طرح بزرگ قرآنی 1448

متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مطالب بیان شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شودشرکت کنند و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000 کمک هزینه سفر به اماکن مقدس زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه کتبی ـ تشریحی طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۶۸۹۹۳۶

پرسش پیامکی:

کدام یک از ویژگی‌های قرآن کریم در آیه 9 و 10 سوره اسرا بیان شده است؟

1 ـ بیانگر استوار‌ترین راه زندگی

2 ـ بشارت‌دهنده مومنان به پاداشی بزرگ

3 ـ گزینه‌های 1 و 2

شناخت راه قرآن

إنَّ هَذَا الْقُرْءَان یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أنَّ لَهُمْ أجْراً کَبِیراً (9)

بی‌تردید این قرآن به استوارترین آیین هدایت می‌کند و به مومنانی که کارهای شایسته انجام می‌دهند، مژده می‌دهد که برای آنان پاداشی بزرگ است. (اسراء، ‌9)

توضیح: پیشتر نیز اشاره شد که قرآن کریم نقشه راه زندگی انسان‌ها را ترسیم می‌کند. این کتاب آسمانی، تبیین‌کننده «صراط مستقیم» است؛ یعنی به راهی که مستقیم‌ترین و صاف‌ترین و پابرجاترین راه‌ها در کمال انسان است، دعوت می‌کند. به همین جهت، سخن باطل در آن راه ندارد و از هر گونه انحراف و کجی نیز به دور است. این خود یکی از وجوه اعجاز قرآن نیز هست که ـ با وجود نزول در طول 23 سال ـ مطالبش هماهنگ و به دور از تضاد درونی است.

کسی که شیوه و آیین زندگی خود را بر محور دستورات قرآن قرار دهد، بی‌تردید به موفقیت و رستگاری دست خواهد یافت؛ زیرا راهی را برگزیده است که نقشه آن را موجودی حکیم و آگاه ترسیم کرده است. به عبارت دیگر، امتیاز راه قرآن بر دیگر مکاتب و ایدئولوژی‌های بشری این است که طرح آن آگاه‌ترین و خبره‌ترین فرد به انسان، نیازهای او و موانع و خطرات پیش روی اوست. از این رو، پیام آن با نیاز انسان همخوانی دارد. گفتنی است در برخی روایات، راهی که قرآن به سوی آن هدایت می‌کند، راه ولایت اهل بیت(ع) عنوان شده است. این مطلب از هماهنگی قرآن و عترت حکایت می‌کند.

آیات متناسب: فصلت، 42/ کهف،‌1/ بقره، 2.

حدیث: امام علی(ع): «فَإذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ؛ هنگامی که فتنه‌های زمان شما چون قطعه‌های شب تاریک شما را در برگرفت، به نور هدایت قرآن چنگ زنید.» کافی؛ ج 2، ص 599، ح 2.

تکیه بر شرع محمد کن و بر قرآن کن

زان کجا عروه وثقای تو جز قرآن نیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها