارت شرکت حمل می‌شود، استفاده کنند. روشن‌روان با اشاره به این‌که اکنون آب شرب 148 روستای استان به دلیل خشکسالی و کاهش آبدهی چاه‌ها، از طریق تانکرهای سیار زیر نظارت این شرکت تامین می‌شود، تصریح کرد: البته در سایر روستاهای استان هم درخصوص تامین آب آشامیدنی، شرایط آرمانی نداریم و ضروری است ساکنان این روستاها در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشند. بنا بر پیش‌بینی شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی، 259 روستای این استان با 152 هزار و 97 نفر جمعیت امسال بر اثر خشکسالی در زمینه تامین آب آشامیدنی خود دچار مشکل خواهند شد. کاهش بارندگی‌ها و بروز بحران خشکسالی در سال آبی جاری، خراسان شمالی را در شمار هفت استان آسیب دیده از این ناحیه قرار داده که آثار این بحران در بخش آب روستایی نمود بیشتری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها