از آنجا که کودکان و نوجوانان در سن رشد هستند و والدین آنها بویژه مادران مرتب نگران تغذیه آنها می‌باشند، روزه‌داری آنها نیز می‌تواند بیش از پیش به این نگرانی‌ها دامن بزند، اما متخصصان تغذیه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنند که با رعایت آنها هیچ آسیبی از روزه گرفتن به کودک و نوجوان وارد نخواهد شد.
کد خبر: ۶۹۰۲۹۹

همان‌طور که می‌دانید، استخوان‌های کودک و نوجوان در حال رشد مرتب، در حال طویل شدن است، و کلسیم یکی از املاح حیاتی برای آنها به شمار می‌رود، بنابراین در طول ماه مبارک رمضان نیز، مصرف منابع غنی کلسیم نظیر شیر، ماست و کشک باید به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

استفاده از شیر و لبنیات غنی شده با تلفیق غلات و بادام پوست‌کنده و مصرف ترکیباتی همچون فرنی و شیربرنج غنی با خلال بادام؛ همچنین سوپ‌های سبکی که محتوی سبزیجات، غلات سبک، حبوباتی همچون عدس و لپه و لوبیا با آب گوشت و مرغ چربی گرفته شده باشند می‌توانند غذاهای مناسبی برای کودکان روزه‌دار محسوب شوند.

حتما بعد از افطار 8 لیوان آب، 2 لیوان شیر یا فرآورده‌های کلسیمی دیگر، ویتامین به صورت مکمل غذایی، غذاهای پروتئینی شامل گوشت، مرغ و حبوبات و سبزیجات با فاصله به کودکان داده شود.

تلفیق مواد باهم و مصرف غذاهایی همچون کوکوی سیب‌‌زمینی، شامی و کتلت که شامل مجموعه‌ای از تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، گوشت و حبوبات هستند و در روغن زیتون سرخ می‌شوند می‌تواند انرژی کاملی که ارزش بیولوژیکی پروتئینی بالایی دارند را به این کودکان بدهند.

استفاده از سوپ‌های تره‌ فرنگی، جو، شیر، قارچ و غذاهایی که حاوی مغزها و دانه‌های خام تازه هستند در فاصله افطاری تا خوابیدن مفید است و این دسته از غذاها اسید چرب لازم و مواد معدنی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. حذف و کاهش مصرف موادی چون زولبیا، بامیه، شیرینی‌های تر و خشک در این ایام ضروری است و نکته مهم این است که استفاده از این مواد می‌تواند در طول روزه‌داری در کودکان احساس گرسنگی، خستگی شدید و خواب‌آلودگی همراه با افت قند خون، افت فشار و کم‌طاقتی را به بار بیاورد.

کودکان باید در وعده سحری از سالاد غنی شده استفاده کنند و از افطار تا سحر نیز 2 تا 3 واحد میوه مصرف کنند تا بتوانند فشار روزه‌داری را خنثی کنند.

بعد از افطار و شام تا زمان خوابیدن آب کافی بنوشند و از خوردن کولا، چای و قهوه که آب بدن را
دفع می‌کند، بپرهیزند.

درباره نوجوانانی که اشتهای کمی دارند یا کمی ضعیف به نظر می‌رسند، مصرف مغزها توصیه می‌شود. مادران عزیز می‌توانند مغزهای مختلف را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در هنگام سحر یا افطار به فرزندان خود بدهند یا با مخلوط آنها با شیر، یک حریره مغذی و سرشار از پروتئین برای آنها تهیه نمایند. ضمنا ممکن است برخی از نوجوانان روزه‌دار نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامین یا املاح داشته باشند که بهتر است با مشورت متخصص تغذیه در این خصوص اقدام نمایید.در کل اگر کودکتان روزه می‌گیرد مواظب باشید تا غذای او کیفیت و کمیت داشته باشد، کالری مورد نیاز بدنش تامین شود، بعد از افطار، آب سرد ننوشد تا در هضم غذا دچار مشکل نشود، سوپ خیلی داغ نخورد تا دستگاه هاضمه‌اش صدمه نبیند و دیواره مری و معده او دچار التهاب نشود، زیاد شیرینی نخورد، هنگام سحر از مواد تند و تیز مانند فلفل سیاه و قرمز پرهیز کند تا در طول روز تشنه نشود.

کارشناسان تغذیه معتقدند: کاهش وزن یک الی دو کیلویی فرزندانی که سال‌های اولیه روزه گرفتن خود را تجربه می‌کنند، طبیعی است و این میزان افت وزن پس از ماه مبارک رمضان قابل جبران است. اگر وعده غذایی مصرفی در افطار و سحر مناسب و کافی باشد، کاهش وزن بدن به سوزاندن چربی‌های بد بدن مربوط می‌شود به طوری که با مصرف این چربی‌ها در بدن پس از اتمام این ماه، چربی مفید جایگزین آنها می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها