گروه​های آزمایشی ریاضی و فنی نسبت به دیگر گروه​ها شانس قبولی بیشتری دارند

شانس قبولی در کنکور امسال؛ 68 درصد

با وجود آن‌که براساس آمارهای رسمی، هم‌اکنون حدود 400 هزار صندلی خالی در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها وجود دارد، اما همچنان تحصیل در دانشگاه‌های مطرح دولتی و پذیرش در رشته‌های پرطرفداری مثل پزشکی، حقوق و برخی رشته‌های مهندسی، رقابت کنکور را گرم نگه داشته است.
کد خبر: ۶۸۷۳۳۳

سازمان سنجش هم اعلام کرده، امسال شانس قبولی کنکوری‌ها به‌طور میانگین 68 درصد است؛ کنکوری که تا شروع آن فقط سه روز دیگر زمان باقی مانده است.

البته این شانس قبولی در همه گروه‌های آزمایشی یکسان نیست. مثلا در گروه علوم ریاضی، شانس قبولی داوطلب بیشتر از 100 درصد است و در واقع همه داوطلبان این گروه می‌توانند در دانشگاه قبول شوند ولی در گروه زبان‌های خارجی، تقریبا از هر سه نفر، یک نفر در کنکور امسال قبول می‌شود.

شانس قبولی در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی با 241 هزار نفر ظرفیت و 222 هزار نفر داوطلب نسبت به گروه‌های دیگر بیشتر است. همچنین شانس قبولی در گروه علوم تجربی 43 درصد، گروه علوم انسانی 81 درصد،‌ گروه هنر 45 درصد و زبان‌های خارجی 33 درصد است.

همان‌طور که از آمارها هم معلوم است، پس از گروه علوم ریاضی، گروه علوم انسانی دارای بیشترین شانس قبولی است؛ ولی در رشته‌های گروه هنر و علوم تجربی، شانس قبولی به مراتب پایین‌تر و زیر 50 درصد است.

در بین خود گروه‌های آزمایشی هم شانس قبولی متغیر است. مثلا در حالی که گفته می‌شود متوسط شانس قبولی در گروه علوم انسانی 81 درصد است؛ ولی در همین گروه آزمایشی هم شانس قبولی در رشته حقوق به مراتب پایین‌تر از قبولی در رشته‌هایی مثل مدیریت یا حسابداری است.

امسال هم مثل سال قبل، نمره امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان، تاثیر 25 درصدی بر نتیجه کنکور می‌گذارد، اما سال گذشته فقط تاثیر مثبت معدل امتحانات نهایی اعمال شد و مثلا در صورتی که تاثیر معدل دیپلم موجب بدتر شدن وضع قبولی داوطلب می‌شد، تاثیر منفی نمرات امتحانات نهایی در نتیجه کنکور اعمال نمی‌شد. اما در کنکور 93 اوضاع کاملا متفاوت است. آن‌گونه که ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش به جام‌جم می‌گوید: در کنکور امسال برای اولین‌بار، تاثیر مثبت و منفی سوابق تحصیلی بر کارنامه کنکور داوطلب اعمال می‌شود و دیگر این‌طور نیست که فقط سوابق مثبت تحصیلی در نظر گرفته شود.

تاثیر مثبت و منفی معدل بر کنکور هم به این معنی نیست که مثلا معدل زیر 15 تاثیر منفی بر نتیجه کنکور بگذارد. این حرف به این معنی است که مثلا بین دو داوطلب با نمره کل مشابه در آزمون کنکور که هر دو هم متقاضی یک رشته محل باشند، داوطلبی قبول می‌شود که معدل امتحانات نهایی بالاتری داشته باشد.

اعمال سهمیه 20 درصدی رزمندگان

یکی دیگر از تغییرات مهم کنکور امسال، تغییر سهمیه رزمندگان است.

به گفته خدایی، در قانون جامع ایثارگران که سال 91 در نهایت به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، فرزندان جانبازان از سهمیه شاهد استفاده می‌کردند، اما امسال برای همه ایثارگران 20 درصد سهمیه اختصاص داده شده است.براساس این قانون، فرزندان جانبازان 25 تا 49 درصد هم که پیش از این در صورتی که سهمیه شاهد خالی می‌ماند از آن استفاده می‌کردند، حالا این سهمیه برای همه ایثارگران شامل فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان و ایثارگران غیر از رزمندگان 20 درصد تعیین شده است.

کاهش 52 هزار نفری آمار داوطلبان

کنکور امسال با رقابت یک میلیون و 31 هزار و 322 داوطلب در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی، در 364 شهرستان و 15 حوزه امتحانی خارج از کشور برگزار می‌شود.

در این بین، 59 درصد داوطلبان کنکور امسال را زنان و 41 درصد را مردان تشکیل می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که 38 درصد داوطلبان گروه ریاضی و فنی، 66 درصد داوطلبان گروه علوم تجربی، 62 درصد داوطلبان علوم انسانی، 72 درصد داوطلبان گروه هنر و 74 درصد داوطلبان گروه زبان را زنان تشکیل می‌دهند. اما با وجود رقابت بیش از یک میلیون نفر داوطلب، ظرفیت آزمون سراسری امسال تاکنون 679 هزار و 59 نفر اعلام شده است که از این تعداد دوره‌های تربیت معلم دارای 13 هزار و 855 نفر ظرفیت، پردیس‌های خودگردان 2242 نفر ظرفیت، پیام نور 366 هزار نفر ظرفیت و بقیه موسسات شامل موسسات مجازی و مجازی غیرانتفاعی دارای 3000 ظرفیت و دوره‌های روزانه نیز دارای 105 هزار و 588 نفر ظرفیت است.

نکته قابل توجه این‌که به گفته خدایی، تعداد شرکت‌کننده‌ها در کنکور امسال حدود 52 هزار نفر نسبت به کنکور سال قبل کاهش داشته است.

امکان رفع نواقص کارت ورود به جلسه

رئیس سازمان سنجش اعلام کرده است که اگر موارد کلی مانند جنسیت، دین، زبان، نوع بیماری درج شده داوطلب روی کارت ورود به جلسه با مشخصات واقعی داوطلب تناقض دارد، این گروه از کنکوری‌ها باید برای اصلاح این موارد به باجه‌های رفع نقص که در آدرس سایت اعلام شده، مراجعه کنند.اما اگر شماره شناسنامه یا پسوند و پیشوند اسامی آنها مغایرت دارد، داوطلبان می‌توانند با ورود به سایت سازمان سنجش به اصلاح آن اقدام کنند.

تقویم کنکور 93

کنکور امسال روزهای پنجم، ششم و هفتم تیر برگزار می‌شود؛ به این ترتیب که آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح روز پنجشنبه پنجم تیر، آزمون هنر بعدازظهر پنجشنبه پنجم تیر، آزمون علوم تجربی صبح جمعه ششم تیر، آزمون زبان بعدازظهر روز جمعه ششم تیر و آزمون علوم انسانی هم صبح روز شنبه هفتم تیر برگزار می‌شود.

نتایج اولیه کنکور قبل از سیزدهم مرداد اعلام می‌شود. انتخاب رشته داوطلبان مجاز هم در نیمه دوم مرداد و نتیجه نهایی نیز نیمه دوم شهریور اعلام می‌شود. نتایج اولیه آزمون‌های غیرمتمرکز نیز نیمه اول مهر و نتایج نهایی این آزمون هم نیمه اول دی اعلام خواهد شد.

امین جلالوند ‌/ ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها