رئیس مجلس:

سیاست‌های افزایش جمعیت نباید با شتاب‌زدگی اجرا شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیاست‌های افزایش جمعیت کشور نباید با شتاب‌زدگی اجرا شود، گفت: این اقدامات باید با حساب، سنجیده و با جهتگیری صحیح باشد و از هرگونه کارهای عجولانه پرهیز شود.
کد خبر: ۶۹۶۰۶۲

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در همایش روز جهانی جمعیت که در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران برپا شد، آمار شرایط جمعیتی کشور را راضی‌کننده ندانست و اظهار کرد: ما باید به سمتی پیش برویم که میزان طلاق و فاصله باروری‌ها که در حال افزایش است، کمتر شود.

رئیس مجلس ادامه داد: البته مشکلی که در کشور وجود دارد موضوع آمار است و گزارشی که وزارت بهداشت درباره میزان باروری اعلام کرده با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تفاوت دارد.لاریجانی گفت: در گزارش وزارت بهداشت آمار باروری 1.8 درصد اعلام شده است، اما در آمار مرکز پژوهش‌های مجلس 1.61 درصد که در مناطق شهری این میزان به 1.49 درصد و در مناطق روستایی به 1.43 درصد می‌رسد.وی خاطرنشان کرد: وضع کشور از نظر افزایش جمعیت در سال گذشته بهتر از سال 91 نبوده است، به همین دلیل سیاست‌های کلی جمعیتی از طرف رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده و در آنجا پس از کارشناسی، توسط ایشان ابلاغ شد.رئیس مجلس افزود: سمت‌گیری سیاست‌های جمعیتی کشور به سوی اصلاح شرایط است و تا زمانی که این روند تغییر نکند یعنی در زمینه‌های اقتصادی، معیشتی، شغل و... تغییری ایجاد نشود، نمی‌توان امیدوار بود.لاریجانی با بیان این که تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه در حال تغییر است، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد که شرایط جمعیتی جامعه در حال تغییراتی بزرگ است، اما خانواده‌هایی که بیشتر به مقدسات مذهبی اعتقاد دارند به دنبال تک‌فرزندی نبوده و خواهان بیش از یک فرزند هستند.

مشوق‌ها باید با شرایط کشور متناسب باشد

وی با بیان این که در سال‌های گذشته بسته‌های تشویقی توسط دولت ارائه می‌شد، گفت: این مشوق‌ها خوب است، اما باید دید که تا چه میزان با شرایط کشور و مردم متناسب است، در عین حال همسنگ بودن و داشتن بار مالی برای کشور نیز در این مشوق‌ها سنجیده شود.

لاریجانی اظهار کرد: براساس پیش‌نویس طرحی که برای افزایش جمعیت در حال تدوین است، باید حدود 12 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شود که کشور دارای چنین منابعی نیست و اگر این پول را داشتیم به وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت جامعه می‌دادیم.

وی با یادآوری این که باید مشوق‌ها را با شرایط علمی و منابع مردم همگون کرد، افزود: در آمارهای ارائه شده به نظر می‌رسد که مشوق افزایش مرخصی زایمان تا 8 درصد و بیمه و بازنشستگی زنان خانه‌دار تا 33 درصد در افزایش نرخ باروری تاثیرگذار باشد.

رئیس مجلس با بیان این که مشکلات اقتصادی، رکود و بیکاری، از عوامل کاهش بارداری در کشور است، یادآور شد: لازم است در شرایط فعلی که محدودیت‌های مالی زیادی در کشور وجود دارد راهکارهایی انتخاب شود که بار مالی زیادی را برای کشور برای برنامه افزایش نرخ باروری نداشته باشد.

لاریجانی با تاکید براین که نباید به موضوع افزایش جمعیت به صورت تک‌ساحتی نگریست، گفت: موضوع سالمندی و افزایش سن جامعه نیز باید از امروز مورد توجه قرار گیرد و براساس آمار تا سال 1420 مشکل جدی در این زمینه نخواهیم داشت، اما باید از امروز به فکر ساماندهی آن بود.

وی با انتقاد از آمار بالای سقط جنین در کشور تصریح کرد: 220 هزار سقط جنین در کشور انجام شده که 120 هزار سقط غیرقانونی و صد هزار سقط دیگر قانونی بوده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: غیرقانونی بودن بیش از نیمی از آمار سقط جنین خطرناک است که باید وزارت بهداشت به آن توجه کند، زیرا این موضوع با معیارهای مادی محاسبه نمی‌شود و نوعی قتل نفس و مغایر ارزش‌های اسلامی جامعه است و اگر لازم است در این زمینه قانونی نیز تهیه شود، مجلس آمادگی آن‌را خواهد داشت.لاریجانی با بیان این که موضوع جمعیت و سیاست‌های آن باید به طور دقیق و کارشناسی دنبال شود، خاطرنشان کرد: طرحی نیز در این زمینه در مجلس در حال تدوین است که جا دارد کامل‌تر شده و امیدواریم با همکاری دولت این بحث به یک قانون جامع تبدیل شود.

28 درصد زوج‌ها تک فرزندند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز بر انجام مشاوره قبل از ازدواج برای توانمند شدن زوج‌ها و تصمیم به فرزندآوری تاکید کرد و گفت: 28 درصد زوج‌ها تک فرزند هستند و بین ازدواج تا فرزند اول 3.5 سال و بین فرزند اول و دوم 5.5 سال فاصله می‌گذارند که باید اصلاح شود.

به گزارش فارس، علی‌اکبر سیاری در همایش یاد شده افزود: جمعیت 15 تا 64 سال به عنوان جمعیت فعال شناخته می‌شود و 70 درصد جمعیت کشور را جمعیت فعال تشکیل می‌دهد. در واقع ما دوران طلایی جمعیت را داریم و هنر ما این است که این جمعیت را در جهت توسعه کشور به کار بگیریم.

وزیر بهداشت: افزایش مراکز وازکتومی صحت ندارد

وزیر بهداشت درباره خبر گسترش مراکز وازکتومی تصریح کرد: در این زمینه بخشنامه‌ها اصلاح شده است. آنچه به عنوان مقررات ابلاغ شده در حال اجراست و اگر هم مواردی غیر از این باشد تخلف از قانون محسوب می‌شود و در مجموع گسترش این مراکز صحت ندارد. به گزارش ایسنا، حسن هاشمی در حاشیه همایش روز جهانی جمعیت افزود: آمارها درباره انجام وازکتومی و توبکتومی در کشور دقیق نیست، اما انجام این چنین اعمالی بسیار ناچیز است. وزارت بهداشت به آنچه به صورت رسمی انجام می‌شود نظارت دارد و شواهد رسمی نیز حاکی است که انجام این اعمال کاهش داشته است، نه افزایش.

هاشمی با بیان این‌که در مباحث جمعیتی دو برنامه را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: به منظور حمایت از زوج‌های نابارور، کاهش هزینه‌های دارویی آنها را در دستور کار داریم. در عین حال وزارت بهداشت برای برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌ها به منظور آموزش و انتقال آن به مردم آمادگی دارد.

وزیر بهداشت درباره سقط غیرقانونی در کشور و اقدام وزارت بهداشت برای کاهش اظهار کرد: ما اعلام آمادگی می‌کنیم که آنچه قانونی است اجرا کنیم، اما به نظر می‌رسد بخشی از موارد به دستگاه‌های نظارتی و قضایی مربوط می‌شود و در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها