نگاهی به فناوری هاردهای خارجی بی‌سیم

فضای ابری در منزل

کامپیوترهای اولیه حافظه‌هایی در حد چند کیلوبایت داشتند. در آن زمان پهنه داده‌های دیجیتال عمدتا محدود به متن می‌شد که همان مقدار حافظه کفاف نیاز کاربر را می‌داد. با انقلاب تکنولوژیک حجم داده‌ها شیب تصاعدی سرسام‌آوری پیدا کرد به نحوی که امروزه گجت‌های بندانگشتی هزاران مگابایت فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در دل خود دارند.
کد خبر: ۶۸۹۸۵۵

عکس‌های چند مگاپیکسلی، موسیقی‌های باکیفیت و از همه مهم‌تر ویدئوها و حتی فیلم‌های سه‌بعدی همه از عواملی هستند که در کنار یکدیگر عطش ظرفیت بالاتر ذخیره‌سازی را ایجاد کرده‌اند. حالا بعضی از فضای ابری استفاده می‌کنند، ولی هنوز هم نیاز به ذخیره‌سازی سنتی اعم از حافظه‌های فلش و هارد دیسک نخستین انتخاب بیشتر کاربران است.

در این میان همگام با نیاز کاربران، حافظه‌ها نیز دستخوش تغییر و تحول شده‌اند تا با پیشرفت فناوری ذخیره‌سازی ابری به کلی محو نشوند. کاهش ضخامت، افزایش سرعت ارتباطی و قابلیت پشتیبان‌گیری و رمز‌گذاری ویژگی‌هایی هستند که در بیشتر هاردهای موجود در بازار به چشم می‌خورد ولی یک جهش چشمگیر در این عرصه به شمار نمی‌آید. در واقع همچنان برای استفاده از یک هارد درایو خارجی (اکسترنال) باید به یک کابل ارتباطی متوسل شویم که با توجه به قابل حمل بودن بیشتر گجت‌های امروزی دور و برمان می‌توانند استفاده از آن را محدود‌کنند.

نخستین ویژگی قابل ذکر هاردهای بی‌سیم که تازه به بازار آمده‌اند وزن و ابعاد آن است که در کمال شگفتی حتی از یک نمونه سیمی هم بیشتر است. برای مثال هارد بی‌سیم Sky share H10 با ضخامت 23.5 میلی‌متری و وزن 255 گرم تقریبا از همه هاردهای سیم‌دار سنگین‌تر است، اما نباید این نکته را فراموش کرد که قرار نیست همچون هاردهای معمولی آن را با خود حمل کرد.

هارد بی‌سیم چگونه کار می‌کند؟

پس از کنار آمدن با ابعاد دستگاه که به دلیل استفاده از قطعات الکترونیکی بیشتر، ابعادش بزرگ‌تر شده، این سوال به ذهن می‌رسد که این دستگاه چطور با گجت‌ها ارتباط برقرار می‌کند. به این منظور در این هاردها از وای ـ فای (Wi-Fi) کمک گرفته شده است. هارد همچون یک مودم بی‌سیم که برای اتصال به اینترنت از آن استفاده می‌کنیم، به یک ماژول (گیرنده‌/‌فرستنده) وای ـ فای مجهز است. به این ترتیب دیگر فرقی نمی‌کند لپ‌تاپ باشد یا یک تبلت یا تلفن هوشمند، به آسانی می‌توان هر دستگاهی که قابلیت ارتباطی توسط امواج بی‌سیم را داشته باشد، به آنها متصل کرد. این ویژگی یکی از مزیت‌های هارد بی‌سیم نسبت به نمونه سنتی آن است، زیرا به این آسانی‌ها نمی‌توان یک تلفن هوشمند یا تبلت را به هارد متصل کرد، تازه اگر دستگاه مورد نظر از حافظه خارجی و استاندارد OTG پشتیبانی بکند.

نحوه برقراری ارتباط

برای اتصال و استفاده از هارد بی‌سیم اکسترنال یک نرم‌افزار مخصوص وجود دارد که توسط شرکت سازنده توسعه داده شده است. سیلیکون پاور برای اچ 10 برنامک مخصوصی برای دو سیستم‌عامل اندروید و آی. او. اس ساخته که از طریق گوگل پلی و آی‌تیونز به رایگان قابل دریافت است. با دانلود و نصب برنامک مخصوص در وهله اول با یک منو مواجه می‌شوید که دسته‌بندی‌های آن عکس، فیلم، موزیک و... است.

با انتخاب هر کدام از این دسته‌بندی‌ها می‌توان به محتوای موجود روی حافظه دسترسی پیدا کرد. این امکان وجود دارد تا اطلاعات موجود روی دستگاه‌‌تان را هم به هارد منتقل کنید یا فایلی دلخواه را از روی هارد به گجت‌‌تان کپی کنید. گرچه با توجه به بی‌سیم بودن سرعت نقل و انتقال داده‌ها به یو. اس. بی نسخه 3.0 نمی‌رسد، ولی در آزمایش‌های صورت گرفته می‌توان در شرایط ایده‌آل به حداکثر سرعت 37 مگابایت در ثانیه بدون سیم دست پیدا کرد. از آنجا که USB نسخه سه روی تلفن هوشمند یا تبلت قابل استفاده نیست پس چنین سرعتی برای انتقال داده با یک گجت خشنود‌کننده است.

سیلیکون پاور برای تامین انرژی مورد نیاز اچ 10 از یک باتری لیتیومی با ظرفیت 2600 میلی‌آمپری استفاده کرده است که به ادعای آن تا پنج ساعت می‌توان یکسره از دستگاه استفاده کرد. با این حال در تست‌های انجام شده ظاهرا بیش از سه ساعت مداوم نمی‌توان روی باتری حساب کرد و پس از آن می‌توان با اتصال به پریز برق کار خود را ادامه داد.

به غیر از برنامک مخصوص اسمارت فون‌ها، برای برقراری ارتباط بارایانه دسکتاپ و لپ‌تاپ می‌توان از مرورگر وب ـ کروم، فایرفاکس و... ـ‌ به هارد دسترسی پیدا کرد. برای این کار باید یک آدرس مخصوص در باکس مرورگر تایپ کرد تا منوها ظاهر شود. در ارتباط از طریق مرورگر منوها همچون برنامک مخصوص تلفن هوشمند نمایش داده می‌شوند که می‌توان به داده مورد نظر دسترسی پیدا کرد. به غیر از ارتباط بی‌سیم این هاردها به درگاه یو. اس. بی نسخه 3.0 هم مجهز هستند که می‌توان با اتصال آن همچون هاردهای عادی از آن استفاده کرد.

اما بجز ارتباط بی‌سیم، استریم کردن ویدئو و آهنگ و ذخیره‌سازی بدون سیم، هیجان انگیز‌ترین کاربرد آن در برقراری یک شبکه خانگی یا اداری کوچک است. به عنوان نمونه اچ 10 سیلیکون پاور قابلیت پشتیبانی و سرویس‌دهی همزمان به هشت دستگاه را دارد. حال تصور کنید در یک شرکت کوچک که نیاز به اشتراک‌گذاری و انتقال فایل وجود دارد یک هارد بی‌سیم چقدر می‌تواند موثر باشد. بدون نیاز به کابل‌کشی و صرف هزینه اضافی برای برپا کردن یک شبکه معمول می‌توان به آسانی از چنین محصولی به عنوان یک هارد میزبان برای کارمندان استفاده کرد.

نوشین ظهروند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها