مجاهدی: خداوند اگر آبرویی داده از محبت اهل بیت (ع) است، عهد کردم این آبرو را خرج خودشان کنم

بزرگداشت شاعری که عاقل است و عاشق

یازدهمین «شب شاعر» با پاسداشت محمدعلی مجاهدی، شاعر و پژوهشگر، و بحث درباره شعر آیینی با حضور تعدادی از مدیران فرهنگی و جمعی از شاعران پیشکسوت کشور شامگاه سه‌شنبه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۸۵۴۲

به گزارش ایسنا، در این مراسم که به همت مجمع شاعران اهل بیت (ع)، موسسه فرهنگی اوج و حوزه هنری برگزار شد، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، محمدرضا سنگری، یوسفعلی میرشکاک، علی انسانی، احد ده‌بزرگی، مرتضی امیری اسفندقه، عباس براتی‌پور و جمعی از شاعران و ادیبان حوزه شعر و ادب آیینی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم سعید بیابانکی، مجری برنامه غزلی از محمدعلی مجاهدی خواند. او محمدعلی مجاهدی را مرجعِ شعر آیینی نام برد.

در این برنامه همایون امیرزاده، پیام سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای حاضران خواند.محسن مومنی نیز مجاهدی را در همه عرصه‌های حوزه ادبیات و ادبیات آیینی تأثیرگذار خواند و گفت: مجاهدی نفر نخست هم در سرایش و هم در پژوهش در این حوزه است.

رئیس حوزه هنری، مهم‌ترین ویژگی مجاهدی را شاگردپروری او دانست و بیان کرد: شمع وجودی استاد مجاهدی الهام‌بخش شاعران جوان است. مجاهدی شخصیتی پاسدار و معلم صادق این راه است که هرجا کجی و خلافی را دیده‌اند و احساس نگرانی کرده‌اند ابراز داشته‌اند و هرجا قوتی دیده‌اند آن را تشویق کرده‌اند.

مومنی با اشاره به مبارزه مجاهدی با کجی‌ها و انحرافات گفت: سال‌ها پیش شخص جوانی که ادعا می‌کرد از غیب چیزهایی به او می‌رسد مجالسی را برگزار می‌کرد که متأسفانه آن مجالس مورد استقبال هم قرار گرفته بود و برخی از هنرمندان به او جذب شدند و برخی نگرانی‌ها به وجود آمده بود و به این واسطه آثاری نیز تولید شد. استاد مجاهدی در آن زمان بزرگواری کردند و بیش از یک سال ماهی دو روز از قم به تهران و حوزه هنری می‌آمدند و به بهانه شرح گنجینه اسرار و شرح دیوان حافظ بدون هیچ چشمداشت و جلوه‌گری آن فکر پلید را در برنامه‌های خود نقد و با آن مبارزه می‌کردند و حاضران در آن برنامه‌ها را با عرفان اصیل اسلامی و عرفان ائمه (ع) آشنا می‌کردند.

او همچنین سلام حجت‌الاسلام مهدی خاموشی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) را به استاد محمدعلی مجاهدی ابلاغ کرد. در ادامه برنامه احد ده‌بزرگی شاعر پیشکسوت آیینی که از شیراز به این مراسم آمده بود به سخنرانی پرداخت. او مجاهدی را سرسپرده آستان حضرت صدیقه طاهره (س) دانست و گفت: هرچه این مرد دارد یقینا از برکت آستان‌بوسی این بانوی آسمانی است.

ده‌بزرگی برخی ویژگی‌های مجاهدی را برشمرد و گفت: من به نمایندگی از ستاد شب شعر عاشورا این پاسداشت را تبریک می‌گویم. یکی از ویژگی‌های مجاهدی سرسپردگی ایشان به خاندان عصمت و طهارت است و دیگری در حوزه کاری، ایشان در حوزه کار دلپسند و عقل‌پسند قدم می‌زند که این امر هم در حوزه شعر و هم در حوزه پژوهش تعریف می‌شود.

ده‌بزرگی معلمی را یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های مجاهدی دانست و گفت: زمانی که در کشور ما شاعران آیینی به اندازه انگشتان دست بودند و اگر کسی در دفتر شعرش شعر آیینی داشت مورد تحقیر قرار می‌گرفت، مجاهدی به پرورش شاگردان در این حوزه می‌پرداخت و اگر امروز کسی در دفتر شعرش شعر آیینی نباشد ننگ است.

او با تأکید بر این‌که مجاهدی با روشنگری جهاد می‌کرد به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: معرفی مجاهدی معرفی فرهنگ زهرایی، علوی، عاشورایی و امام زمانی است.

علیرضا قزوه هم در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که مجاهدی شخصیتی است که خیلی‌ها با نام «پدر شعر آیینی» از او نام می‌برند، تصریح کرد: این لقب به درستی به او داده شده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یکی از ویژگی‌های مجاهدی را که باعث شده نام او به عنوان پدر شعر آیینی مطرح شود، غیرت او نسبت به تحریفاتی که در مداحی و شعر آیینی صورت گرفته دانست و اضافه کرد: در حوزه ادبیات آیینی اعتراضات برحقی از ایشان می‌بینیم که هر ساله در قالب‌های مختلف بیان می‌کنند.

او ادامه داد: استاد مجاهدی کسی است که در قم به عنوان رئیس انجمن مداحان و شاعران سیطره‌ای بر فضای مداحی دارد. من تصور می‌کنم مداحانی که امروز از هیچ کسی حرف‌شنوی ندارند سخن شاعران را بشنوند و اشکالاتشان را استادانی همچون مجاهدی به آنها بگویند که هر ساله هم می‌گویند.این شاعر با بیان این‌که امروز وظیفه داریم ادبیات عاشورا را آن طوری که هست نشان دهیم ،گفت: باید شعری را که گفته‌ایم مزه مزه کنیم و ببینیم به عنوان غذای روح چگونه بوده است.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا سنگری، مدیر دفتر ادبیات عاشورایی حوزه هنری به سخنرانی پرداخت. سنگری با تاکید بر این که محمدعلی مجاهدی در برخی زمینه‌ها جزو اولین‌هاست، اظهار کرد: همین عنوان «شعر آیینی» از ابداعات ایشان بوده است و البته گاهی هم خودشان متوجه نیستند که چه ابداعاتی انجام می‌دهند.

این شاعر و پژوهشگر با اشاره به این‌که عده‌ای عاقلند اما عاشق نیستند و عده‌ای هم عاشقند اما عاقل نیستند، اظهار کرد: البته منظورم از این عقل همان عقل جزئی‌نگر و حسابگر است. استاد مجاهدی عاقل است به حجت تمام آثار پژوهشی که دارند و به همان اندازه که عاقل است عاشق است و تنها یکی از جلوه‌های عاشقی ایشان شعرشان است.

علی انسانی،‌ یوسفعلی میرشکاک و مرتضی امیری‌ اسفندقه از دیگر چهره‌هایی بودند که در این مراسم سخن گفتند.

همچنین محمدعلی مجاهدی (پروانه) در پایان با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم گفت: تاوان این مراسم را تا مدت‌ها باید بدهم، چرا که گاهی انسان تعاریف را حمل بر صدق می‌کند. اگر خداوند آبرویی به من داده است آن هم از محبت اهل بیت (ع) است و من عهد کردم این آبرو را خرج خودشان کنم. البته شاید این مراسم نویدگر این باشد که مولایم وسیله سیر و سفرم را از این دنیا فراهم کند و به نظرم این‌گونه می‌آید که این مقدار هجران را بر من نمی‌پسندند.

مجاهدی با بیان این‌که هر مؤمنی مسلم است، گفت: باید توجه داشت هر مسلمی مؤمن نیست، مؤمن کسی است که از ژرفای دل به ولایت امیرالمؤمنین (ع) ایمان داشته باشد.

او خطاب به جوانان حاضر در مراسم تاکید کرد: شعرا آفریننده شعرند و خداوند هم خالق است. ما حداقل در صفت خالقیت حضرت حق تجربه‌هایی کسب می‌کنیم، پس کاری کنیم که مظهر تمام‌عیاری از حضرت حق باشیم. شاعر آیینی باید قدر خود را بداند و اعتقاد راسخی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها