با فرزان عاشورزاده، ستاره جوان تکواندوی ایران‌

هیچ وقت وارد حاشیه نمی‌شوم

سرمربی تیم ملی با تشریح شرایط اردوهای تیم ملی، از عزم بالای شاگردانش برای تحقق اهداف پیش رو می​گوید

تکواندو کاران در اندیشه سومین قهرمانی آسیایی

تیم ملی تکواندو در شرایطی از پنجم تا هشتم خرداد در رقابت‌های قهرمانی آسیا در ازبکستان با ترکیبی از جوانان و باتجربه‌ها روی شیاپ چانگ می‌رود که با وجود در پیش بودن بازی‌های آسیایی اینچئون (شهریور) بیژن مقانلو، سرمربی تیم تاکید دارد در ازبکستان به چیزی جز قهرمانی نمی‌اندیشد. فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، علیرضا نصر آزادانی، مهدی خدابخشی، یوسف کرمی و مرتضی شیری تکواندوکارانی هستند که قرار است در روزهای آینده در کارزار آسیایی تاشکند به مصاف حریفان بروند؛ ترکیبی که هم در آن تکواندوکاران باتجربه‌ای چون کرمی و نصر آزادانی حضور دارند، هم جوانان افتخارآفرینی چون بهنام اسبقی و مهدی خدابخشی و هم جوانان جویای نامی چون عاشورزاده و شیری.
کد خبر: ۶۷۷۰۷۱

بیژن مقانلو، سرمربی تیم ملی درباره ترکیب تیم اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا و شرایط اردوهای تیم ملی به جام‌جم می گوید: برای ما ملاک اصلی رقابت‌های انتخابی تیم ملی بود و اجازه دادیم شایسته‌ترین‌ها روی شیاپ چانگ انتخاب شوند، معتقدم این روش می‌تواند نتیجه بخش باشد، چرا که انگیزه‌ را در همه تکواندوکاران زنده نگه می‌دارد. با توجه به این ‌که رقابت‌های قاره‌ای و همچنین پیکارهای گزینشی المپیک را به صورت توام در دستور کار خود داریم، در اردوی تیم ملی علاوه بر تکواندوکارانی که نام​شان برده شد، ملی پوشان دارای رنکینگ جهانی زیر 21 برای کسب سهمیه المپیک نیز حضور دارند و به واقع ما در آن واحد هم یک تیم را ساخته و پرداخته حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌کنیم و هم از ارتقای رده‌بندی تکواندوکارانمان در رنکینگ فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه المپیک غافل نیستیم.

وی با اشاره به این که ترکیب تیم اعزامی به تاشکند تلفیقی از تکواندوکاران جوان و باتجربه است ، می‌افزاید: برای جوانان کم‌تجربه‌ای چون شیری و عاشورزاده اعزام به رقابت‌های بین‌المللی تونس را در نظر گرفتیم و خوشبختانه این دو جوان توانستند در تونس عملکرد خوبی به نمایش بگذارند و صاحب مدال طلا شوند. به واقع این میدان بین‌المللی پیش از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا از نظر روحی ـ روانی نیز برای آنها موثر بود.

فقط قهرمانی می‌خواهیم

با توجه به این ‌که ورزش ایران شهریورماه امسال بازی‌های آسیایی اینچئون را در پیش دارد و به طور طبیعی روی تکواندو به عنوان یکی از ورزش‌های مدال‌آور حساب ویژه‌ای می‌شود. آیا رقابت‌های قهرمانی آسیا را به عنوان یک میدان تدارکاتی برای شرکت در اینچئون تلقی می‌کنید. سرمربی تیم ملی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: به هیچ عنوان چنین نگاهی نداریم. ما در همه رقابت‌هایی که به میدان می‌رویم به چیزی جز قهرمانی فکر نمی‌کنیم و در تاشکند نیز برای کسب بهترین نتیجه می‌جنگیم و قطعا برای بازی‌های اینچئون نیز اهداف خودمان را دنبال می‌کنیم.

تا چه حد در نیل به هدف اصلی خود برای شرکت در بازی‌های اینچئون پیشرفت داشته‌اید. مقانلو در پاسخ به این پرسش ادامه می‌دهد: اگر بدون تعارف بخواهم به این پرسش پاسخ بدهم واقعیت این است که با توجه به جمیع شرایط، کادر فنی کنونی زمانی تیم ملی را تحویل گرفت که دو سه قدم عقب بودیم و تا اینجای کار صرف‌نظر از آن عقب ماندگی، یک قدم به جلو برداشته‌ایم. نگرانی نداریم و با همه توان برای کسب نتیجه مطلوب در بازی‌های آسیایی اینچئون نیز تلاش خواهیم کرد.به دنبال حضور تکواندوکاران ایران در رقابت‌های بین‌المللی منچستر، هلند و آلمان و براساس آخرین رده بندی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی تکواندو در چهار وزن المپیک، تکواندوکاران ایران شرایط زیر را دارند:

وزن 58- کیلو: هادی مستعان در رده ششم، میثم باقری در رده 49 و ابوالفضل یعقوبی در رده 58 قرار دارند.

وزن 68- کیلو: بهنام اسبقی و محمد باقری معتمد در رده‌های ششم و هفتم قرار گرفته‌اند.

وزن 80- کیلو: مسعود حجی زواره در رده دوازدهم، علیرضا نصرآزادانی در رده 20 و مهدی خدابخشی در رده 28 قرار گرفته‌اند.

وزن 80+ کیلو: سجاد مردانی در رده سوم و یوسف کرمی در رده دوازدهم قرار دارند.

در این باره سرمربی تیم ملی تکواندو می‌گوید: به طور طبیعی یکی از اهداف اصلی ما ارتقای رده‌بندی تکواندوکاران کشورمان با هدف کسب هر چهار سهمیه المپیک است. به احتمال زیاد تیر ماه در رقابت‌های بین‌المللی چین و شهریور نیز در پیکارهای بین‌المللی قزاقستان شرکت خواهیم کرد تا از کورس رقابت با حریفانمان عقب نمانیم.

امید جوانان به درخشش

در شرایطی که سرمربی تیم ملی شرکت در رقابت های بین المللی تونس را ادامه راه آماده سازی جوانان اعزامی به آسیا، دانست ، فرزان عاشورزاده از جوانان اعزامی به تونس درباره این رقابت بین المللی می گوید: مسابقات تونس اولین حضور من در مسابقات بین‌المللی بزرگسالان بود و باعث شد با شرایط رقابت‌ در این رده سنی آشنا شوم. مبارزات خوبی بود و کسب مدال طلا به بالا رفتن روحیه ام کمک بسیاری کرد و هم اکنون در شرایط خوبی به سر می‌برم.

این تکواندوکار جوان ادامه می‌دهد: تمرینات خوبی را در اردوهای تیم ملی گذراندیم و با حضور کرمی، نصرآزادانی و دیگر تکواندوکاران با تجربه در اردوها، روز به روز شرایطم بهتر می‌شود. هر روز در تمرینات تیم ملی بر تجربیاتم افزوده شد و خوشحالم که کادرفنی به جوان‌ها اعتماد کرد.

وی با اشاره به این‌که تکواندوکاران کره جنوبی و تایوان، اصلی‌ترین حریفان او در رقابت‌های قهرمانی آسیا هستند، خاطرنشان کرد: در این چند وقت با حضور در اردوهای تیم ملی تجربیات خوبی به دست آوردم و باید در چند روز باقیمانده نیز از تجربیات دیگر نفرات نهایت استفاده را ببرم تا بهترین نتیجه را در این رقابت‌ها کسب کنم. هدف من کسب سکو در ازبکستان است و امیدوارم به این مهم دست پیدا کنم.

ترکیب بانوان

در حالی تکواندوی ایران در تاشکند در بخش پومسه ( اجرای فرم) در هر دو بخش زنان و مردان به مصاف رقیبان خود می‌رود که تیم ملی تکواندوی بانوان نیز با شش تکواندوکار به نام‌های فریده رشیدی در وزن49، پریسا قربانی‌ در 53، سوسن حاجی پور در 57 ، پریسا فرشیدی در 62، شکرانه ایزدی در 67 و اکرم خدابنده در وزن73 کیلو روی شیاپ‌چانگ می رود.

این درحالی است که تکواندوکاران بانوی ایران در چهار دوره گذشته این رقابت ها این مدال ‌ها را کسب کرده‌اند:

طلا: فاطمه نعمتی، نقره: راحله آسمانی و سمانه شش‌پری، برنز: فاطمه روحانی، نفیسه مخلصی، سوسن حاجی‌پور ، پریسا فرشیدی و مهروز ساعی.

2 قهرمانی و 64 مدال در کارنامه ایران

بیست و یکمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا در حالی در تاشکند برگزار می‌شود که تیم ملی ایران در تاریخ این رقابت‌ها در مجموع 64 مدال (18 طلا، 21 نقره و 25 برنز) کسب کرده است. سابقه حضور تکواندوی کشورمان در این رقابت‌ها به سومین دوره آن یعنی 1978 هنگ‌کنگ برمی‌گردد، جایی که تیم ایران با دو طلا و چهار برنز در رده سوم آسیا قرار گرفت و آخرین بار نیز در این پیکارها سال 2012 ویتنام با یک طلا، یک نقره و یک برنز چهارم شد، ‌در ادامه سابقه حضور و همه مدال آوران ایران در تکواندوی آسیا را با هم مرور می‌کنیم:

1978 هنگ‌کنگ ـ دو نقره (تینوس تومان و حمید حشمتی خواه) و چهار برنز (میر احمد زعفری نژاد، حسن زاهدی، عبدالکریم مومنه و غلامحسن ساعد) ـ ایران سوم شد.

1986 استرالیا ـ یک نقره (اکبر بکرانی) و سه برنز (محمدعلی قادری، علی حاجی‌پور و حسن زاهدی) ـ ایران چهارم شد.

1988 نپال ـ یک برنز (علی حاجی‌پور) ـ ایران دهم شد.

1990 تایوان ـ یک نقره (حسن زاهدی) و دو برنز (حسین عباسی و فرزاد ذرخش) ـ ایران چهارم شد.

1992 مالزی ـ یک طلا (فریبرز عسگری)، یک نقره (حسن اصلانی) و چهار برنز (اصغر طهماسبی، بیژن مقانلو، علی محمد بسحاق و حسین عباسی) ـ ایران نایب‌قهرمان شد.

1994 فیلیپین ـ سه نقره (علی رحیم‌زاده، محسن شیرزاد و فرزاد ذرخش) و یک برنز (مجید امین ترابی) ـ ایران چهارم شد.

1996 استرالیا ـ دو طلا (بیژن مقانلو و فرزاد ذرخش)، چهار نقره (مهرداد رکنی، فریبرز عسگری، مجید افلاکی و مجید امین ترابی) و یک برنز( فیض الله نفجم) ـ ایران نایب‌قهرمان شد.

1998 ویتنام ـ دو نقره (تقی خضرایی و علی تاجیک) و یک برنز (وحید عبداللهی) ـ ایران چهارم شد.

2000 هنگ‌کنگ ـ یک نقره (وحید عبداللهی) و دو برنز (فریبرز عسگری و علی تاجیک) ـ ایران چهارم شد.

2002 اردن ـ یک طلا (یوسف کرمی) و دو نقره (محمدرضا مهدی‌زاده و هادی ساعی و سه برنز (بهزاد خداداد، محمد باقری معتمد و علی تاجیک) ـ ایران نایب‌قهرمان شد.

2004 کره جنوبی ـ یک طلا (امید غلامزاده) و دو نقره (محمد باقری معتمد و وحید عبداللهی) ـ ایران نایب‌قهرمان شد.

2006 تایلند ـ دو طلا (هادی ساعی و کورش رجلی) و یک برنز (محمدرضا مهدی‌زاده) ـ ایران نایب قهرمان شد.

2008 چین ـ چهار طلا (محمد باقری معتمد، علیرضا نصر آزادانی، فرزاد عبداللهی و کورش رجلی) و یک نقره (رضا نادریان) ـ ایران قهرمان شد.

2010 قزاقستان ـ چهار طلا (محمد باقری معتمد، فرزاد عبداللهی، مسعود حجی زواره و حسین تاجیک)، یوسف کرمی (نقره) و رضا نادریان (برنز) ـ ایران قهرمان شد.

2012 ویتنام ـ یک طلا (علیرضا نصر آزادانی)، یک نقره (مسعود حجی زواره) و دو برنز (حسین تاجیک و سجاد مردانی) ـ ایران نایب‌قهرمان شد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها