سبقت دوباره گازی ایران از روسیه

ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان شد

برای دومین سال متوالی جمهوری اسلامی ایران با پیشی گرفتن از روسیه و با در اختیار داشتن بیش از 33.8 تریلیون متر مکعب ذخایر متعارف گاز به بزرگترین دارنده ذخایر متعارف گاز طبیعی جهان تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۸۵۶۷۷
ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان شد

شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس با انتشار گزارشی از ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر متعارف گاز طبیعی جهان تا پایان سال 2013 میلادی یاد کرده است.

در حال حاضر حجم ذخایر گاز طبیعی ایران با افزایشی 200 میلیارد متر مکعبی به 33.8 تریلیون متر مکعبی افزایش یافته است که 2.5 تریلیون متر مکعب بیش از ذخایر گاز روسیه بزرگترین صادرکننده گاز جهان است.

پس از ایران با 33.8 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی، روسیه با 31.3 تریلیون متر مکعب، قطر، ترکمنستان (17.5 تریلیون متر مکعب) و ایالات متحده آمریکا (9.3 ترلیون متر مکعب) در ردیف دیگر کشورهای بزرگ دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان قرار گرفته اند.

ایران با نزدیک به 34 تریلیون متر مکعب در حالی بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان بوده که سهم صنعت گاز کشور در بازار و تجارت جهانی گاز حتی به دو درصد هم نمی رسد.

بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود، با برآورد ذخایر نفتی ایران معادل ۱۵۷ هزار میلیون بشکه نفت، اعلام کرد: ایران ۹.۳ درصد کل ذخایر نفتی جهان و ۱۹.۴ درصد کل ذخایر نفتی خاورمیانه را در اختیار دارد و از این لحاظ در جایگاه چهارم جهان قرار دارد.

در شرایط فعلی ایران تنها به ترکیه گاز صادر می کند (معادل 10 میلیارد مترمکعب در سال) و وارد کننده گاز طبیعی از ترکمنستان (معادل 4 تا 7 میلیارد متر مکعب در سال) است.

علاوه بر این قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان (21.5 میلیون مترمکعب در روز) هم به دلیل تاخیر و ادعاهای مقامات پاکستانی در شرایط سردرگمی به سر می برد و صادرات گاز به عراق (20 میلیون مترمکعب در روز) هم به دلیل تاخیر در احداث خط لوله در خاک دو کشور هنوز عملیاتی نشده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها