اصل قورباغه‌ای اشاره به شکل‌گیری تدریجی عادات، نگرش‌ها و رفتارها می‌گردد. شکل‌گیری تدریجی از طرفی دیگر منجر به تحکیم این عادات و نگرش‌ها می‌شود. به این صورت که شما به تدریج در مقابل حتی متضادترین افکار و نگرش‌ها حساسیت خود را از دست می‌دهید و به تدریج با آن خو می‌گیرید.
کد خبر: ۶۹۷۴۵۸
اخطارهای قورباغه‌ای برای کاهش مشکلات زناشویی

جام جم سرا: قبل از این‌ که به بررسی این موضوع در زندگی مشترک بپردازیم اجازه بدهید اصل قورباغه‌ای را توضیح دهیم:

اگر یک قورباغه را بردارید و داخل یک ظرف آب جوش بیندازید قورباغه چه می‌کند؟ به سرعت به بیرون می‌پرد! در واقع قورباغه فوراً به این نتیجه می‌رسد باید از خطر فرار نماید! حالا اگر همین قورباغه را بردارید و داخل یک ظرف آب سرد بیندازید و بعد به تدریج آن را حرارت بدهید قورباغه چه کار می‌کند؟ قورباغه به دلیل این‌که جانوری دوزیست است، متوجه تغییر دمای تدریجی نمی‌شود. در نتیجه کم‌کم آب‌پز می‌شود.

اصل قورباغه‌ای در بسیاری عادت‌های روزمره ما نیز خود را نشان می‌دهد. فرد ممکن است آن‌قدر بی‌خیال از کنار یک موضوع بگذرد و تأثیر آن را بر زندگی کم‌اهمیت ارزیابی نماید تا بالاخره آن موضوع تبدیل به یک معضل گردد. یک بار سیگار یا قلیان کشیدن ضرر ندارد... دوبار هم می‌شود ازش گذشت... بعد از چند وقت فرد چشمانش را که باز می‌کند می‌بیند پوستش چروک شده، قلبش درد می‌کند و دود سیگار تأثیر خودش را گذاشته! اما این موضوع چون به تدریج اثر خود را گذاشته، احساس خطری در وی بوجود نمی‌آورد.


همین فرد اگر یک روز صبح از خواب بیدار شود و در آینه خود را نگاه کند و ناگهان با صورتی روبرو شود که به اندازه 20 سال چین و چروک گرفته یا ناگهان درد شدیدی در قلب احساس کند و ... مطمئناً سریع واکنش نشان می‌دهد، از محل کار مرخصی می‌گیرد. به دکتر مراجعه می‌کند و با نگرانی شدیدی از مشکل خود صحبت می‌نماید.

وقتی یک عادت تبدیل به یک معضل می‌شود!
در زندگی مشترک نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. در نظر بگیرید؛ آقا یک شبه تغییر رویه دهد؛ محل خوابش را جدا کند، رابطه زناشویی کاملاً قطع شود، هر شب هر کدام تنها سر میز شام همدیگر را ملاقات نمایند و هر کدام بیشتر از چند ساعت پای سریال‌های مورد علاقه و کلیشه‌ای خود بنشینند و... فردا روز از نو، روزی از نو.
مسلماً اولین کاری که خانم یا آقا می‌کند تلفن زدن به دوستان و آشنایان، گرفتن وقت مشاوره خانواده (یا در موارد بحرانی‌تر، مشاوره با وکیل) بحث با همسر و... است. زیرا وی به ناگاه احساس خطر کرده و به دنبال رفع آن می‌گردد. درست همانند قورباغه‌ای که نمی‌تواند خود را با دمای ناگهانی محیط سازگار نماید.
هیچ‌کدام از برنامه‌ها و سریال‌های آن ور آبی، در قسمت‌های اول هدف خود را آشکار نمی‌کنند. ظاهراً رابطه زن و شوهر قهرمان داستان عالی است، هیچ انتظار خیانتی نمی‌رود. حتی ممکن است در ابتدا به این موضوعات حساس هم باشند و قاطعانه از تعهد در زندگی و روابط سالم دفاع نمایند (کاری که تهیه‌کنندگان به منظور گرم کردن تدریجی آب انجام می‌دهند).

دوری‌های زن و شوهر، قهر‌های پی در پی، نادیده گرفتن مسایل جزئی به این امید که خود به خود رفع می‌شوند، سهل‌انگاری در تربیت کودک، اعتماد افراطی به همسران، بی‌بند و باری و ... همگی باعث می‌شوند همسران در دام اصل قورباغه‌ای گرفتار شوند. پس از مدتی چشم خود را باز می‌کنند و می‌بینند که کار از کار گذشته و در گیر و دار این مسائل که زمانی آن‌ها را کم‌اهمیت جلوه می‌دادند در حال آب‌پز شدن هستند.

به عنوان مثال خانمی چند وقت پیش در رابطه با همسرش به مشکلاتی برخورده بود. وی موضوع را این‌طور مطرح نمود: «من آزادش می‌گذارم. حتی اجازه می‌دهم سیگار بکشد، ولی نمی‌دانم چرا ازم فرار می‌کند....»
از مشکل اصلی ایشان که بگذریم نحوه مواجه شدن با مسئله‌ای مثل سیگار در زندگی ایشان همان اصل قورباغه‌ای را پیش می‌کشد. این خانم فکر می‌کرد این‌گونه مسائل تأثیر چندانی در روابطشان ندارد. اما حقیقت این است که پس از مدتی چنان تبدیل به عادات قوی و محکمی می‌شود که تغییر و یا حذفشان غیر ممکن می‌نماید.
بنابراین، مواظب دمای محیط باشید. سعی کنید مشکلات ارتباطی و زناشویی را جدی بگیرید. گذشت داشته باشید، اما تساهل نه. دقت به خرج دهید، اما وسواس نه. و در پایان سعی کنید آن‌ها را حل کنید، مشکلات خود به خود حل نمی‌شوند.(ایران فروم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها