معاون​اول​رئیس​جمهور: رانتی‌بودن، یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اقتصاد کشور است

عزم دولت برای مبارزه با فساد سیستمی

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که اتفاقات ارزی کشور در سال‌های گذشته گفتنی‌های زیادی دارد، اظهار کرد: در سال‌های 89 تا 90 بیش از 20 میلیارد دلار به عنوان مداخله ارزی به عده‌ای داده شده است.
کد خبر: ۶۸۷۲۹۵

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری دیروز در همایش روز ملی اصناف که در کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: هنوز نگفته‌ چه عده‌ای ارز 1226 تومانی گرفتند و کالاهایشان را با قیمت بالایی فروختند.

وی با تاکید بر این‌که نحوه بی‌رویه استفاده از منابع ارزی در سال‌های گذشته آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است، یادآور شد: ما سال‌های گذشته باید بالغ بر 300 تا 400 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتیم که در این صورت کسی نمی‌توانست به زبان تحریم با ایران سخن بگوید.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که در سال 90 کشور با 80 تا 90 میلیارد دلار اداره شده است، اظهار کرد: در سال 93 درآمد ارزی کشور تقریبا به نصف این رقم کاهش یافته و از این نصف هم باید براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام 29 درصد را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کنیم.

جهانگیری ادامه داد: با این شرایط کل درآمد نفتی دولت حدود 37 میلیارد دلار بوده است که البته این کاهش درآمد نفتی دولت را به سمت کاهش استفاده از این درآمدها سوق داده است.وی با بیان این‌که موضوع بعدی اقتصاد ایران ضرورت مشارکت مردمی است، گفت: دولتی بودن اقتصاد و اتکای آن به درآمدهای نفتی دو چالشی است که آسیب جدی به اقتصاد وارد کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در برنامه اول بعد از جنگ تحمیلی همواره این مساله به عنوان خصوصی‌سازی و واگذاری کار به مردم مطرح بوده است تا این مرحله که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است.

رانت اطلاعاتی بدتر از رانت اقتصادی

جهانگیری، رانتی بودن اقتصاد را یکی از اصلی‌ترین آسیب‌ها برشمرد و ادامه داد: یک مسئول دولتی ابزارهای رانت در اختیار دارد، از این‌رو به هر میزان از اختیارات و اقتدار دولت در اقتصاد کم شود، میزان رانت هم کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند امروزه این رانت‌ها بسیار کم شده است، اما معنایش این نیست که رانت به‌صورت جدی از اقتصاد ایران رفته است.

وی با یادآوری قیمت ارز 1226 تومانی در سال‌های گذشته، اظهار کرد: عده‌ای از این ارز استفاده کردند، اما کالایشان را به هر قیمتی که دلشان می‌خواست، فروختند در حالی که متعهد به عرضه با قیمت مصوب کالا بودند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: رانت مختص اقتصاد نیست و رانت اطلاعاتی از رانت اقتصادی بدتر است.

جهانگیری با بیان این‌که آگاهی از اطلاعات و تصمیم‌گیری‌های آینده گاهی میلیاردها ارزش دارد، گفت: رانت سیاسی هم وجود دارد.

وی توضیح داد: بسیاری از افراد در سال‌های گذشته به مسئولیت‌هایی دست یافتند که به دلیل شایستگی نبوده بلکه به سبب ارتباط بوده است.

وی ادامه داد: سیستم اداری رقیب خود را از صحنه حذف کرده بود و امکان رقابت سالم به‌وجود نیاوردند و میدان یکطرفه‌ای را در اختیارش قرار دادند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین کار در این شرایط آن است که ما شفاف‌سازی کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که در این دولت مصمم هستیم با شفاف کردن سیاست‌ها، قانونمند کردن حرکت‌ها و پایدار ماندن سیاست‌ها، بسیاری از این فرصت‌های رانتی را از بین ببریم.

صدای رانت‌خواران از همه بلندتر است

جهانگیری در ادامه با انتقاد از تغییرات پی‌درپی سیاست‌ها گفت: این تغییرات منافع هنگفتی را برای عده‌ای فراهم می‌کند. تغییر فرانشیز واردات یکی از این نمونه‌هاست.

وی با بیان این‌که شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی دقیق و قانونمندی و نظارت مستمر راه‌هایی است که می‌تواند فساد رانتی را به حداقل برساند، افزود: در نظر داشته باشید همیشه کسانی که بیشترین رانت را استفاده کرده‌اند، صدایشان از همه بلندتر است.

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: سعی می‌کنند به نوعی ارتباط برقرار و دیگری را متهم به رانت کنند و عده‌ای هم از روی سادگی این خبر را باور می‌کنند، در حالی که او به دنبال فراهم کردن شرایط حذف رقیب است.

جهانگیری تصریح کرد: کسانی که تریبون در اختیار دارند باید مراقب باشند ناخودآگاه به نفع رانت‌گیرندگان سخن نگویند یا منجر به انحراف افکار عمومی نشوند.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم مصمم است با فساد مبارزه کند و البته مبارزه با فساد با سیاسی‌کاری و شعار محقق نمی‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: وقتی فساد سیستمی شده است باید به شکل سیستمی، علمی و آگاهانه با آن مبارزه کرد.جهانگیری با بیان این‌که در راستای شفاف‌سازی به دبیرهیات دولت تاکید کرده‌ام که مصوبات هیات وزیران در سایت دولت منتشر شود، افزود: دولت در زمینه خروج از رکود تورمی هم از همه فعالان اقتصادی خواسته و انتظار دارد که با همکاری آنها از این مشکل عبور کند.

وی ادامه داد: کشور دارای تورم بالا و رکود عمیق اقتصادی بوده است، از اواخر سال گذشته سیاست‌های دولت به بار نشست و تا حد زیادی تورم کنترل شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: خروج غیرتورمی از رکود مورد تاکید و توجه جدی دولت قرار گرفته است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: یکی از بهترین تشکل‌ها و سازمان‌هایی که در بخش خروج از رکود و تورم می‌تواند به دولت کمک کند، اتاق اصناف است.

وی به گستردگی فعالیت اتاق‌های اصناف در کشور اشاره و اظهار کرد: دولت بشدت معتقد است با نهادهای مدنی و صنفی امور را به پیش ببرد.

تثبیت قیمت‌ها به شکل دستوری با روحیه دولت سازگار نیست

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین درجمع خبرنگاران با بیان این‌که دولت هیچ مصوبه‌ای برای تثبیت قیمت‌ها نداشته است، گفت: تثبیت قیمت‌ها به شکل دستوری با روحیه دولت تدبیر و امید سازگار نیست.وی افزود: در تصمیم‌گیری‌های دولت این موضوع که به شکل سرکوب، قیمت‌ها را ثابت نگاه دارد، وجود ندارد.وی ادامه داد: در مقطعی که می‌خواستیم هدفمندی یارانه‌ها را عملیاتی کنیم از بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی خواستیم چنان‌که تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها دارند آن را به زمان دیگری موکول کنند.

جهانگیری همچنین درباره مبارزه با فساد اقتصادی اظهار کرد: گلوگاه‌های منجر به فساد در هر دستگاهی شناسایی
شده است و به دنبال آن هستیم تا این گلوگاه‌ها برطرف شود.

جهانگیری یادآور شد: با هماهنگی قوه قضاییه به صورت جدی به دنبال برخورد با فسادهای اقتصادی عمده هستیم که اصلی‌ترین آن فردی است که به دلیل اخذ بیش از 8000 تا 9000 میلیارد تومان از منابع کشور دستگیر شده است.

وی با تاکید بر این‌که تا این زمان همکاری خوبی بین دستگاه اجرایی و قوه قضاییه وجود داشته است، افزود: هر سوال، ابهام یا سندی که موردنیاز قوه قضاییه بوده در اختیار آنها قرار داده شده است و در این باره وزارت نفت یا بانک مرکزی هم همکاری خوبی داشته است تا بتوانیم منابع را از دست این فرد خارج کرده و به بیت‌المال بازگردانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها